Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hei,

 

jeg var i går innom en bruktbutikk i byen som kjøper fra dødsbo o.l. i jakt etter en stereoforsterker og diverse annet, men endete opp med å bl.a. kjøpe et Exa II med medfølgende Novoflex Noflexar 35mm 1:3,5 / 35 linse. Fra tidligere har jeg hatt en liten interesse for fotografering, og alltid hatt en forkjærlighet for eldre kamera. Dog har jeg aldri eid verken et skikkelig digitalt eller analogt kamera.

 

post-86885-0-72976000-1308307936_thumb.jpg

post-86885-0-07908000-1308307988_thumb.jpg

post-86885-0-96900200-1308307996_thumb.jpg

 

Jeg er usikker på om kameraet faktisk fungerer. Når jeg trykker på utløserknappen skjer det ingenting selv om jeg har "ladet" kameraet, og det er som dere sikkert ser ganske nedstøvet og skittent. Bl.a. er utsnittet i søkeren veldig grumsete/støvete, men dog fullt mulig å se gjennom når linsa er skrudd på. Det jeg da lurer på er enkelt og greit - er det noe håp her? Jeg skulle gjerne sett at jeg kunne få det tilbake i god, fungerende stand.

 

Finnes det verksteder o.l. jeg kan levere det til for å få de til å se på saken? Er det noe jeg kan gjøre selv?

Setter pris på tips og innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende shutteren er ødelagt. Et raskt søk på google vil nok vise deg hvem om kan reparere dette.

Fint kamera forresten ;)

 

Hvis det ikke ordner seg med dette kameraet kan jeg anbefale deg å starte med en Olypmus Trip 35. Lett å få tak i film til (35mm) og du trenger ingen batterier (lader seg selv gjennom linsa). Billig er den også. Søk på ebay :)

 

Lykke til!

Endret av SnappleApple
Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt meg mellomformat og skal fikle litt med analogt igjen, er alle filmeskytere forsvunnet herfra?

Jeg kommer ikke til å fremkalle filmen selv, skal heller ikke til å skanne selv. Blir å bruke NCPS i California, de fremkaller og skanner en rull 120 film for ca. 95kr. + frakt. Den skannede bildefila er på ca. 35mp JPG.

 

 

Jeg bestilte meg en Fuji GW690 III Professional til 4090kr. inkl. EMS frakt fra Hong Kong. Den ser ut til å være i meget god stand, se annonsen her. Den er har allerde forlatt HK er sikkert på tur over hit :dribble:

 

Har bestilt 120 film fra Thailand, Kina, USA.... Sparer alt ifra 10kr/rullen til 40kr/rullen, portoen fra Thailand til Tønsberg er mye billigere enn fra Trondheim til Tønsberg.

 

Hva anbefales av 120 film? Positiv eller negatitv film?

 

Har bestilt følgende:

-5 ruller Fuji chrome Provia color 100F E6

-8 ruller KODAK Ektacolor Pro 160 C41

-5 ruller Kodak Ektachrome E100VS E6

-3 ruller FUJI Pro 160NS Film C41

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Speaking of 120 film, jeg har også et Kodak Brownie Flash II stående, men mangler film og spole til å omspole film på.

Hvor bestiller du film fra? Og du skulle vel ikke tilfeldigvis ha en tom spole til overs? :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg bestilte meg en Fuji GW690 III Professional til 4090kr. inkl. EMS frakt fra Hong Kong. Den ser ut til å være i meget god stand, se annonsen her. Den er har allerde forlatt HK er sikkert på tur over hit :dribble:

 

Så ble det en Fuji da :) Den ser jo riktig trivelig ut den der!

 

Valg av film? Jeg er blank jeg nå, men det er sikkert andre som kan hjelpe her. Men, det viktigste først er jo å si noe om hvilke(t) uttrykk du vil ha, f.eks. myke toner eller harde, osv.

 

Håper det går fort da, skikkelig kjipt å gå og vente på snadder.

 

Gleder meg til å se resultater :yes:

Lenke til kommentar

Zeiss'en ser rå ut, jeg vet :)

Angrer litt på at jeg kjøpte Fuji'en til 4K. Det er sikkert ikke vanskelig å få solgt den på bruktmarkedet etter noen måneders bruk.

 

Nå ser jeg etter en helt grei lysmåler. Ble anbefalt å kjøpe en CDS meter av han jeg kjøpte Zeiss'en fra.

 

Skal bli morro å prøve ut MF...

