Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2011 Hva vil det egentlig si at en film er positiv eller negativ? Har det noen betydning når man tar bilder? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2011 Hva vil det egentlig si at en film er positiv eller negativ? Har det noen betydning når man tar bilder? Positiv-Negativ Sånn ser negativene ut. Positiv film er ofte (alltid?) lysbildefilm, og kan vises på lysbildefremvisere. Negativ film egner seg ikke for lysbildefremvisning, men er mer tilgivelig for feileksponering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 Skjønner! Minnes at min far har et lass med lysbilder liggende. Så negativ film er vanligvis den man leverer inn til f.eks. fotobutikken? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 Skjønner! Minnes at min far har et lass med lysbilder liggende. Så negativ film er vanligvis den man leverer inn til f.eks. fotobutikken? Begge to må fremkalles, så du må altså enten fremkalle selv eller levere til fotobutikken. Tar du filmen ut av boksen i lys før den er fremkalt blir den ødelagt. Det gjelder både negativ og positiv film. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Skjønner! Minnes at min far har et lass med lysbilder liggende. Så negativ film er vanligvis den man leverer inn til f.eks. fotobutikken? Som herp derp skriver - begge filmer skal fremkalles. Positiv film blir til lysbilder, og negativ film blir til negativer. Så kan du putte lysbildet i fremviseren eller bestille bilder av negativene. Har han lysbilder kan du se på dem, og har han lysbilde-film (positiv film) kan du ta bilder med den og få den fremkalt. Har han ruller med Kodachrome-film kan du nok like gjerne kaste den - den kan ikke lenger fremkalles. Endret 8. juli 2011 av Trondster Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 Har han ruller med Kodachrome-film kan du nok like gjerne kaste den - den kan ikke lenger fremkalles. Jo det kan man, i sort/hvitt kjemi. Resultatet blir et sort/hvitt-negativ. Francis Lenke til kommentar
# offline Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 To pakker fra Asia ligger på postkontoret Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 To pakker fra Asia ligger på postkontoret En med murstein og en med en leca-blokk? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 To pakker fra Asia ligger på postkontoret En med murstein og en med en leca-blokk? Nå synes jeg du er negativ altså Spennende helg! Har du kjemikaliene du trenger også? Håper jeg kommer innpå og får sett resultater om ikke lenge... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Skal ikke fremkalle selv. Jeg kommer til å sende noen ruller til USA og levere noen inn til JP i Tønsberg, må sammenligne kvaliteten. Hvis jeg blir å bruke B&W film en del så skal jeg handle inn framkaller veske, fix og en fremkaller tank Endret 8. juli 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Da er kameraet hentet på posten. Det var verken en murstein eller en leca blokk, bare noe i den størrelsen :!: Fuji GW690 III sammenlignet med en Canon IXUS 870 Fuji GW690 III sammenlignet med en Canon EOS 40D med Sigma 30mm f/1.4 påmontert Fuji GW690 III sammenlignet med en Canon EOS 40D med Sigma 30mm f/1.4 påmontert Min "lille" Fuji GW690 III Edit: Glemte å si at kameraet ble momsfritt Endret 8. juli 2011 av Kenta F1.8 1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 Gratulerer! Gleder meg til å se bilder Francis 1 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 8. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2011 Takk. Jeg gleder meg jeg også Driver å frisker opp Sunny 16 reglene, lysmåleren er på vei fra Hong Kong. Hva skal jeg ta bilder av? Det er jo bare 8 eksponeringer pr. film. Sikkert kjekt å ha med seg XZ-1 så man ikke tar bilder for 1000kr. på ei helg. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2011 Da var en rull levert inn på JP. Jeg får håpe jeg klarte å eksponere riktig med Sunny 16, tvi-tvi Kameraet fungerer fint. Meget morro å dra rundt i byen med en slik Texas Leica, føle meg som en stor høvding :!: Jeg bare ler av de som går rundt med CaNikon og trur de er proffe, det står jo Professional klart og tydelig på kameraet mitt. 1 Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 14. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2011 Hvilket sted fremkaller C41 billigst i Norge? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2011 JP var billige, men nå tvinges man til å køpe kopier når man fremkaller 35mm. Jeg mener å huske at Akersgata foto i VG-passasjen var forholdsvis prisgunstige. Francis Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 14. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2011 Ja, jeg fremkaller slides hos JP, det koster kun 39 kroner rullen, men 199 per 36-filmsrull er uaktuelt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2011 http://www.japanphoto.no/support/garanti_bildeprodukter/ Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2011 Ja, jeg fremkaller slides hos JP, det koster kun 39 kroner rullen, men 199 per 36-filmsrull er uaktuelt. 39kr. er billig. Det koster 69kr. for 120 film. Etter å ha settt bildene fra den første rullen med 120 film må jeg si meg fornøyd med kameraet. Det er uvant med rammesøker, med det går seg til. Her er bilder fra den første rullen jeg tok med Fuji GW690III, brukte Kodak Ektacolor 160Pro. Noen av bildene er beskjært... Har justert noe i LR3, skannet med Epson V750 + Vuescan. 2 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2011 Mellomformat er noe større enn småbildeformatet :!: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå