Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg bestilt fra Fomafoto :)

8 100ASA filmer

2 200ASA filmer

2 flasker med fremkaller

1 flaske med stoppbad

2 flasker fix

1 flaske avrenning

Det ble i underkant av 500kr inkl. frakt.

 

Hvilken tank er anbefalt? Er det best å ha en som tar 2 spoler eller kanskje flere?

 

Skal hente kamera og skanner på posten idag.

Lenke til kommentar

Det var den jeg tenkte jeg skulle kjøpe.

 

Er det mange her som kjøper film i bulk og lader selv?

 

 

 

Edit: Hvor får man kjøpt billige målebeger? Man må vell ha en til hver kjemi sort så man ikke blander sammen kjemirester.

 

Hvor mye veske skal man ha i en 0,6L tank?

 

Kan noe av kjemien gjenbrukes? Hva slags oppbevaringskanner trenger jeg til slikt?

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Jeg bruker 300ml / film (Paterson tank), men 280ml er det minste volumet / film man kan bruke. Grunnen til at jeg bruker 300ml, er at det blir lettere å måle opp riktig forhold.

 

Fiks kan brukes igjen - hvor mange ganger står i databladet til fiksen, men rundt 20 ruller / l er vanlig iirc.

 

Enkelte fremkallere kan gjenbrukes, men jeg liker best å bruke fremkallere one-shot, selv om det er noe dyrere.

 

Jeg kjøpte litermål beregnet for matlaging, og to mindre målebeger hos fotoimport for små til mellomstore volum.

 

Jeg vurderte bulkloading i begynnelsen, men kom frem til at jeg ikke orket styret.

 

Til oppbevaring bruker jeg trekkspillflasker. Disse fåes kjøpt hos fotoimport. Det viktige er at man får ut så mye luft som mulig, slik at kjemikaliene ikke oksiderer.

 

Francis

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer bulk-loading? Hadde jo vært fristende å kjøpt noen hundre meter med Fomapan 200, da det går konkrete rykter på Flickr om at denne filmen er midlertidig ute av produksjon, og at det ikke er sikkert at filmen gjenskapes med samme emolusjon.

 

Det virker som om Fomapan 200 er en filmene som gir "most bang for the bucks" Skrytes uhemmet av den på Flick, samt at jeg har erfaring fra det lille jeg har prøvd av den. Heller ingen ulempe at den lar seg presse et par trinn, og faktisk gir tildels svært gode resultater. Jeg fikk meget gode resultater (syns jeg sjøl) med frekalling i en time i Rodinal 1:100 og meget lite agitering. Har ikke scanner enda, så får ikke posta noe, men det kommer etterhvert.

 

Jeg har forresten fått tilslag på en Nikon F3 med winder i forholdsvis god stand, for den nette sum av 139 dollars + frakt. Kan ikke skjønne annet enn at det er et greit kjøp.

 

Ligger et Nikon FE ute på finn med noe snadderoptikk, for den som er intr.

Lenke til kommentar

Jeg mener prosessen utarter seg slik:

 

(I mørket) Filmen festes til spolen i midten av kassetten med tape, og kassetten lukkes. Kassetten plasseres i laderen.

 

(I lyset) Man vrir på et håndtak mens man følger med på telleverket.

 

(I mørket) Når telleverket har nådd ønsket mengde film, taes kassetten ut av laderen og klippes av. Deretter lukker man laderen.

 

(I lyset) Lederen på filmen klippes til, og filmen er klar til bruk.

 

Fomapan 200 ble jeg aldri spesielt begeistret for etter å ha brukt 10 ruller.

 

Francis

Lenke til kommentar

Da har jeg fått kameraet og måtte selvfølgelig kjøpe en rull Ilford HP5 400ASA på JP til 59kr. Kameraet ser meget bra ut, men objektivet er treg å fokusere. Blir vell å kjøpe en Pentax 50mm f/1,7 og en 28mm f/2,8. Skanneren ser kurrant ut, må få prøvd den snart.

 

Etter et kjapt regne stykke så kom jeg fram til at hvert bilde koster ca. halvparten med selv-ladning på Fomapan 100ASA. Men det koster jo litt penger for en lader og tomkasseter. Pluss bryet og tiden med å lade selv.

Lenke til kommentar

Har berre så vidt fått lest gjennom litt av artikkelen, men eg må sei at så langt ser det ut som OM-systemet var ganske så genialt. Berre det å stille inn lukkartida med eit hjul på objektivfatninga er jo så smart at det forundrar meg at det ikkje er dette som er standarden på alle SLR. Med dette kan du jo stilla inn alt som har med sjølve fotograferinga å gjera med handa du har på objektivet, i staden for at du må sleppa taket i kameraet med høgre hand for å stilla lukkartida, som du må med nesten alle andre kamera. :thumbup:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Alt OM-preiket deres har brakt frem gamle gode minner om min OM-10 som var det første speilreflekskameraet jeg kjøpte. Da er det kanskje ikke så rart at jeg syntes at Nikon F-501 var en gedigen nedtur. Selv om den hadde P og autofokus ...

 

edit: Men jeg har ihvertfall skaffet meg en XA.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har da endelig fått fart på fargefremkalling (C-41) med min JOBO CPE-2. To ruller mellomformat Fuji 160S har nå tørket over natten og det ser ut som om fremkallingen har vært vellykket.

Etter mye lesing om fremkallingstider, prosedyre, temperaturer etc. hoppet jeg bare i det. Skal poste eksempler her når jeg får scannet et par av dem.

Bruke Rolleiflexen som hverdagskamera uten å tenke på prossesseringskostnader, leveringstider og annet krimskrams? Ja takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...