# offline Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Takker Har vurdert å melde meg inn i TKK, men jeg er offer av min egen latskap. Det har vært morsomt å prøvd å få bildene på papir, men er redd for at det blir en dyr affære. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg synes den siste fremkallingen er svært plaget av "skader". Hva kan være årsaken? Var forsiktig med negativene. Nå la jeg de rett inn å mappesystemet. Kan det være fremkallingen? Dårlig vann? Bruker dere vann fra springen, renset vann eller "batteri" vann? Har ikke termometer så jeg lot vannet ligge i romtemp. over natta + i hele dag. Lenke til kommentar
3G Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Takker Har vurdert å melde meg inn i TKK, men jeg er offer av min egen latskap. Det har vært morsomt å prøvd å få bildene på papir, men er redd for at det blir en dyr affære. ""det blir en dyr affære"" tenker du. Kom ned en onsdagskveld og ta med en fremkalt filmrull. En av oss har sikkert litt tid å avse. Fotopapir har jeg. Ring meg på 98231040 før du kommer. Johs Lenke til kommentar
kameranerd Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg synes den siste fremkallingen er svært plaget av "skader". Hva kan være årsaken? Hei Det er litt avhenging av filmtype, noen er mer følsome for riper en andre. Filmen er veldig følsom når den er våt. Jeg bruker vann fra springen. Når det gjelder agitering er det viktigste at du bruker din metode hver gang, slik at du etterhvert kan lære å fremkalle filmen med forskjellig kontrast, temperaturen er veldig viktig, jeg bruker 20 grader, men igjen det viktigste er det samme hver gang. Hvis du gjør alt likt hver gang kan du etterhvert endre tiden på fremkallingen for å få mer eller mindre kontrast. Kent Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Skyter inn et lite spørsmål her, gidder ikke å lage en ny tråd. Hva slags kamera er dette? Dette er noe jeg har vært meget heldig å finne på en avfallsplass, og alt ser ut til å være i fungerende orden. AVFALLSPLASS!!!!!? SKAMM! folk ser ikke verdien i fotoutstyr. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hehe, nei. Men det har nå hvertfall fått et nytt og godt hjem! Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hehe, nei. Men det har nå hvertfall fått et nytt og godt hjem! Veldig bra. Håper du får mye glede av det:-) Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er planen! Hvordan går jeg fram når jeg skal kjøpe film? Hva fins, og hva bør jeg velge? Iso 200? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er planen! Hvordan går jeg fram når jeg skal kjøpe film? Hva fins, og hva bør jeg velge? Iso 200? Sort/hvitt? Kodak har brukbar 400 ISO sak som lett å leve med (400CN). Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det er planen! Hvordan går jeg fram når jeg skal kjøpe film? Hva fins, og hva bør jeg velge? Iso 200? Hvis du ikke vil/tørr begynne med å fremkalle selv (det er gøy). Er Kodak BW400CN (som nevnt) et godt valg, hvis du vil ha svarthvit. Ellers så er Kodak T-max 100 og 400 bra. Utgåtte Efke 100 er billigt (sjekk fotoimport, de pleier å ha en del utgåtte der). Labdoka fremkaller svarthvit, og det er ikke spesielt dyrt heller, så hvis du får tak i mye billig svarthvit-film, kan du sende et lass til dem og få de fremkalt. BTW: har kjøpt litt film i det siste. Fant et par billige på eBay kodak BW400CN for 3.5$ Ilford Delta 400 for 3.75$ Fuji provia 100F for 4.95$ Alle var utgåtte, men det har vel ikke så veldig mye å si. Mye billigt og bra på eBay. Anbefales. (ser nå på en Rollei 35, har lyst på et lite, kompakt og søtt kamera ) Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) B&W film kjøpte jeg fra www.fomafoto.no, de har greie og billige B&W filmer. Kjøper du 10stk. blir det ca. 27-29kr./film inkl. porto. Jeg kjøpter også framkaller, stopp, fix etc. der. Fremkallertank + div. utstyr kjøpte jeg fra www.fotoimport.no Har også kjøpt en meget billig B&W film som heter Lucky SHD 100, pakken ble levert meget kjapt og prisen ble kun 12,50kr/rull inkl frakt. Du kan kjøpe 20 ruller momsfritt. Dette er ikke akkurat noe god film, men p.g.a. prisen er den sikkert grei å "leke" seg med Fuji Neopan SS 100 skal være en god B&W film ifølge det jeg har lest. Jeg kjøpte 10stk fra denne ebay-sjappa. Ca. 24kr/rull. inkl. frakt. Endret 18. februar 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
stec Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Sjekk ut denne linken. Skal vistnok være billig, og med billig frakt. Tysk butikk Jeg har gått til innkjøp av en slik "bulk lader". Funker fett det også. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Bulk lading fungerer bra det, men etter min mening må man bruke litt film for at det skal være verdt det. Jeg brydde meg aldri med det, da jeg rett og slett syntes de ble for mye styr. Francis Lenke til kommentar
stec Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Tror ikke jeg betalte mer enn 100-150 kr. for laderen, også betalte jeg noen symbolske kroner for tomme kasetter, samt at jeg bruker en del tomme Efke-kasetter, da disse er brukbare til formålet. Etter å ha lest litt om fremgangsmåter på nett, så lada jeg opp 10-12 ruller på en liten halvtime, og det var inkl. instalasjonen av bulk-rull i laderen. Jeg kommer helt klart til å forsette med dette. Skal etterhvert investere i en 30-meter med Tri-x 400. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 har et lite sprøsmål hvordan fremkaller man minox-film? har litt lyst til å kjøpe et spion kamera. (ps; jeg har ikke googlet emnet kjekt med diskusjon ) Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Heisann, smyger meg en svipptur over i den analoge delen jeg. Har seg sånn at jeg fikk låne farfars Kodak Retina 1B. Det ser ut til være litt dritt på søkeren, er det noen som vet hvordan man renser et slikt førkrigsmonster, og hva kan egentlig renses her? Fikk med orginal (!) brukermanual, så jeg finner sikkert ut hvordan det skal brukes. Hva anbefales av film? Kameraet er fra en gang før krigen sier farfar, så jeg regner med det blir S/H da Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Ja, sånne gamle kamera taklar ikkje fargefilm. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Det ser ut til være litt dritt på søkeren, er det noen som vet hvordan man renser et slikt førkrigsmonster, og hva kan egentlig renses her? En fyr på ragarecords, av alle steder, ser ut til å ha skjønt det. Retina I ble riktignok introdusert før krigen, men det kameraet som går under navnet Retina Ib kom i 1954, og i 1957 kom Retina IB - ingen grunn til å gjøre ting enkelt her Endret 20. februar 2010 av a_aa Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Ja, sånne gamle kamera taklar ikkje fargefilm. Høh? skulle dette vere sarkasme? Då synst eg du bør få det klart fram. Det er sikkert mange som "heng rundt" i denne tråden. Dumt å forvirre oss. Viss filmen passar er det då irrelevant om det er S/H eller fargefilm? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Er det noen som kjenner igjen denne fatningen, og hvilke hus passer den på? Noen som kjenner objektivet? EDIT; Ser nå at det er FD-fatning. Gis bort til noen som vil ha det. Endret 20. februar 2010 av Der Fotograf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå