boffeeen Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Mellomformat kan man jo fint se på på et lysbord og se seg fornøyd med det, omtrent. Ellers er det kult at du liker rangefindere. Jeg er "helt frelst". Om jeg noensinne kjøper digitalt systemkamera igjen blir det M8 (med mindre et eventuelt M10 har presset M9-prisene nedover). Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Fant et par-tre gamle kameraer stua bort i en eske hos en kamerat. Tok med meg et par av dem for å finne ut hva det er og hvorvidt de funker. Det var også en Pentax ME Super der som jeg skal se på siden, men den ser ut til å være i grei stand. De to jeg tok med er litt mer mystiske saker. I alle fall den ene av dem. Den minst mystiske er en Afga Billy, formodentlig Billy I med Vario-lukker og 105/6,3-objektiv. Lukkeren funker, og tidene virker riktige. Mekanismen for å trekke fram filmen funker også. Vurderer å skaffe et par ruller for å teste den. Objektivet ser ut som det er litt tåkete, men det kan umulig være vanskelig å få rensa. Den andre er en litt mer mystisk sak. Det finnes ekstremt lite informasjon om den på internett, i alle fall. Det er et bittelite kamera som tar 127-film. Det er av det tyske merket Ising, som angivelig fantes mellom ca 1945 og 50. Kameraet har så vidt jeg kan se ikke noe modellnavn skrevet på seg, men googling tyder på at det heter Puck. Det er definitivt ikke det samme som Pucky fra samme produsent, som er en stor stygg halvdårlig kvasi-TLR. Dette her er en rammesøker. Lukkeren er en Prontor II som ser ut til å funke relativt greit. Selvutløseren virker umedgjørlig. Lukkertidene virker imidlertid greie. Objektivet er en 45/3,5. Det virker som den tar bilder på høykant. Objektivet er tåkete og de fleste kontrollene ganske seige. Tror det er noe olje og drit på avveie. Skal poste et bilde av tingesten i morgen. Det er et ganske sjarmerende lite kamera som det hadde vært moro å få satt i stand. Dets opprinnelige eier bruker det ikke lenger, så jeg vurderer å kjøpe det for en billig penge og prøve å få det overhalt hvis jeg kan finne noen som klarer det. Er det noen her som kjenner til kompetente kamerareparatører? Trenger også å få en Zeiss Contax II reparert. Camera & Videoteknikk kunne ikke fikse den, så da ville det overraske meg om de kan ordne den lille Isingen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2011 Fikk nytt kamera idag 4 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 27. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg fikk meg også nytt kamera nylig. En strøken FM2 med AI-S 50 1.8 Ser nesten ikke brukt ut 3 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 Gratulere Driver å skanner Ilford 3200 svart-hvitt film. Mye korn, men bildene blir så anderledes med MF. Jeg bryr meg svært lite om hvor mye det koster nå, det er verdt pengene. Nå har jeg løst på en TLR med skikkleig god sjakt, hva anbefales? Tok "fest" bilder av undommen etter de hadde kommet ned fra Slottsfjellfestivalen. Brukte Ilford 3200 inne i en mørk stue. Her er et av bildene; Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 27. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 Selv har jeg i hvert fall lyst på en Rolleiflex eller liknende. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Selv har jeg i hvert fall lyst på en Rolleiflex eller liknende. +1 Men jeg tar meg ikke råd til en Rolleiflex, da bruker jeg heller pengene på en Bessa III. TLR er kjøpt inn, jeg får den sikkert iløpet av 2-3ukers tid. Det ble en El-Cheapo versjon, GRAFLEX CIRO-FLEX. Den kommer på ca. 720kr. Endret 29. juli 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 30. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Det blir nok ikke en Rolleiflex eller Rolleicord med det første, ettersom jeg nettopp betalte for et Leica M2. Men når jeg kan begynne å spare til en ny ting, som vil bli etter jeg har skaffet meg fremkallingsutstyr og scanner, så blir det en Rollei-TLR. Særlig etter å ha sett bildene tatt av Vivian Maier. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. august 2011 Rapporter Del Skrevet 5. august 2011 Jeg eier ikke øyemål og avstandbedømming suger jeg på. På den første rullen fra det 60 år gamle Zeiss belgkameraet bommet jeg fullstending, ikke et bilde ble i fokus! Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 5. august 2011 Rapporter Del Skrevet 5. august 2011 Jeg eier ikke øyemål og avstandbedømming suger jeg på. På den første rullen fra det 60 år gamle Zeiss belgkameraet bommet jeg fullstending, ikke et bilde ble i fokus! Jeg har det samme problemet. Jeg juksa ved å bruke avstandsskalaen på objektivet til speilrefleksen jeg også hadde med meg da jeg lekte med en Agfa Billy. Skulle gjerne hatt en mer praktisk ordning Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. august 2011 Rapporter Del Skrevet 5. august 2011 Hva med en avstandsmåler Ilford Delta 3200 er digg... Må kjøpe mer Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 6. august 2011 Rapporter Del Skrevet 6. august 2011 Jeg eier ikke øyemål og avstandbedømming suger jeg på. På den første rullen fra det 60 år gamle Zeiss belgkameraet bommet jeg fullstending, ikke et bilde ble i fokus! Er det ikke derfor man har hyperfokal? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. august 2011 Rapporter Del Skrevet 6. august 2011 Man må kanskje se forskjellen på 8 og 15 meter først. Det er ikke noe hyperfokal oppmålingsgreie på dette kameraet, den er oppmerket med 1,5m til 15m + uendelig. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 Pakke idag også Morro med noe nytt som er gammelt. EL-CHEAPO TLR... Sjakt 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. august 2011 Rapporter Del Skrevet 17. august 2011 Skal vi se.. hvem er inne var det som sendte filmruller til statene for å fremkalle de? Og hvilken nettside var det snakk om? Har en tre-fire filmer jeg har lyst til å se resultatet av. Er litt redd det blir mye overeksponerte bilder. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 17. august 2011 Rapporter Del Skrevet 17. august 2011 Hvorfor sende de til USA? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. august 2011 Rapporter Del Skrevet 17. august 2011 Fordi det visstnok ble billigere totalt sett i stedet for å fremkalle de hos f.eks. Fotoknudsen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. august 2011 Rapporter Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Sjekk denne posten; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1260460&view=findpost&p=17982420 Jeg bruker Japanphoto og er meget fornøyd så langt. Jeg fant ut at det ble billigere enn å sende til USA, porten til og fra dreper innsparingen. Hadde tenkt å droppe skanner innkjøp og heller få de skannet i høy oppløsning i USA men fant ut at skanneren til 6K ville betale seg selv etter 83 ruller med film. Jeg har levert inn ca. 15 ruller allerede og får skannet med god oppløsning i TIFF. Edit: Jeg bruker mellomformat, du må kjøpe med papirkopier når du fremkaller vanlig småbildeformat. Endret 17. august 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 17. august 2011 Rapporter Del Skrevet 17. august 2011 I Oslo kan labdoka fremkalle til ok priser dersom du ikke vil ha papirkopier. Slides koster kun 39 kroner per rull (uten montering) hos Japan Photo. Om du vil ha papirkopier så tviler jeg på at det er billigere å sende til USA. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. august 2011 Rapporter Del Skrevet 18. august 2011 Takker for innspill og må bare påpeke at jeg baserte påstanden min på et meget tynt grunnlag. Så altså - om jeg har vanlig 35mm film er det like greit å levere dette inn til en fotobutikk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå