Freem@n Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Etter at utstyret er kjøpt inn er det kun kjemi. Med C-41 press kit (koster i underkant av 200 kroner) får man fremkalt 12 mellomformatfilmer. Economy of scale ved innkjøp av større mengder. Endret 24. januar 2010 av Freem@n Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Du sparer vell en god del på hjemmefremkalling av 120 film. Jeg prøver å holde meg unna MF. Fikk nettopp kjøpt meg en Pentax ME hus for bare $9.99 + $24 i frakt Noen som vet hvordan det er å frenkalle Ilford HP5 400ASA med kjemi fra Fomafoto? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Hvilken fremkaller har du? Francis Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg kjøpte Fomadon LQN Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) http://www.digitaltruth.com/devchart.php?F...&mdc=Search Sier 9.5min 1+10 @ 10*C for 400 ISO. http://tadas.wordpress.com/2009/09/19/ilfo...su-fomadon-lqn/ Sier samme tid, men jeg skjønner ikke resten av teksten. Mvh Francis Endret 24. januar 2010 av :Francis: Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Du kan også skylle filmen før fremkalling (pre soak). Da vil du få bort en del av antihalasjonslagett (det fargede laget). Jeg pleier å gjøre det, men mest for å temperere tanken. Pre soak anbefales ikke for tokomponentsfremkallere, da det er meningen at komponent #1 skal mette filmen. Mvh Francis Da er det nok for dårlig skylling som har skylda Kan også være at fixen er slapp eller at du burde fixet lenger. Dog, Tri-X (i hvert fall 120 som jeg har mest erfaring med) blir som regel litt lilla, men det skader jo ikke å prøve og fixe den litt ekstra. Som matsktsk skriver. Sjekk fiksen. Ta filmtungen å legg i fix og ta tiden på hvor lang tid fiksen bruker på å klarne filmen. Johs Fremkalte en ny film i helga. Gjorde noen endringer (3 min presoak, 30 sek lengre fix-tid, mye mer skylling) og resultatet ser ut til å ha blitt svært vellykket. Filmen er klart mindre lilla (og tonene ser ut til å være godt fordelt, men må kjøre negativene en tur gjennom scanneren får å se nærmere). Så et spm ang fremkalling av 120-film. Er det mulig/lurt å rulle opp flere enn en film på fremkallingsspolen? Det er jo godt med plass og vil spare en del tid hvis det kan gjøres. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Denne tråden er kanskje til hjelp vedrørende 2 filmer på en spole: http://www.apug.org/forums/forum43/70079-h...-1520-tank.html Francis Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg er igang med bestilling fra fotoimport. Trur jeg heller går for den minste Paterson tanken. Måtte sende mail for å høre om det følger med spole. Regner med en slik 0,3L tank holder, jeg blir sikkert ikke å framkalle flere filmer samtidig og da er det vell billigere med tanke på kjemibruk. Hvor stor forskjell er det kvaliteten mellom Fomapan film og Ilford? Det er meget stor forskjell på prisene. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det jeg merker med Foma vs de 3 store er at Foma film er mye skjørere. Jeg opplever mye oftere at det blir riper eller merker i Foma film enn med Kodak, Ilford og Fuji. EDIT: http://www.apug.org/forums/forum37/70468-f...ng-culprit.html Francis Endret 25. januar 2010 av :Francis: Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Regnet med det var noe sånt med Fomapan filmen. Noe må jo være dårligere når det er halve prisen. Man får sikkert kjøpt Ilford og Kodak mye billigere i utlandet enn her i Norge. Slik ble handlelista på Fotoimport: Efke KB 100 135-24 utgått 09/2006 Paterson Fremk.Tank 0,3L 1 Paterson Filmklypesett (2 stk) Kaiser Trekkspill Kjemiflaske 1L Paterson Målebeger 300ml Kjøpte med en rull Efke film for å tørrtrene med Endret 25. januar 2010 av Ildhode Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Her er et bilde fra min første fargefremkalling. Synes resultatet ble absolutt godkjent til å være første gang! Rolleiflex med Fuji 160S Endret 25. januar 2010 av Freem@n Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Veldig pent! Francis Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Nice! Er det fingeravtrykk helt til høyre? Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Kjekt at dere likte det! Ildhode: Ja, det er nok det. Trodde først det var tørkemerker, men fingeravtrykk gir mer mening. Får være mer forsiktig neste gang! Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Enda et. Scanning av negativer er en smule mer komplisert enn dias... Endret 26. januar 2010 av Freem@n Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Freem@n, slutt å post bilder fra MF! Jeg har ikke mer penger å bruke nå Jeg fikk pakke fra Fomafoto og Foto-import idag. Kjøpte en Efke film rull og har nettopp fått filmen over på spolen. Piece of cake, i dagslys vell og merke Lettere enn jeg hadde trudd. Det som kommer til å bli vanskelig er å få filmen ut av filmkassetten hvis jeg trekker den flippen helt inn. Prøvde dette og det var ikke lett. Bare tenker på hvor mye jeg skal plages med dette uten å kunne se hva jeg gjør. Dette blir morro Oppdatering... Etter en liten test runde i mørket vil jeg si at dette er jeg klar for Nå trenger jeg bare å komme meg ut å knipse noen ruller og håpe på at mørkeromsbaggen kommer snart. Endret 27. januar 2010 av Ildhode Lenke til kommentar
stec Skrevet 27. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2010 Ja, skynd deg ut å knips, for jeg er klar for å se noen resultater fra den scanneren din. Har superlyst på en slik sjøl også, serru. Ikke noe problem å få filmen inn på spola. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Jeg lånte noen gamle farge negativer fra fattern for å teste skanneren. Brukte Vuescan programmet og ordnet bildene litt i Lightroom etterpå. Bildene er sikkert tatt med en enkel P&S. Ca. 100% crop av forrige bilde. Endret 27. januar 2010 av Ildhode Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. januar 2010 @Freem@n; det siste med silhuetten er rett og slett nydelig! Nuff said Francis Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 30. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) For et par uker siden fikk jeg endelig scanneren (Epson V500), og all film er scannet. Jeg brukte Epsons programvare og er fornøyd med den. Vil Vuescan være bedre? Gidder ikke bruke mye tid på å justere hvert eneste bilde før scanning, dette gjør jeg heller i PS etter på (er det smart?) Har en del film fra sommeren som venter på fremkalling. litt forsinket. her et ett av bildene fra scanningen. Flere bilder på profilen, let deg frem hvis du er nysgjerrig Endret 30. januar 2010 av aukOddgeir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå