sn0dig Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har ikke så mye peiling, bare venter på at noen av analog guruene på forumet kommer og forklarer pressing av film. Francis f.eks har en del erfaring med det, men han er ikke på msn nå, så sikkert gått og lagt seg. Lenke til kommentar
kameranerd Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har ikke så mye peiling, bare venter på at noen av analog guruene på forumet kommer og forklarer pressing av film. Francis f.eks har en del erfaring med det, men han er ikke på msn nå, så sikkert gått og lagt seg. Hva skal til for å bli guru? Kent Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Mange poster i denne tråden som virker logiske og smarte Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvis du har litt plassproblemmer kan jeg hente det kamera i midten på bildet. Så litt nærmere på det jeg også, ja! Det er definitivt ikke en pimped-up Zorki eller FED, som jo florerer under Leica-flagget (gjerne med et hakekors eller en SS-logo, sånn for autentisitetens skyld). Det der er nok en vaskekte Leica III eller IIIa, tror jeg. Flott kamera. Lenke til kommentar
3G Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Jeg har ikke så mye peiling, bare venter på at noen av analog guruene på forumet kommer og forklarer pressing av film. Francis f.eks har en del erfaring med det, men han er ikke på msn nå, så sikkert gått og lagt seg. Hei, Det er mange som har skrevet i Fotografi og tilsvarende tidsskrifter om pressing av film, produsentene også. Jeg er ingen guru, men har jobbet 50år i mørkerom ( og gjort og fortsetter med samme feilene år etter år). Pressing av film er en omskrivning av hva som skjer i Zone systemet. Det er motivkontrastene i motivet som bestemmer om man skal krympe eller ekspangdere filmens opptaksområde. Ved pressing forskyves nesten alle sonene slik at noe av toneskalan havner utenfor filmens opptaksområde(høylysa? fra Zone VI til X).Forskyves filmens følsomhet forandres også filmens fremkallingstid. Zone V har en tendens til å havne i en annen Zone (IV?" Den eneste feilen i Zonesystemet"). Like før solen går ned og skyggene blir lange ( 9 zoner)er en situasjon som krever forandring av ISO og endring av fremkallingstid.Ved tåke (ca.5 zoner)må zonene strekkes slik at du ikke får negativer uten detaljer i skygge og høylys. Kent har rett hvis man forlanger gode negativer med detaljer i skygge og høylys. Han nevner at det er forskjell på kjemi som et svakt mulig unntak. Han tenker nok på Acufine som jeg kjøper herfra: http://macodirect.de/acufine-gallon-p-273.html Det er viktig å tenke på om det er en kondensor forstørrer eller en kaltlys, diffusjonsforstørrer (25 % forlenging av fremkallertid). Kent tenker nok på mange av egne feil som er uopprettelige vedrørende valg av film, teknikk og fremkaller. Han ville nok gått for en fuji 1600 ISO fremfor å presse. Spørsmålet er heller?? Når senkes ISO instillingen og hva med fremkallingstiden?? Neste viktige spørsmål; Hva med fotopapiret? Er det skygge, normal eller høylysseparende papir? Det samme gjelder for film: Er det en skygge, normal eller høylysseparende film vi putter inn i kameraet? Det som er sikkert...; Velges en skyggeseparerende film skal man velg høylisseparende fotopapir, og omvendt med en høylyssepparerende film=skyggeseparerende fotopapir. Da får vi bilder med smell i. Ja, emnet er stort og jeg tror aldri jeg blir utlært her. Glad jeg er bare en amatør. Johs Jeg tar med litt av noe som er postet av meg fra før: Fremkalle 5 ½ stegsfilmen ca.30% lengre og 8 ½ stegsfilmen ca 20% kortere enn Normal. Normal fremkallingstid anvendes på 7 stegsfilmen. OBS: Når overflatefremkallere arbeider i konsentrert form kan man ikke avbryte fremkallingen, uten filmen må mer eller mindre utfremkalles. Ved mye snø: Skift fra 0 til minus 1 til 2 EV oppover toneskalan og fremkallingstiden forandres = økes, 1 stop=15%, 2 sto=25%. 2. Universalfremkallere (Rapid) og overflatefremkallere. Agfa Rodinal, Kodak HC 110, Ilford Microphen Gir ganske raskt et bilde over hele negativflaten. Markering av høylys og halvtoner kommer først senere. Ved kort fremkallingstid får man myke negativ, ved lengre tid får vi briljante negativ. Denne raske fremkallertypen (overflatefremkallere )er å foretrekke ved undereksponerte filmer når de siste sporene av eksponering må hentes frem. (Dypfremkallere er å foretrekke ved overeksponert film) (Raske fremkallere har ofte sterke akseleratorer ) Raske fremkallere begynner å arbeide direkte på overflaten (i Ytan) på filmen og arbeider seg nedover, hvorfor de også kalles for overflatefremkallere (Ytfremkallere). Når disse fremkallere arbeider i konsentrert form (1:25) kan man ikke avbryte fremkallingen, uten filmen må mer eller mindre utfremkalles. Fremkallere av denne typen er hastighetsutnyttende og gir et relativt grovere korn. Utspedde fungerer de mer som en utjamingsfremkaller (nr.3 Finkornfremkaller, Kodak D76, Ilford ID11+) eller nr.5 spesial frekaller med høy filmhastighets utnytting, Tetenal Blå, Rød og mange 2 badsfremkallere . Rodinal ved sterk utspeding(1:50) kan man enkelt få myke til normale negativer alt etter fremkallingstidens lengde. Fremkallingstiden styrer kontrasten. Jo lenger mann fremkaller en film, desto mer øker kontrasten og kornets størrelse. ( ikke glem distinkte korn ). Overeksponering av filmen gir grovere korn. Den viktigste egenskapen er at de gir veldig skarpe negativ. Sterkt utspedde universalfremkallere gir spesielle effekter som understreker skarpheten. Der forskjellene i tetthet er store på negativet oppstår lyse eller mørke linjer som ser ut til å være(ditriterade) ved forstørring Disse fremkallere er ikke finkornfremkallere. Anvendes veldig raske filmer (småbildeformat ) er det bedre å bruke en ultrafinkornfremkaller (nr.4, Tetenall Ultrafin, Microdol, Microphen, Promicrol). Rodinal har en negativ egenskap: Filmkurven er av lang tå typen. Dette i praksis innebærer dårlig separasjon i skyggepartiene og veldig bra i høylysa. Den idealistiske kurven er kort tå typen med lik separasjoner i skygge og høylys. Theo Kisselbach skriver: Det er ganske riskfritt å overeksponere en film ( lenger eksponeringstid=bevegelsesuskarphet): Lysgårefekten blir også påvirket av overeksponering + grovere korn. "Riktig eksponering er den korteste tid som gir et fullverdig negativ. (heller en aning undereksponert enn overeksponering" ? Hva er da filmens riktige ISO verdi?? = de 9 prøvenegativene. Endret 4. mars 2010 av 3G Lenke til kommentar
3G Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Hvis du har litt plassproblemmer kan jeg hente det kamera i midten på bildet. Så litt nærmere på det jeg også, ja! Det er definitivt ikke en pimped-up Zorki eller FED, som jo florerer under Leica-flagget (gjerne med et hakekors eller en SS-logo, sånn for autentisitetens skyld). Det der er nok en vaskekte Leica III eller IIIa, tror jeg. Flott kamera. Enig med deg der. Flott kamera. Leica Screw Mount Serial Numbers 1923-1965 http://www.cameraquest.com/ltmnum.htm Johs Lenke til kommentar
eks Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Hvis du har litt plassproblemmer kan jeg hente det kamera i midten på bildet. Så litt nærmere på det jeg også, ja! Det er definitivt ikke en pimped-up Zorki eller FED, som jo florerer under Leica-flagget (gjerne med et hakekors eller en SS-logo, sånn for autentisitetens skyld). Det der er nok en vaskekte Leica III eller IIIa, tror jeg. Flott kamera. Enig med deg der. Flott kamera. Leica Screw Mount Serial Numbers 1923-1965 http://www.cameraquest.com/ltmnum.htm Johs Er et ekte Leica, som min bestefar kjøpte i Berlin i 1936 da det var helt nytt. Et nytt Leica kamerahus kostet en hel månedslønn den gang også. Det har vært relativt ubrukt de siste 20 årene, men det fungerer fremdeles helt fint. Jeg har sett litt rundt og er rimelig sikker på at det er et IIIa. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Om noen vil ta steget opp til dedikert filmscanner og ikke knipser mellomformat ligger det en ute her på foto.no til en veldig hyggelig pris. Jeg har ingen relasjon til selgeren så det er sagt. Endret 12. mars 2010 av Freem@n Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Fikk et nytt kamera idag, helt gratis Petri FTE med Petri 55mm f/1,7 og Petri 85-210mm f/4,5 Utstyret er fra tidlig 70-tallet og ser helt fint ut. Edit: Petri FTE ble laget mellom 1973 og 1975. Fant noen bilder av en slik på Flickr, min er svart. Den er halvautomatisk. Lukker prioritert Lukkertider fra 1/2 - 1/500 sek. ISO fra 25-800 Søker blir mørkere når man vrir på blenderringen. Bygd som en tanks, ganske tung og vanvittig rar å bruke p.g.a. utløserens plassering. Endret 16. mars 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
3G Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Fikk et nytt kamera idag, helt gratis Petri FTE med Petri 55mm f/1,7 og Petri 85-210mm f/4,5 Utstyret er fra tidlig 70-tallet og ser helt fint ut. Hei igjen Håper du kan legge ut et bilde av den? Siden du ikke bor så langt borte håper jeg det nedenfor kan friste deg? Johs tlf.98231040 ( Apug Treff i UKE 15. Fredag 16.04 kl.18,00, som varer frem til Søndag 18.04. 2010. Farris Fotoklubb kjører samtidig et digitalt treff med 20 påmeldte i egen etasje. Klubbens 10 medlemmer er i tillegg. Det vi si at Apug treffet har 10 plasser ledig. Jeg regner ikke med at alle kan komme fredag kveld men først på lørdagen. Treffet blir i et tradisjonelt uformelt preg, som vi er vant med. Vi selv besitter mye kunnskap som vi deler med andre rundt bordene. Vi rigger til mørkerommet for praktisk arbeid, Kjemi fra Foma (Slavomir stiller),stort lysbord, billig mat på skolens kantine og et varmt måltid på lørdag kveld, samt noen klasserom for overnatting som vil kreve egnet liggeunderlag og sovepose. Vi deler selvfølgelig 4 riggede rom med digitalfolket, som består av studioutstyr. Det ene rommet blir for produktfotografering.I inngangspartiet rigger Richard Brunsvold opp sin utstilling fra Hallingdalen. Hyggelig om det kommer deltagere fra Sverige og Danmark. 10 plasser går fort unna så vær raske med å melde dere på. Høres dette greit ut?? Velkommen Johannes [email protected] Jeg kan også treffes på tlf. 0047 98231040 ) Side 2: http://www.apug.org/forums/forum189/73604-film-foma-ilford-rollei.html Endret 22. mars 2010 av 3G Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Har nettopp meldt meg inn i APUG. Leste om treffet der. Mye nyttig info på det forumet, fant t.o.m. ut at jeg hadde kjøpt feil film til kryss-fremkalling Hvor får man fremkalt Kodachrome 64 her i landet? Må vell sende filmen til Dwayne's for å få den fremkalt. Hadde vært litt morsomt å tatt seg tur på det treffet. Fått litt info fra Slavomir om Foma-kjemi. Fikk masse kjemi fra ham idag: 1 Fomadon excel 2 Fomadon P 1 Fomadon R09 2 Fomafix P 3 Fomadon LQN (utgått) 1 Fotonal (utgått) 1 Fomafix-5 l Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Hvor får man fremkalt Kodachrome 64 her i landet? Må vell sende filmen til Dwayne's for å få den fremkalt. Dwayne's er det eneste stedet i hele verden som fremkaller K-14 film. De fremkaller Kodachrome ut desember i år. Francis Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Akkurat Hva slags fotografering passer denne filmen best til? Har 3ruller som jeg fikk billig(utgått). Fremkallingen er på $10 pr. rull + frakt, så jeg bør tenke nøye om hva jeg skal fotografere. Heldigvis har jeg en del kamerahus å velge mellom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Idag fremkalte jeg en annen type billig Kina film; ERA 100. Koster ca. 16kr/rullen inkl. frakt når man bestiller 10ruller. Den virker mye bedre enn den der Lucky filmen. Jeg brukte Fomadon R09, blandingsforhold 1:50, i 14min. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Synes det der ser veldig bra ut, jeg Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hva slags fotografering passer denne filmen best til? Har 3ruller som jeg fikk billig(utgått). Fremkallingen er på $10 pr. rull + frakt, så jeg bør tenke nøye om hva jeg skal fotografere. Heldigvis har jeg en del kamerahus å velge mellom Kodachrome har veldig spenstige farger ala Velvia. Personlig ville jeg spart filmene til skikkelig godværsdager med spennende lysforhold (f.eks. i sommer). Legg filmene i fryseren og benytt et kamera du har til overs som kodachrome-kamera. Du blir nok ikke skuffet! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Det skal jeg gjøre. Gleder med til sommeren. Det skal bli brukt en del fargefilm og hjemmefremkalling av C-41 blir spennende Det blir morsomt å se hvordan de fargefilmene som gikk ut i 2002 blir seende ut. Fikk 2 filmer av muttern, de har ligget i en skuff i en del år. Temp. fra 18-30 grader. Edit: Er det luftbobler som lager slike rare mønster? Jeg slår tanken en gang eller to i benken etter agitering, men de dukker opp på de første bildene på filmen. Tenkte jeg skulle prøve å fremkalle i renset vann(osmose), men vannrenseren var gått tett og krana på kjøkkenet sprakk Nå er ny kran installert og jeg tenkte på en vannrenser fra Clas Ohlson. Hvor får man kjøpt billig batteri/destillert vann? Biltema, kanskje? Edit2: Denne analoge foto-dilla begynner å ta plass på kjøkkenet 2 hyller, en med flasker, kjemi og utstyr. Den andre med analoge apparater og objektiver. Kjøleskap med film og litt snus, veldig lite mat Skap under benken med en god del diverse kjemi. Benkoppvaskmaskin med målebeger, fremkallertank osv. Endret 23. mars 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Er det luftbobler som lager slike rare mønster? Trur det er mønsteret i gardinet som er sånn. (Synest ærlig talt det var vanskeleg å sjå noko bobler på det bildet. Har du ein større versjon?) Endret 24. mars 2010 av Asbjeurn Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Tenker på de sirkulære greiene ovenfor TV'en. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Åh, der ja! Eg såg etter større bobler, så eg såg dei ikkje før no. Det der var jo ganske voldsomt òg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå