Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den analoge diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått tak destillert/avmineralisert vann. Bruker dere dette kun ved skylling med Fotonal/Photo Flo eller gjennom hele prosessen?

Jeg agiterer tanken rolig opp/ned de 30 første sek. og ca. 5sek. hvert min. ved fremkalling, men hvor mye bør jeg agitere ved fixing?

Nå bruker jeg Fomadon LQN fremkaller og Fomafix, går det bra å bruke de om igjen rett etter første fremkalling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har du sikkert helt rett i. Kjøpte en 4L kanne med batterivann på Biltema, kostet 40kr. Skader ikke å prøve.

Jeg fikk til fine negativer ved siste fremkalling p.g.a. litt lesing på APUG. I en tråd ble anbefalt å henge negativremsen på skrå, ikke loddrett slik jeg har gjort det hele tiden. Ved å henge dem på skrå vil vannet renne ut til siden ved perforeringen og ikke nedover for så å tørke ut. Det ble også anbefalt å henge de mens de er skikkelig våte evt. spraye/helle vann med skyllemiddel over negativene mens de hang til tørk. Jeg har fulgt noen tips fra en video på youtube der de ristet spolen for å få vann bort fra negativene, dette har jeg sluttet med. Har også sluttet med å ha varme inne på badet mens jeg tørker neg. Jeg lar de tørke over tid etter å ha skylt dusjen så det er en del fuktighet i lufta.

Francis, hvordan agiterer du ved fixing?

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg spurte folkehøgskolen i Drammen om å få låne mørkerommet deres, men det fikk jeg dessverre ikke lov til ettersom de trodde at det kanskje ville gå ut over elevenes behov.

Er det noen som vet om andre steder i Drammens-regionen som har mørkerom?

Jeg jobber i Oslo, så det er også interessant med mørkerom i Oslo.

Francis :)

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve Studentenes Fotoklubb, www.fotoklubben.no.

Vi har et ganske vellutstyrt mørkerom i kjelleren på Chateau Neuf. Det koster litt å være medlem, hvis man ikke er student, men klubben kjøper inn noe kjemi og man har adgang til rommet nesten hele døgnet.

Jeg har forresten noe mellomformat utstyr på vei til meg i posten. Er det noen som har noen gode tips og triks, eller andre ting som er nyttige å huske på når man er nybegynner med mellomformat?

Lenke til kommentar

edit: Les timestamp før posting.

Jeg har aldri brydd meg om liten søker, nå får jeg krampe av å holde Olympusen inntil øyet. Vurderer sterkt å selge alt DSLR og heller kjøpe EP-2/GF1 etc. som et digitalt tilskudd til alt det analoge skrotet.

Du er ikke den eneste som har tenkt i de baner :thumbup: Søkeren er et stort problem for meg når jeg skal manuellfokusere på mitt digitale speilrefleks (GX-10). Olympus har forresten gjort det riktig før, noe som Foto.nos skråblikk på OM-1 tydelig viser. Fikk nesten vann i munnen av følgende:

"som standard en ekstra stor og lys søker som ikke har sin make i SLR-verdenen. Kombinasjonen 97% søkerdekning og 0,92x søkerforstørrelse (vurdert med et 50mm-objektiv stilt til uendelig) gir et søkerbilde som er omkring 30% større i forhold til andre SLR-kameraer. "

Jeg prøvefokuserte et GF1 i butikken for ikke så lenge siden, men fikk ikke den helt store følelsen. Det er ikke like smooth som et ekte bilde, men det at det er lyst og ekstra forstørrelse hjelper godt.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

hallais.. har noen tid til å skrive en manuell fremkalling-for-dummys til meg? hadde vært fantastisk.. har kjøpt et komplett (tror jeg :/) sett men finner ingen bruksanvisning.

Aldri i menneskets historie har informasjon vært så lett tilgjengelig som den er idag.

Oppskriften du etterspør har blitt skrevet og formidlet talløse ganger tidligere, og den blir ikke bedre om den skrives en gang til.

Du finner den her: http://tinyurl.com/2etqst8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...