Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yepp ^^

 

120 filmen jeg kjøpte passet ikke til Voigtlanderen, men passet til Alfa Box.

 

Men jeg skjønner uansett ikke helt hvordan man skal ta et bilde med Alfaen. Virker ikke som man kan verken stille blender eller lukker. Og jeg har ikke peiling på hva den "defaulte" lukkeren og blenderen er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har erfaring med Paterson Aculux 3?

 

Jeg skal kjøpe inn ny fremkaller snart og det står mellom; T-Max, som jeg har vært fornøyd med før. XTOL brukt "replenished" (litt ekstra styr enn one shot, men skal visstnok gi svært gode resultater når fremkalleren har modnet) eller Paterson Aculux 3, som skal gi negativer med fint korn som er lette å skanne - noe som er alfa omega for meg.

 

Aculux 3 frister siden den blandes 1+9, som er det dobbelte av T-Max (1+4), samt at Aculux kun koster 2/3 av det T-Max gjør.

 

Setter pris på all input.

 

Francis :).

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Aculux 3 hele tiden på Ilford FP4, HP5+, Kodak Tmax100 og Tri-X, fin å jobbe med og gir gode resultater i forhold til fine korn synes jeg. Billig med tanke på 1:9 er også et veldig godt poeng som du skriver, ei heller noe problem å scanne negativene, så jeg kan iallefall anbefale å prøve den.

 

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med tanke på typen bilder du tar, du har forøvrig sett mange av bildene/resultatene mine på caféen ;)

 

Hilsen Nordic A.

Endret av melancholy
Lenke til kommentar

Takk for det! :)

 

Den duger godt ved pressing så langt jeg har erfart iallefall, ikke noe problem ved tri-x som er presset til 1600, ser nesten ut som den er fremkalt på 400 med aculux synes jeg, dog litt mer korn. Men det liker vi! Her er et eksempel, ikke noe etterbehandling bortsett fra at bildet er forminsket, tri-x presset til 1600, fremkalt i aculux3 12 minutter på 20 grader. Jeg er usikker på hva som er riktig tid, så jeg tok en sjans på 12 minutter, hvilket kom brukbart ut, så jeg skal prøve meg frem med litt flere tider når jeg har anledning. Bildet er forøcrig tatt med M6 og en 35mm summicron.

post-110579-1258728633_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Takk for det! :)

 

Den duger godt ved pressing så langt jeg har erfart iallefall, ikke noe problem ved tri-x som er presset til 1600, ser nesten ut som den er fremkalt på 400 med aculux synes jeg, dog litt mer korn. Men det liker vi! Her er et eksempel, ikke noe etterbehandling bortsett fra at bildet er forminsket, tri-x presset til 1600, fremkalt i aculux3 12 minutter på 20 grader. Jeg er usikker på hva som er riktig tid, så jeg tok en sjans på 12 minutter, hvilket kom brukbart ut, så jeg skal prøve meg frem med litt flere tider når jeg har anledning. Bildet er forøcrig tatt med M6 og en 35mm summicron.

Ja, denne kombinasjonen funker. Takker for bildet, inspirasjon for meg.

Johs

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har funnet en uframkalt APX 25. Husker ikke hva jeg har tatt bilder av, og forventer meg ikke all verden i og med at den sannsynligvis har lagt lenge, men skulle gjerne framkalt den.

 

Av framkallere har jeg DD-X og Rodinal i huset. Er det noen som kan hjelpe meg med framkallingstider for en eller to av disse kombinasjonene?

Lenke til kommentar

http://photo.net/black-and-white-photo-fil...ng-forum/00N563

http://photo.net/medium-format-photography-forum/001crD

http://photo.net/black-and-white-photo-fil...ng-forum/002YrS

http://www.apug.org/forums/forum37/63360-a...-wasted-me.html

 

Kanskje du finner noe nyttig i linkene ovenfor? :).

 

EDIT: Kunne en Rodinal "stand fremkalling" kanskje vært noe i dette tilfellet?

 

Mvh

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Nybegynnerspørsmål fra en nybegynner.

 

Jeg har tatt en god del bilder med HP5+ og fremkalt disse hos JapanPhoto. Har nå gått til innkjøp av fremkallingsutstyr selv (D76 (bruker 1:1), kodak stop, Ilford fix) og fremkalte en Tri-x for et par dager siden (ser ganske bra ut). Så til spørsmålet. Ilford-filmen er typisk grå i fargen, mens tri-x filmen er lilla (etter fremkalling). Skal det være slik eller har jeg gjort noe merkelig i fremkallinga?

Lenke til kommentar

Du kan også skylle filmen før fremkalling (pre soak). Da vil du få bort en del av antihalasjonslagett (det fargede laget).

 

Jeg pleier å gjøre det, men mest for å temperere tanken.

 

Pre soak anbefales ikke for tokomponentsfremkallere, da det er meningen at komponent #1 skal mette filmen.

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar
aukOddgeir: Tror de er ca. like gode, men jeg er ikke sikker på om du blir fornøyd med ytelsen på 135. Er det web eller utskrifter som er målet? 120 skulle gå fint.

ultimatedeskjet: Ja, samtlige som fremkaller tar også s/h.

 

Først og fremst til web (skjermvisning, ikke alle skal ut på webben)

eventuelt print i 10x15 til 20x30

Låner en Nikon Coolscan LS-40 av skolen nå (sliter med programvaren...), er denne bedre til oppgaven?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...