 

5 Ruller med Ilford Delta 3200 ISO er bestilt, kornete B&W gatefoto i dårlig lys?

Lenke til kommentar

Nå ser jeg etter en helt grei lysmåler. Ble anbefalt å kjøpe en CDS meter av han jeg kjøpte Zeiss'en fra.

Du har jo lommene fulle av lysmålere! Bruk en av kompaktene, det funker fint.

 

ISO 3200 høres ut som rockekonsert, backstage :) Eller noe helt uventet...

Lenke til kommentar

Speaking of 120 film, jeg har også et Kodak Brownie Flash II stående, men mangler film og spole til å omspole film på.

 

Jeg har et par Kodak Brownie kamera, ikke noe problem å bruke standard 120 film og spoler, du trenger bare å klippe/skjære av den ytterste plastkanten på filmspolen, slik at plasten går jevnt med papiret på filmen. Tar 20 sekunder, og fungerer utmerket. Hvis du ikke har en spole fra før, kan du enten sjekke med noen som kan gi deg en, eller så er det bare å finne seg et lystett rom og spole av filmen, så kan du spole den på igjen når du har ny spole ledig.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg en Fuji GW690 III Professional til 4090kr. inkl. EMS frakt fra Hong Kong. [...]

 

Hva anbefales av 120 film? Positiv eller negatitv film?

Har bestilt følgende:

-5 ruller Fuji chrome Provia color 100F E6

-8 ruller KODAK Ektacolor Pro 160 C41

-5 ruller Kodak Ektachrome E100VS E6

-3 ruller FUJI Pro 160NS Film C41

 

Gratulerer med et godt kamera, 6x9 formatet er ganske digg, særlig til landskapsbilder - og du trenger ikke bekymre deg for hva du betalte, slike kamera er populære på bruktmarkedet hvis du vil selge en gang.

 

Fine farvefilmer du har bestilt også, og delta 3200 vil du få stor glede av hvis du liker kornete uttrykk (hvem gjør ikke det!). Hvis du tenker å prøve annen film, så kan jeg anbefale Kodak Portra, enten 160, 400 eller 800, det er veldig gode og fine filmer. Av sort/hvitt kommer dte an på hva slags resultat du ønsker deg, men du får iallefall fine og gode resultater med Kodak Tri-x og Tmax, samt Ilford Delta 100 og 400. Jeg bruker disse mye, og de er veldig fine på jobbe med, både til push/pull og i fremkallingsøyemed (jeg fremkaller selv).

 

Lurt av deg å bestille egen lysmåler også, Sekonic fungerer veldig bra, og det gir deg en langt mer presis og bedre arbeidsflyt enn å dra på et digitalkamera for å måle lys med.

 

Det hadde vært fint om du kunne oppdatere oss på resultatene fra fremkalling og scanning over dammen, post gjerne resultater og eksempler her inne, alltid spennende å se.

 

Og kos deg med filmfotograferingen, du har mye bra å se frem til :)

Endret av melancholy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har et par Kodak Brownie kamera, ikke noe problem å bruke standard 120 film og spoler, du trenger bare å klippe/skjære av den ytterste plastkanten på filmspolen, slik at plasten går jevnt med papiret på filmen. Tar 20 sekunder, og fungerer utmerket. Hvis du ikke har en spole fra før, kan du enten sjekke med noen som kan gi deg en, eller så er det bare å finne seg et lystett rom og spole av filmen, så kan du spole den på igjen når du har ny spole ledig.

Så bra! Jeg har en spole fra før, regner med det ikke følger med spole når man kjøper film? Har uansett tenkt å kjøpe film snart. Noe spesielt jeg burde tenke på i den anledning?

Og angående Brownie og lukkertider, hvordan vet man hvor lenge man skal holde lukkeren åpen? Tenker da spesielt på når det er dårlig lys osv. Regner med at det i skarpt sollys ikke er nødvendig å holde lukkeren åpen manuelt?

Lenke til kommentar

...

 

Takk for gode tips.

 

Jeg fremkalte 135 film i både svart-hvitt og farge ifjor vinter/vår. Vurderer om jeg skal fremkalle svart-hvitt film selv, det blir jo billigere etterhvert. Har dessverre solgt alt av fremkallerutstyr. Å få svart-hvitt film fremkalt er ikke så dyrt, 39kr. hos Japanphoto og 25kr. + porto hos Dwayne's i USA. Priser...

Det blir sikkert mest fargefilm i starten. Må prøve ut diverse filmer... :D

Lenke til kommentar
Så bra! Jeg har en spole fra før, regner med det ikke følger med spole når man kjøper film? Har uansett tenkt å kjøpe film snart. Noe spesielt jeg burde tenke på i den anledning?

Og angående Brownie og lukkertider, hvordan vet man hvor lenge man skal holde lukkeren åpen? Tenker da spesielt på når det er dårlig lys osv. Regner med at det i skarpt sollys ikke er nødvendig å holde lukkeren åpen manuelt?

 

Det følger ikke med ekstra spole når du kjøper film nei, så klipp til den du allerede har, så er du fit for fight. Når det gjelder film til Brownie/bokskamera, kan det være lurt å huske at dette er gamle (og billige) kamera som ikke har all verden til optikk, så resultatet kan være alt fra veldig bra, til mer "kunstneriske" resultater (slike apps som vi betaler for til iphone...) til mer eller mindre ubrukelig, og resultatene varierer fra gang til gang - det er nettop det som gjør boks kamera morsomme å bruke ;)

 

Når det gjelder lukkertiden, så er det igjen dette med alder/teknisk stand på kamera, opprinnelig er lukkertiden et sted mellom 1/30-ish og 1/50-ish, med mulighet for endringer gjennom årenes løp. Noen kamera kan en velge lukkertid på, men er usikker på om dette gjelder ditt kamera. Husk også at selv om du kan holde utløserknappen inne etter at du har trykket den ned, så fungerer ikke det som en Bulb funksjon selv om det kan høres slik ut når du slipper den opp igjen; lukkeren åpner og stenger som nevnt rundt 1/40.

 

Både blender på f/14 og en lukkertid på rundt 1/40 tilsier at det eneste du kan regulere selv, er iso på filmen. Vanligvis anbefaler man å bruke iso 100 film til vanlig dagslys (ikke strålende sol) og f.eks 400 til overskyet, igjen litt vanskelig å si mtp hvordan kameraet ditt fungerer, men det er en grei regel å ha med seg til filmkjøp og praktisk bruk.

 

Her er noen eksempler fra mitt Brownie:

 

Tmax 100

5486338083_d0e5dd40d1_z.jpg

 

Tmax 100 (det var ikke mye forskjell i lyset på disse to bildene - men variasjonen er tydelig)

5503514230_fedecb87d1_z.jpg

 

Ilford FP4+ (tatt i relativt sterkt sollys)

5855937757_d420c4df6c_z.jpg

 

Tri-X 400

5503514524_94cdc2465a_z.jpg

 

Husk også at det er fort gjort å gjøre dobbelt eksponeringer hvis du ikke husker om du har trukket frem filmen eller ikke ;)

5561011527_2ef1295d94_z.jpg

 

Prøv deg frem og se hva resultatet blir - morsomt er det uansett, og når du vet hvordan det fungerer, ser du også hvor mye det vil lønne seg å legge i film og type film.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

 

Takk for gode tips.

 

Jeg fremkalte 135 film i både svart-hvitt og farge ifjor vinter/vår. Vurderer om jeg skal fremkalle svart-hvitt film selv, det blir jo billigere etterhvert. Har dessverre solgt alt av fremkallerutstyr. Å få svart-hvitt film fremkalt er ikke så dyrt, 39kr. hos Japanphoto og 25kr. + porto hos Dwayne's i USA. Priser...

Det blir sikkert mest fargefilm i starten. Må prøve ut diverse filmer... :D

 

Bare hyggelig - og jeg vil anbefale å fremkalle selv, iallefall om du kommer til å bruke sort/hvitt film en del, da er det ikke bare lønnsomt, men også veldig moro mtp å se hva du kan gjøre med filmen ift ulike blandingsforhold på fremkaller, lengde på fremkalling, agitasjoner osv. Som du skriver; prøv deg frem og se - skulle lysten til å fremkalle selv komme, finnes det ofte mye utstyr på bruktmarketdet på foto.no som nesten gies bort, og kjemi får du kjøpt billig, f.eks hos fotoimport.no som er min definitive favorittbutikk, ikke bare pga prisene og utvalget, men Dag og Ole har en kunnskap og kompetanse som er utrolig god å ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

*snip*

Wow, tusen takk for input! Gleder meg allerede til å komme i gang. Som du sier ser jeg for meg noe av gleden ved kameraet vil være å eksperimentere seg fram til resultater man liker, prøve ulike typer film i ulikt lys osv.

 

Har forøvrig lagt inn et bud på et Pentax ME Super med tre objektiver, fotoveske og div. filtre. Til 700kr syns jeg ikke det var så verst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...