Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den analoge diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil det egentlig si at en film er positiv eller negativ? Har det noen betydning når man tar bilder?

Positiv-Negativ

post-100104-0-36508600-1310077450_thumb.jpg

Sånn ser negativene ut. Positiv film er ofte (alltid?) lysbildefilm, og kan vises på lysbildefremvisere. Negativ film egner seg ikke for lysbildefremvisning, men er mer tilgivelig for feileksponering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skjønner! Minnes at min far har et lass med lysbilder liggende.

Så negativ film er vanligvis den man leverer inn til f.eks. fotobutikken?

Lenke til kommentar

Begge to må fremkalles, så du må altså enten fremkalle selv eller levere til fotobutikken. Tar du filmen ut av boksen i lys før den er fremkalt blir den ødelagt. Det gjelder både negativ og positiv film.

Lenke til kommentar

Som herp derp skriver - begge filmer skal fremkalles. Positiv film blir til lysbilder, og negativ film blir til negativer.

Så kan du putte lysbildet i fremviseren eller bestille bilder av negativene.

Har han lysbilder kan du se på dem, og har han lysbilde-film (positiv film) kan du ta bilder med den og få den fremkalt.

Har han ruller med Kodachrome-film kan du nok like gjerne kaste den - den kan ikke lenger fremkalles.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skal ikke fremkalle selv. Jeg kommer til å sende noen ruller til USA og levere noen inn til JP i Tønsberg, må sammenligne kvaliteten.

Hvis jeg blir å bruke B&W film en del så skal jeg handle inn framkaller veske, fix og en fremkaller tank :)

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Da er kameraet hentet på posten. Det var verken en murstein eller en leca blokk, bare noe i den størrelsen :!:

Fuji GW690 III sammenlignet med en Canon IXUS 870

Fuji GW690 III sammenlignet med en Canon EOS 40D med Sigma 30mm f/1.4 påmontert

Fuji GW690 III sammenlignet med en Canon EOS 40D med Sigma 30mm f/1.4 påmontert

Min "lille" Fuji GW690 III :love:

Edit: Glemte å si at kameraet ble momsfritt :new_woot:

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var en rull levert inn på JP. Jeg får håpe jeg klarte å eksponere riktig med Sunny 16, tvi-tvi :)

Kameraet fungerer fint. Meget morro å dra rundt i byen med en slik Texas Leica, føle meg som en stor høvding :!: Jeg bare ler av de som går rundt med CaNikon og trur de er proffe, det står jo Professional klart og tydelig på kameraet mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg fremkaller slides hos JP, det koster kun 39 kroner rullen, men 199 per 36-filmsrull er uaktuelt.

39kr. er billig. Det koster 69kr. for 120 film. :(

Etter å ha settt bildene fra den første rullen med 120 film må jeg si meg fornøyd med kameraet. Det er uvant med rammesøker, med det går seg til.

Her er bilder fra den første rullen jeg tok med Fuji GW690III, brukte Kodak Ektacolor 160Pro.

Noen av bildene er beskjært... Har justert noe i LR3, skannet med Epson V750 + Vuescan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...