# offline Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=15086004 Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Noen som har peiling på hva som er verdt å betale for en F100 med MB15?. Er det "way over" pris å betale ca 2500 for et slikt kamera som er så godt som nytt (brukt 3 måneder), inklusiv frakten. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Nei, det er en OK pris. Jeg betalte 2500 for min F5. Francis Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg vet om en plass du kan få en F100 uten grep for 1000 + frakt Dog ikke akkuratt strøkent, men det er i god fungerende stand Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Ja har sett andre kameraer i lavere pris klasse, men ble litt interessert i dette, da det skal så å si være å beregne som nytt - alt i pakken er ikke pakket ut en gang (som f.eks reimen etc)... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Det er rart å bruke analogt kamera, stor forskjell fra digitalt. Jeg var ute å gikk i litt over en time og klarte bare å bruke ca. 60% av en film(36). Med digitalt kan jeg ta 50-80 bilder på en times gåtur. Hadde håpet på å skyte opp en film slik at jeg kunne prøve fremkallingsbaggen. Ny dag imorrra Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Haha! Det har eg òg funne ut! (Eg er til og med mykje tregare enn deg, men det gjeld eigentleg på digitalt òg.) snålt... Redigert: Men eg trur det er like greitt eigentleg. Eller nei, det er berre bra. Endret 3. februar 2010 av krita Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Utsetter F100 kjøpet litt - fikk tak i et Chinon CE-4 så får teste det ut en liten stund for å se om film er noe for min del Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Foto.no: Skråblikk på Olympus OM OK, han gjer no litt dårleg research, då: Lysmåleren i OM-2 har utrolige -5,5EV (120 sek ved ASA100 50mm f1.4) som nedre følsomhetsgrense, en grense som (bortsett fra i OM-4) fremdeles er ubeseiret. Min Pentax LX har -6,5 EV = 125 sek. Berre marginalt, ja, men likevel. Men begge vert jo grundig slått av OM-4 med 240 sek. For øvrig nytta Pentax også dette OTF-lysmålingssystemet som Olympus hadde på sin OM-2, men Pentax sitt kom fem år seinare, i 1980 på LX, og det vart vel ikkje vidareført på seinare modellar. Ganske genialt, og eg skjønnar ikkje kvifor dette ikkje er vidareført på dagens SLR. Endret 3. februar 2010 av Asbjeurn Lenke til kommentar
stec Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 En om-2 med 50mm 1,8 får man jo kastet etter seg ebay for slikt og ingenting. Jeg er såå glad for at jeg har både om-2 og om-4. Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Noen som har erfaring med fremkalling av Ilford Delta 3200 120-film i D76? Har søkt litt rundtomkring og dette ser ikke ut til å være den beste kombinasjonen. Kanskje eksponering ved 800 er et ok kompromiss? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Herregud Fremkalte min andre B&W film idag og rotet noe forferdelig. Blandet stoppen til 1:12 istedet for 1:19, jeg tynnet ut i før den ble brukt. Jeg brukte tiden til fix'en på stoppen, 3min. istedet for 20sek. Den digitale termometeret klikket plutselig og begynte å pipe og vise 50 grader istedet for 20. Filmen henger til tørk i dusjkabinettet. Får håpe det ordner seg. Dette blir bare mer og mer gøy Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Det er fort gjort å tråkke feil. Er selv nybegynner i faget og det er utrolig hvor vanskelig det kan være å følge en relativt enkel oppskrift. Lenke til kommentar
stec Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hvis det stoppes med vann, så er det jo en ting mindre å tenke på. Funker greit for meg. Lenke til kommentar
kameranerd Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg bruker bare vann, ikke stopp, tømmer raskt ut fremkaller skyller raskt og fyller på fix. Det viktigste er å bruke like lang tid på dette hver gang. Kent Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Herregud Fremkalte min andre B&W film idag og rotet noe forferdelig. Blandet stoppen til 1:12 istedet for 1:19, jeg tynnet ut i før den ble brukt. Jeg brukte tiden til fix'en på stoppen, 3min. istedet for 20sek. Den digitale termometeret klikket plutselig og begynte å pipe og vise 50 grader istedet for 20. Filmen henger til tørk i dusjkabinettet. Får håpe det ordner seg. Dette blir bare mer og mer gøy Det går nok helt fint. Så lenge man ikke bruker fiks før fremkaller går det meste bra. Francis Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Det ble ikke så ille. Er det noe jeg gjør galt siden jeg synes bildene mine blir mer kornete? Nytt vs. gammelt / digitalt vs. analogt Endret 4. februar 2010 av Ildhode Lenke til kommentar
stec Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Kanskje du bruker en noe hard/for mye agitasjon? Uten at jeg er noen ekspert. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Det kan hende. Skal prøve den andre måten; agitere de første 30-60sek og la den stå i 17min. Edit: Har handlet inn diverse film fra ebay som jeg fikk lyst å prøve ut. Fuji ProPlusII 100 fargefilm Fuji Neopan SS 100 B&W Tenkte jeg skulle prøve noe som het Lucky, men de er visst skikkelig ræva. Endret 4. februar 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
stec Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Tror det ligger ute en del bilder med "Lucky film" på flickr. Ser bra ut noe av det, men det er sikkert folk som vet hva de driver med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå