sn0dig Skrevet 20. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2010 Står jo tilogmed Canon FD på fronten, så det passer på alle Canon hus med FD fatning, altså manuellfokus. Passer ikke på nyere EOS kamera. Lenke til kommentar
stec Skrevet 20. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2010 jeg vil ha dette objektivet! Da kan jeg kjøpe meg en A-1, jo Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 23. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2010 Ja, sånne gamle kamera taklar ikkje fargefilm. Høh? skulle dette vere sarkasme? Då synst eg du bør få det klart fram. Det er sikkert mange som "heng rundt" i denne tråden. Dumt å forvirre oss. Viss filmen passar er det då irrelevant om det er S/H eller fargefilm? Ingen sarkasme, berre (dårleg) humor. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) nevenrmind Endret 23. februar 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 23. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2010 Fikk i dag et sett for cyanotype. Er det noen som har erfaringer/råd? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Nå har jeg fremkalt min første rull med billig filmen fra Kina; Lucky SHD 100. Den var ikke så ille som jeg hadde trudd. Meget skjør film, men hva kan man forvente av en film til 12-13kr/rullen. Endret 10. april 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 Det er selvsagt helt i orden ! Lucky filmen ser absolutt ikke dum ut. Filmen ser ut til å ha betydelig større korn enn andre 100 ISO filmer, men som du sier, til 12-13kr / rullen kan man ikke få i pose og sekk. Francis Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Lucky filmen er veldig tynn. Det skal ikke mye til for å ripe negativene opp. På diverse forum sier de at den ikke har "anti-halation" lag eller kanskje et meget tynt lag. Men jeg skal klare å få til noe morro ut av de 20 rullene som jeg betalte 250kr for. Det er veldig lett å få riper i filmen, slik dere ser her: Noen som har prøvd Tetanal C-41 fremkalling? Så en video på Youtube og det så ikke så vanskelig ut. Eneste minuset er at man må bruke kjemien innen 14dager etter utblanding. Endret 25. februar 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 Jeg vurderte å teste C41 eller E6 fremkalling, men valgte til slutt å droppe det ettersom jeg innbilte meg at det ville være stress å holde tempen innenfor +/- 0.5*C med liten tank. Hvis man lager seg et stort vannbad som tanken står i vil det sikkert la seg gjøre. Francis Lenke til kommentar
stec Skrevet 25. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 Er du fornøyd med scanneren din Kenneth? Noen med Epson V500 her? Fine bilder du har tatt med Luckyfilmen, forresten. Ser jo ikke så ille ut at all. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 Er du fornøyd med scanneren din Kenneth? Noen med Epson V500 her? Jeg har Eposn V500 ... Har kun fått testet den litt, så de problemene jeg har hatt hittils, er nok egne feil Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Her er videoen jeg så: http://www.youtube.com/watch?v=aB8qXU7dkNk Lurer på om det er mulig å dele opp pulveret i f.eks. 3-4 like deler og lage veske som holder til 3-4 ruller med film. Å vente til man har eksponert ferdig 12-16 ruller er litt for kjedelig. Det er ikke noe innsparinger når man kun bruker 135-film. JP tar kun 29kr. for fremkalling av farge-neg. Fotoimport selger noe som heter Nova C-41 dev. kit til 200kr. Plustek skanneren er grei den. Jeg burde lese mer om den. Det skal være slik ICE-greier, men det fungerer ikke med Vuescan. Jeg merker ikke noe forskjell om den er av eller på kraftigste innstilling. Fordel med en slik skanner er at den tar mye mindre plass enn en faltbed skanner. Bakdelen er at man må skanne et og et bilde. Ingen lett batch-skanning og man må mate filmen manuelt. Endret 25. februar 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 25. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 Er du fornøyd med scanneren din Kenneth? Noen med Epson V500 her? Fine bilder du har tatt med Luckyfilmen, forresten. Ser jo ikke så ille ut at all. super scaner. Noen anbefaler andre drivere enn "Epson scan". Resultatene jeg har fått gjennom "epson scan" er helt ok, har ikke noe å sammenligne resultatet med da heller Skal scanne en haug med diaser + en god del gamle papirbilder. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Fant en grei side med mye god info. www.guidetofilmphotography.com Fikk lest og lært litt om pressing av filmen ISO. Skal prøve dette med Fomapan 200. Men ifølge Foma's fremkallingstabeller så kan filmen eksponeres helt opp til ISO 800 uten å gjøre noe med fremkallingen. Dette kan ikke være rett, vil ikke bildene da bli undereksponert uten å økning i fremkallingstid? Hvordan finner man ut hvor mye ekstra fremkallingstid pr. trinn man må ha? Push processing is a film photography technique that attempts to compensate for underexposed film by over-developing it. Pull processing is similar, but instead you compensate for overexposed film by under-developing. When pushing or pulling film at different EI speeds, you must over- or under-develop the film to compensate for over or underexposing the film. Generally, pushing the film to another ISO makes the development process much easier. If you push a 400 speed film to EI 800, you should develop the film based on the development time for ISO 800 film. Chemical developers have also provided some general rules for push and pull film processing. Kodak recommends that when push processing, you should increase the development time by two minutes for each camera stop of underexposure. With pull processing, the development time should be decreased one minute for each stop of overexposure. Ilford recommends increasing development time by 20% to boost contrast for underexposed images. Endret 26. februar 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) JP tar kun 29kr. for fremkalling av farge-neg. Problemet med JP sin fremkalling er at man ikke kan spesifisere hvordan filmen skal klippes opp. Jeg kan anbefale Aker foto for C41 fremkalling. EDIT: Anbefaler ikke montert dias fra JP, da filmen ikke var montert spesielt bra. Francis Endret 26. februar 2010 av :Francis: Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Har fremkalt en Fomapan 100 film der jeg har brukt Loreo Lens in a cap og Loreo PC lens in a cap. Loreo PC Lens in a Cap (PC=Perspective Control) Loreo Lens in a Cap (f/5,6) Endret 27. februar 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
eks Skrevet 3. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2010 Litt gammelt grums av ymse slag som dukket opp under en rydding hjemme ganske nylig... Lenke til kommentar
kameranerd Skrevet 3. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2010 Fant en grei side med mye god info. www.guidetofilmphotography.com Fikk lest og lært litt om pressing av filmen ISO. Skal prøve dette med Fomapan 200. Men ifølge Foma's fremkallingstabeller så kan filmen eksponeres helt opp til ISO 800 uten å gjøre noe med fremkallingen. Dette kan ikke være rett, vil ikke bildene da bli undereksponert uten å økning i fremkallingstid? Hvordan finner man ut hvor mye ekstra fremkallingstid pr. trinn man må ha? Pressing av film er en myte, noen filmer kan du riktig nok presse med andre fremkallere. Men å bruke standard fremkaller for å presse en film fra f.eks, 200 til 800 ISO er bare tull. Ved å øke fremkallingtiden, øker du bare kontrasten. Det vil si du fremkaller du lyse tonene mere, men skygge partiene blir ikke fremkalt mer av betydning. Så ja du kan få mer detaljer i høylysa på filmen ved lengre fremkalling, men skygge partiene forsvinner i total mørke. Kent Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 3. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2010 Nå tror jeg du pisser i motvind her kameranerd Lenke til kommentar
kameranerd Skrevet 3. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2010 Litt gammelt grums av ymse slag som dukket opp under en rydding hjemme ganske nylig... Hvis du har litt plassproblemmer kan jeg hente det kamera i midten på bildet. Kent Nå tror jeg du pisser i motvind her kameranerd Forklar Kent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå