Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som tilfeldigvis har et høy oppløselig bilde tatt med et Nikon F100, og eventuelt info om hvilken scanner som er blitt brukt?.

 

Vurderer å kjøpe meg F100 selv, hadde vært artig å teste ut film basert etterhvert :)

 

Jeg kjøpte en Plustek filmskanner til 2400kr. Har bare rukket å teste den ut med noen av fatterns negativer fra 2001. Han brukte et vanlig kompakt kamera og kvaliteten er ikke noe å skryte av, men skanneren er grei den.

 

Jeg har 8 bilder igjen før jeg kan fremkalle min første S/H film. Forhåpenligvis blir det mye bedre kvalitet på bildene.

 

 

Hvorfor F100? Det er jo full automatikk på den. 100% manuell med halvdårlig lysmåler er tingen :p

 

Her er en skann test.

 

 

 

"Exif" fra original fila:

TIFF fil på 87,55MB

10100*6790 pix

7200dpi

Plustek Opticfilm 7600i SE

 

Første og siste gang jeg skanner på 7200dpi, holder meg til 2400 og 3600dpi p.g.a. filstørrelse og skannertid.

 

En test til...

 

Denne gangen brukte jeg 3600dpi og filstørrelsen ble en god del mindre.

TIFF fil på 23MB

5000*3400pix

 

Bildet rett fra skanneren uten noe forbedring:

 

 

Bildet etter justeringer i Lightroom:

 

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Takker for svarene :)

 

Så jo nokså bra ut de scannede bildene - noen som har tilsvarende eksempler scannet med coolscan?.

 

Hvor kjøpte du den scanneren forresten ?.

 

F100 fordi jeg har lest mye bra om det :) (blir nok sikkert noen andre mere "basic" analoge kameraer etterhvert også vil jeg tro - om jeg finner ut at film er noe for meg :) )

Lenke til kommentar

Da er min første egen fremkalte S/H film på tørk :)

 

Mine førstegangs erfaringer:

 

-Har ikke fått mørkeromsbaggen ennå, satt filmen i spola under svarte lakener og et tykt teppe.

-Å få filmen i spola var mye vanskeligere nå. Dette p.g.a. at filmen var bøyd feil vei etter å ha vært inne i kameraet. Jeg kom halvveis og måtte spole tilbake fimen for så å tre den inn på nytt. 3 ganger!!!

-Jeg skylte filmen med vann før jeg helte i fremkallerveske. Håper det reduserte støv og fingeravtrykk :shrug:

-Fant fort ut at jeg må kjøpe et skikkelig tidsur. Peterson tanken er ikke 100% tett.

 

Ellers så gikk alt ganske greit. Jeg ser at det er framkalt noe på filmen :thumbs:

 

Noen Youtube videoer:

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

 

 

Edit:

 

Har rukket å skanne noen bilder. Jeg må lære meg mer om skanneren, programmet vuscan og å ta bedre S/H-bilder :p

 

 

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...