Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen bilder fra C-41 fremkallingen jeg har gjennomført de siste dagene. Jeg har brukt Nova C-41 film dev. kit som koster 200kr. hos Foto-import. Kjemi i pulverform, blandes ut til 1L fremkaller og 1L blix. Ferdigblandet kjemi varer i 4 uker, kjemi som er tatt ibruk varer i 2-3 uker. Kjemien holder til 12 ruller med film, alt etter dette er eksperimentel fremkalling. Jeg fremkalte 19 ruller med film, 17rl med 36exp. og 2 med 27 i løpet av 3 dager.

876238228_K8m57-M.jpg

Fuji Superia 100 - dato: 2005

876233397_RWUyX-M.jpg

Fuji Superia 100 - dato: 2005

875866842_8ZKci-M.jpg

Fuji ProPlusII 100

875866997_pPLhp-M.jpg

Fuji ProPlusII 100

878665209_jgpim-M.jpg

Mitsubishi Super MX 100

878666575_S7PvJ-M.jpg

Mitsubishi Super MX 100

Negativene er skannet med Plustek Opticfilm 7600SE.

Vuescan og Lightroom2 er brukt til bildebehandling.

Lenke til kommentar

Takker :)

En del av bildene hadde magenta/lilla skjær i dem. Litt LR magi tok seg av det.

Alt i alt; det var en god erfaring. Har 11 filmer som venter på å bli skannet eek.gif

Skal på posten for å sende avgårde 2 pakker. En med film, kjemi og fremkallerutstyr. Den andre pakken inneholder Pentax ME Super, ME, en ødelagt ME Super og en 50mm f/1,7.

Du må holde av lørdag 12. juni og komme på Vestfold-treffet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, oppdatert spørsmål Mamiya RZ67 vs Pentax 6x7 vs Mamiya M645 VS Mamiya C330 (& C330S & C330F) Har fått tilbud om alle disse innenfor min makspris.. heller imot RZ67 akkurat nå..

Jeg heller mot 6x7 fremfor 6x4.5. Poenget med mellomformat er å få mest mulig negativ-areal. Og Mamiya RZ67 er mer klassisk mellomformat i form, så den får min stemme.

Lenke til kommentar

Jeg heller mest mot RZ67 av grunn at negativene er større, og fordi jeg kan kjøpe polaroid bakstykke som tar fuji fp100c film (som jeg tilfeldigvis har liggende, og da utnyttes polaroid bildeflaten myyyyyyyyye bedre eks 645 eks 6x7 Men hvis Petter Schjerven kommer med ett knalltilbud på 645en hans, så er det mulig at jeg endrer mening.

Lenke til kommentar

Hva med 6x6. Selv om Mamiya C303 er et digert kamera, så er det vel lettere å bruke håndholdt en noen av de andre alternativene.

Du burde tenke på hva du skal bruke kameraet til, om du hovedsaklig skal bruke det på stativ, i studio eller om du skal bruke det håndholdt.

Blant annet Pentax 67 er legendarisk for at det trenger stativ pga vibrasjoner fra speilet.

Endret av Einar_H
Lenke til kommentar

Jeg har mer eller mindre gått vekk fra pentaxen og C330 (om ikke jeg får knalltilbud på C330..) Det står altså sannsynligvis imellom 645 eller RZ67 Edit: Og jeg kan gjerne drasse på monopoden min, men jeg tar ikke med stativet. Monopoden er uansett mer robust enn drittstativet jeg har.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Tja, du må uansett vurdere hvor glad du er i å bruke stativ/monopod. Det er ganske hemmende. Jeg ville satset på M645 eller en TLR. Forskjellen på 6x7 og 6x4,5 er ikke så brutal med mindre du skal bruke skikkelig scanner (trommelscanner à la Hasselblad sine o.l.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...