Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Du kan også skylle filmen før fremkalling (pre soak). Da vil du få bort en del av antihalasjonslagett (det fargede laget).

 

Jeg pleier å gjøre det, men mest for å temperere tanken.

 

Pre soak anbefales ikke for tokomponentsfremkallere, da det er meningen at komponent #1 skal mette filmen.

 

Mvh

 

Francis

 

Da er det nok for dårlig skylling som har skylda ;)

 

Ang. pre-soak. Skal fremkallingstida være den samme som ved ikke-pre-soak? Kan se for meg her at fremkalleren reagerer kjappere hvis den ikke trenger å bløte opp gelatinen først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, en Coolscan er bedre enn flatbed-scannere på småbildeformat.

Hvis du sliter med programvaren kan du prøve Vuescan eller Silverfast (begge finnes i gratis prøveversjoner).

har prøvd VueScan, men bildene ble noe uskarpe, oppløsningen kunne vert bedre.

 

Hvilken oppløsning kan jeg forvente fra en coolscan.

Lenke til kommentar
Du kan også skylle filmen før fremkalling (pre soak). Da vil du få bort en del av antihalasjonslagett (det fargede laget).

 

Jeg pleier å gjøre det, men mest for å temperere tanken.

 

Pre soak anbefales ikke for tokomponentsfremkallere, da det er meningen at komponent #1 skal mette filmen.

 

Mvh

 

Francis

 

Da er det nok for dårlig skylling som har skylda ;)

 

Kan også være at fixen er slapp eller at du burde fixet lenger. Dog, Tri-X (i hvert fall 120 som jeg har mest erfaring med) blir som regel litt lilla, men det skader jo ikke å prøve og fixe den litt ekstra.

Lenke til kommentar
Du kan også skylle filmen før fremkalling (pre soak). Da vil du få bort en del av antihalasjonslagett (det fargede laget).

 

Jeg pleier å gjøre det, men mest for å temperere tanken.

 

Pre soak anbefales ikke for tokomponentsfremkallere, da det er meningen at komponent #1 skal mette filmen.

 

Mvh

 

Francis

 

Da er det nok for dårlig skylling som har skylda ;)

 

Kan også være at fixen er slapp eller at du burde fixet lenger. Dog, Tri-X (i hvert fall 120 som jeg har mest erfaring med) blir som regel litt lilla, men det skader jo ikke å prøve og fixe den litt ekstra.

 

Som matsktsk skriver. Sjekk fiksen. Ta filmtungen å legg i fix og ta tiden på hvor lang tid fiksen bruker på å klarne filmen.

Johs

Lenke til kommentar
har prøvd VueScan, men bildene ble noe uskarpe, oppløsningen kunne vert bedre.

 

Hvilken oppløsning kan jeg forvente fra en coolscan.

 

Bildene skal ikke bli uskarpe med Vuescan, da gjør du noe galt. Oppløsning er vel 4000 dpi på Coolscannerne tror jeg. Får fort store filer å jobbe med.

Post hva du gjør og noen eksempler så er det lettere å hjelpe. :)

Lenke til kommentar

Driver og tester ut SilverFast. Jeg tror jammen jeg må kjøpe meg det, for programmet får virkelig skanneren min til å skinne!

 

Multieksponering er spesielt nyttig!

 

Det føles dyrt å bruke 900kr på et skanneprogram, men når jeg ser hvor mye bedre filene blir, så tror jeg at det er verdt det.

 

Jeg kommer til å halvere (minst) tiden jeg bruker på redigering etterpå. Det gjelder spesielt for fargefilm.

 

Francis

Lenke til kommentar

Har testet trial versjonen enda litt til.

 

Her er et eksempel på Reala 100 med multieksponering.

 

Skanneren tar en eksponering for høylysene og en for de mørke partiene og kombinerer dem for å øke det dynamiske omfanget, samt redusere støy. Litt som HDR med digitalkamera :).

 

Rett fra skanneren, kun resize:

 

post-56362-1260654797_thumb.jpg

 

Legg merke til fraværet av støy! Når jeg skannet det samme bildet med NikonScan fikk det et ekkelt grønnskjær, samt at det var mye mer støy i bildet.

 

Dette ble spikeren i kista - med en gang jeg har råd skal programmet kjøpes!

 

Francis :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå må jeg også melde meg inn i analog-forumet :)

 

Jeg fant det aller første kameraet jeg hadde på ebay i god stand og til en billig penge.

En Cosina CT-1A med Cosinon-S 50mm f/1,8

Den jeg hadde trur jeg het Cosina CT-1 og hadde burgunder farget veske. Det er snart 13 år siden jeg solgte det. Da hadde jeg en normalzoom og en telezoom(kjøpt noen år etter jeg fikk det). Lurer på om fattern kjenner igjen kameraet når jeg tar det med på besøk :)

Cosina_03.jpg

 

Dere som driver med film skulle startet en tråd om film, fremkalling etc. for "dummies".

 

Jeg må finne noe billig film, fremkaller veske og spole etc. for å lære meg å fremkalle min egen film. Noen som har gode råd?

Hva trenger jeg for å starte med S/H bilder?

Kan man framkalle farge negativer og positiv film selv eller er billigst og best å sende dette inn for fremkalling?

 

Jeg må også kjøpe okey skanner. Kan ikke gi så mye så jeg vurderer Epson Perfection 4490 Photo til ca. 1700kr.

Lenke til kommentar

Hei!

Hyggelig at du har funnet tilbake til gammel kjærlighet. :)

Billig film, fremkallingsveske, spole etc. finner du på f.eks. fotoimport.no. Ebay er også en bra plass og er generelt billigere, men kjemi må du som regel kjøpe i Norge.

