Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Jeg går for Plustek. Trur faktisk jeg velger å bruke 500kr. ekstra så jeg får den nyeste modellen 7600i Ai 7600i SE.

Den skal være grei den. Kom med tilbakemeldinger når du er ferdig testet.

 

Jeg bestilte Plustek OpticFilm 7600i SE og en ekstra negativholder. Med frakt - 65kr(rabattkode) kom det på 2584kr.

7200i støtter ikke Mac, 7600i gjør det. Ikke mye forskjell på 7200 og 7600. 7200 har catode lys sak og 7600 har LED, vet ikke hva som er best. Leste i en test at Vuescan var anbefalt, heldigvis kjøpte jeg Vuescan for 2 år siden og har siste versjon :)

 

Det er meget tidkrevende å skanne negativer, gruer meg litt til de familibildene. Sikkert best å kun skanne de beste bildene og de mest mimre verdige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en handlekurv jeg har på Foto-import;

 

 

Er det noe jeg mangler?

 

Er det noe jeg kan få mye billigere et annet sted?

 

Er det noe som bør byttes ut til noe bedre?

 

 

Mulig jeg legger til et målebeger. Hvor stort bør jeg ha?

 

Trakt, flasker, beger etc. får man billigere andre plasser. F.eks. biltema, europris osv.

Timer har man på telefon eller ipoden.

 

Jeg trur jeg starter med film og kjemi fra Fomafoto først og prøver Ilford neste gang.

 

Ka du trur?

Lenke til kommentar

Hvis en "filmavstryker" er en slik til å tørke av fimen med, så kan du sikkert droppe den. Vet at enkelte har hatt problemer med riper grunn av disse. Det beste er å bruke litt ?Fotonal? eller tilsvarende produkt som bryter overflatespenninga i vannet, og kun la filmen henge og tørke på gammeldags vis. Ingen vits i å be om ripete negativer. Ellers ser det vel grit ut.

 

Ang målebeger så holder det vel med ett på en liter og kanskje et litt mindre. Til min Rodinal bruker jeg ei 20 ml. sprøyte som fruen har tatt med seg fra sykehuset. Dette på grunn av lav dosering. 5 ml. forsvinner liksom helt i et litersmål.

Lenke til kommentar

Jeg bruker skrutrekkeren på lommekniven min til å vippe opp enden på kassetten. Jeg synes det er lettere enn å bruke øljekk.

 

Jeg synes det er mye lettere å åpne nederste ende på kassetten (den flate enden), for da holder filmen seg bedre inne i kassetten mens man spoler opp filmen.

 

Francis

Lenke til kommentar

Kan man sende inn filmrullen og få kun negativer tilbake?

Har tilgang på filmscanner og labprinter, så føler jeg vil printe og fikse de selv egentlig. Men jeg kan ikke å fremkalle rullen til negativ akkurat. Har lest litt om det..men nei. Det hørtes vanskelig ut, og mye å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Kan man sende inn filmrullen og få kun negativer tilbake?

Har tilgang på filmscanner og labprinter, så føler jeg vil printe og fikse de selv egentlig. Men jeg kan ikke å fremkalle rullen til negativ akkurat. Har lest litt om det..men nei. Det hørtes vanskelig ut, og mye å sette seg inn i.

 

Ja, man kan fint sende bort film til en lab og kun få fremkalt film tilbake.

 

Er det sort/hvitt eller farge du vil bruke?

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg vil nok prøve begge deler etterhvert. Skal kjøpe noen filmer hos Foto Import og teste flere.

 

Hadde vært morro å fremkalle selv også. Og begynner å skjønne litt. Jobber jo med kjemikaler i laben også, men ikke så mye som ved fremkalling.

 

Og skjønner at svarthvitt er rimelig enkelt å fremkalle selv. Men skeptisk til kjemikaler og er redd det skjer en kjemisk feil og alt bare sier pang eller går opp i fyr :wow:

Endret av xtineze
Lenke til kommentar
Jeg vil nok prøve begge deler etterhvert. Skal kjøpe noen filmer hos Foto Import og teste flere.

 

Hadde vært morro å fremkalle selv også. Og begynner å skjønne litt. Jobber jo med kjemikaler i laben også, men ikke så mye som ved fremkalling.

 

Og skjønner at svarthvitt er rimelig enkelt å fremkalle selv. Men skeptisk til kjemikaler og er redd det skjer en kjemisk feil og alt bare sier pang eller går opp i fyr :wow:

 

For å få kjemikaliene til å gå opp i fyr må du først få vann til å brenne...

 

Francis

Lenke til kommentar

Vel.. Jeg kan få til det mest underlige!

 

Jeg har lest en del guider både på Norsk og Engelsk for svart/hvitt fremkalling.

Hvordan er det i pris i forhold til å få gjort de hos JapanPhoto/FotoVideo?

 

Tror jeg må ta meg en tur innom Foto Import.. Der får jeg vel hjelp til et evt. startkit for fremkalling.

 

Hva skjer feks. hvis jeg ikke får til negativene ordentlig? Er da bildene borte for alltid?

Lenke til kommentar

B/W er ikke kjempevanskelig å fremkalle selv. Prismessig kommer du bedre ut av det på sikt, men det må minst 10 ruller til, om ikke litt mer før du tjener noe på å fremkalle selv.

 

Fotoimport hjelper deg nok - jeg har fått god hjelp derfra i telefonen, og kjøper mine kjemikalier derfra.

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg får vel prøve. Høres kjempeartig ut iallefall! Og prøve seg frem underveis.

 

Et spørsmål til da. Når negativen skal henges opp til tørk. Hvor skal den henge? I rom temp eller burde man henge det ved en ovn feks.? Leste at det burde være på en varm plass.

 

Takker så mycket for svar :)

Lenke til kommentar

Jo varmere stedet filmen tørker er, jo fortere går det, men henger du dem feks ved en ovn vil det være mye bevegelse i lufta, og det vil være større sannsynlighet for at filmen blir full av støv.

 

Jeg pleier å ta en dusj mens filmen skyller, og henger filmen i dusjen etterpå. På denne måten får jeg opp luftfuktigheten på badet slik storparten av støvet i lufta legger seg.

 

Man kan kjøpe/lage egne tørkeskap med luftfilter som er så og si helt støvfrie, men det har jeg ikke plass til der jeg bor nå.

 

Hva skjer feks. hvis jeg ikke får til negativene ordentlig? Er da bildene borte for alltid?

 

Sannsynligvis, ja. Det finnes prosesser for å gjøre tynne negativer tykkere, og man kan også bleke tykke negativer, men kunnskapen min om disse prosessene strekker seg ikke utover at jeg vet at slike teknikker finnes.

Kanskje det er noen andre her på forumet kan utdype mer om slike teknikker?

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Hadde D80 frem til tidlig vår 2009 og solgte det pga trang studentøkonomi. Jeg savnet ikke dSLR med det første, men nå gjør jeg det. Jeg skal kjøpe nytt, men når det blir vet jeg ikke enda.

 

Det jeg savner mest er å kunne ta fargebilder uten at det koster masse penger, samt spontaniteten digitalkameraer gir. Det er litt trist hvis man feks. nesten har brukt opp en 20 ISO film, og finner ut at det hadde vært gøy og ta en tur inn til byen for å fotografere livet i skumringen.

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...