For å starte med fremkalling av S/H trenger du ikke så mye mer enn det du har nevnt pluss en fremkallingstank og en changing bag (om du ikke har tilgang til mørkerom for å føre filmen over på spolen).

Mange som driver fremkalling av fargefilm hjemme og dette er ikke så mye vanskeligere enn S/H bortsett fra at det krever bedre kontroll på temperatur og flere steg i fremkallingsprosessen. Det er greit å starte med S/H først.

 

Dersom du har ambisjoner om å printe store papairkopier ville jeg prøvd å spore opp en dedikert 35mm scanner, f.eks. Nikon Coolscan. Skal være fullt mulig å få brukt ned i 2500-3000. Jeg ble personlig ikke fornøyd med kvaliteten jeg fikk fra Epson V700 på 35mm for annet enn web-visning, men andre er mer fornøyd. En Plustek kan også være et alternativ. Her finner du en modell til 1700 kroner.

 

Lykke til!

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Takker. Kommer sikkert å spørre om en god del senere.

 

Jeg har lest at kvaliteten ikke blir bra med flatbed scannere, men...

Tanta mi arvet en hel haug med dias, og kanskje en del 135 negativer også, etter bestefar. Så scanneren bør kunne ta småbildeformat og dias tilfelle jeg finner på å digitalisere samlingen.

 

Epson V700 er bra til webvisning, hva slags oppløsning snakker vi om her? Jeg vil sikkert ikke ta større utskrifter enn A4. Mestparten vil sikkert være under p.g.a. størrelsen på JP's fotobøker.

Jeg får heller kjøpe en digg skanner når/hvis jeg kjøper meg mellomformat.

 

Edit:

OpticFilm 7200i fra Plustek er en kraftig scanner som du kan skanne negativer og 35mm lysbilder med

Pixmania :yucky: har flere modeller, 7200i og 7600I SE. Ser de kommer med god programvare. Jeg har Vuescan fra før, er SilverFast bedre?

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Her tror jeg du roter litt. Dias beskriver en type film (transparent film, color reversal film etc.), mens småbildeformat beskriver formatet. Så dias i småbildeformat er fullt mulig, og er sannsynligvis det tanten din har gitt deg. En scanner som takler dias i småbildeformat vil også kunne brukes til negativer i småbildeformat og S/H i småbildeformat. Alt dette støttes av Plustek'en, 4490, V500, Coolscan etc.

Forskjellen ligger i at Flatbeds og dyrere dedikerte filmscannere også kan brukes med mellomformat. Siden hverken kameraet ditt eller de dias/negativene du allerede har krever dette er dette fortrinnet til flatbeds over dedikert småbildeformatscanner borte. Kvalitetsmessig er de fleste enige om at dedikerte scannere er bedre og det er derfor jeg foreslår Plustek'en til ditt budsjett. :)

 

Edit: Jeg bruker selv Vuescan og er fornøyd med det. Francis her på forumet bruker Silverfast. Resultatene er mer avhengig av hvor godt man kjenner brukergrensesnittet (som i begge tilfeller er under par) og hvor godt man kjenner sin scanner.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Hyggelig med flere analoge fotografer her på akam!

 

Noen nyttige linker:

http://www.ilfordphoto.com/aboutus/page.asp?n=9

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf

 

Hvis du er på utkikk etter en billig film kan jeg anbefale Fomapan fra www.fomafoto.no. Jeg liker andre filmer som T-Max, TriX, HP5+ og FP4+ bedre, men Fomapan er helt OK til prisen IMO. Jeg bruker Fomapan 100.

 

Jeg kan anbefale Paterson Aculux3 som fremkaller. Den gir finkornede, lettskannede negativer og er økonomisk i bruk.

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg er også i startgropa når det kommer til fremkalling av film. Har hovedsakelig benyttet meg av produkter fra Foma foto, og er forholdsvis fornøyd. Heldigvis er jeg nærmeste nabo til en videregående skole og der står ubenyttet mørkerom. Her forleden dag var jeg i Asker å hentet meg en Durst 605 color forstørrer, hvilket jeg fikk helt gratis mot avhenting. :yes:

 

Har til nå fremkallt noen filmer, 8-10 stk, og har funnet ut at det er lett som fett. Veien fra film over til papir virker som en noe vanskeligere prosess, men er dog heller ikke umulig med litt prøving og feiling.

 

Når jeg begynte med dette så jeg ikke behovet for en scanner, men har nå funnet ut at jeg nok har et behov allikevel. Så kan jeg suplere med forstørrer og kjemi når jeg får abstinenser slik innimellom.

 

Noen som kan linke til eksempelbilder scannet med den scanneren som linket til over her? Opticfilm-ett-eller-annet.

Lenke til kommentar
Hyggelig med flere analoge fotografer her på akam!

 

Noen nyttige linker:

http://www.ilfordphoto.com/aboutus/page.asp?n=9

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf

 

Hvis du er på utkikk etter en billig film kan jeg anbefale Fomapan fra www.fomafoto.no. Jeg liker andre filmer som T-Max, TriX, HP5+ og FP4+ bedre, men Fomapan er helt OK til prisen IMO. Jeg bruker Fomapan 100.

 

Jeg kan anbefale Paterson Aculux3 som fremkaller. Den gir finkornede, lettskannede negativer og er økonomisk i bruk.

 

Francis

 

Thanks!

 

Skal sjekke alle linkene nærmere og spørre mer etter de er lest :)

 

 

Jeg går for Plustek. Trur faktisk jeg velger å bruke 500kr. ekstra så jeg får den nyeste modellen 7600i Ai.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...