tomsi42 Skrevet 28. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2009 Kjøpte meg en Voigtländer Vitoret DR og en Agfa Box i dag. Kjøpte de bare på impuls, ble 150 kroner. Morsomt å bare ha i hylla. Men ville vært morsomt å prøve de også. Finnes det film til Agfa'en? EDIT: Er forresten Voigtländeren et speilrefleks? Du ser jo ikke gjennom objektivet, og det virker ikke som at det er utskiftbar optikk. EDIT2: Hvor er lysmåleren? Skjønner ikke en dritt av dette jeg ^^ Jeg tror Voigtländeren er en variant av målsøker-kamera. Lysmåleren trir jeg er det feltet til venstre for objektivets om ser ut som boble plast. Tom Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 28. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Ah, det ja. Men hvordan bruker jeg den? ^^ Altså, hvordan ser jeg hvilke innstillinger jeg skal bruke? Og jeg har ingen anelse hvordan jeg skal bruke hjulet på toppen. http://home.cogeco.ca/~d02/campics/c0063bw.jpg Endret 28. oktober 2009 av Aak1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2009 Søk litt på nettet og du finner sikkert noe info. Vil tro at hvis du ser inn i søkeren og justerer fokus, så skjer det noe i søkeren. F.eks et dobbeltbide Det er kanskje en nål som beveger seg der inne ettersom du justerer lukkertid og blender. I såfall er det en markør som nåla skal ligge på for rett eksponering. Tom Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Det hjulet på toppen ser for meg ut som en lysmåler. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Det hjulet på toppen ser for meg ut som en lysmåler. Det lille vinduet ved siden av hjulet er den du bruker for å sjekke lukker og blender. Du har tre skalaer på hjulet: blender (2.8 - 22), lukkertid (30-300) og ISO (ASA/DIN). ASA er det samme som ISO; DIN standard har forsvunnet i glemmeboken. Hva du må skru på for å endre ting er ikke så lett å se ut fra bildet. Tipper at det skru (lukkertid), og løft og skru (ASA). Og så stiller du blenderen et annet sted. Tom Endret 29. oktober 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Utrolig heftig farge ISO 400 - 120 IR film (E6) som er kuttet ned til 120-format for hånd fra rullfilm som er beregnet for flyfotografering. http://www.tarquinius.de/ Med frakt kommer en rull på rett under 200kr, så man slipper mva. Det er ganske dyrt imo, men det er sikkert artig å prøve hvis man har et kamera som tar 120 film . Francis Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Det lille vinduet ved siden av hjulet er den du bruker for å sjekke lukker og blender. Du har tre skalaer på hjulet: blender (2.8 - 22), lukkertid (30-300) og ISO (ASA/DIN). ASA er det samme som ISO; DIN standard har forsvunnet i glemmeboken. Hva du må skru på for å endre ting er ikke så lett å se ut fra bildet. Tipper at det skru (lukkertid), og løft og skru (ASA). Og så stiller du blenderen et annet sted. Tom Det ligner litt på den lysmåleren jeg bruker - bare at det er montert på et kamera. Tror det lille vinduet med de målerne i fungerer slik at den ene pilen måler lyset, mens man vrir på hjulet til den andre pilen er paralell med den pilen som måler lyset. Så kan man lese av hvilken blender man kan bruke på de forskjellige lukketidene og motsatt. Kanskje man vrir (eller trykker?) på det lille sorte hjulet eller knappen i midten for å velge ISO verdi. Slett ikke sikkert det er slik, men syns det ligner veldig på en "analog" lysmåler. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Det ligner litt på den lysmåleren jeg bruker - bare at det er montert på et kamera. Tror det lille vinduet med de målerne i fungerer slik at den ene pilen måler lyset, mens man vrir på hjulet til den andre pilen er paralell med den pilen som måler lyset. Så kan man lese av hvilken blender man kan bruke på de forskjellige lukketidene og motsatt. Kanskje man vrir (eller trykker?) på det lille sorte hjulet eller knappen i midten for å velge ISO verdi. Slett ikke sikkert det er slik, men syns det ligner veldig på en "analog" lysmåler. God forklaring - og det skulle ikke forundre meg om du har rett. Da betyr det at det ikke er veldig raskt å betjene kamera ... Tom Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Er nok lurt å sjekke lysmåleren opp mot et kamera der du vet at lysmåleren er i orden. Gamle selen (Se) lysmålere kan miste sensitiviteten med årene slik at man må kompensere. Francis Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Utrolig heftig farge ISO 400 - 120 IR film (E6) som er kuttet ned til 120-format for hånd fra rullfilm som er beregnet for flyfotografering. http://www.tarquinius.de/ Med frakt kommer en rull på rett under 200kr, så man slipper mva. Det er ganske dyrt imo, men det er sikkert artig å prøve hvis man har et kamera som tar 120 film . Francis Huff... Nå fikk jeg lyst til å bestille. Bare for å teste. Hadde vært moro og testet en slik film på Mamyaen eller Pentaxen... God forklaring - og det skulle ikke forundre meg om du har rett. Da betyr det at det ikke er veldig raskt å betjene kamera ... Tom Nei. Om det er slik blir det jo nesten som å ha ekstern lysmåler. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Det lille vinduet ved siden av hjulet er den du bruker for å sjekke lukker og blender. Du har tre skalaer på hjulet: blender (2.8 - 22), lukkertid (30-300) og ISO (ASA/DIN). ASA er det samme som ISO; DIN standard har forsvunnet i glemmeboken. Hva du må skru på for å endre ting er ikke så lett å se ut fra bildet. Tipper at det skru (lukkertid), og løft og skru (ASA). Og så stiller du blenderen et annet sted. Tom Det ligner litt på den lysmåleren jeg bruker - bare at det er montert på et kamera. Tror det lille vinduet med de målerne i fungerer slik at den ene pilen måler lyset, mens man vrir på hjulet til den andre pilen er paralell med den pilen som måler lyset. Så kan man lese av hvilken blender man kan bruke på de forskjellige lukketidene og motsatt. Kanskje man vrir (eller trykker?) på det lille sorte hjulet eller knappen i midten for å velge ISO verdi. Slett ikke sikkert det er slik, men syns det ligner veldig på en "analog" lysmåler. Det er slik. Jeg testet også om den var korrekt, det var vanskelig å si, men den virker nogen lunde korrekt. Nå må jeg kjøpe film, hvilken film skal jeg kjøpe? ^^ Endret 29. oktober 2009 av Aak1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg ville kjøpt noen ruller med Fomapan 100 til 16.50 + mva hos www.fomafoto.no for å teste om lysmåleren er som den skal være. Francis Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 http://www.fomafoto.no/index.php?page=shop...rt&Itemid=1 Denne? Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg skjønner heller ikke helt dette med ASA. Hver film har en ASA verdi, men det ser også ut som at jeg kan endre ASA på kameraet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg skjønner heller ikke helt dette med ASA. Hver film har en ASA verdi, men det ser også ut som at jeg kan endre ASA på kameraet. Du må stille inn kamera/lysmåleren til samme ASA (ISO) verdi som filmen har. Tom Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Jeg skjønner heller ikke helt dette med ASA. Hver film har en ASA verdi, men det ser også ut som at jeg kan endre ASA på kameraet. ASA er vel det samme som ISO sånn cirka. Når du endrer ASA (eller ISO)-verdi på kameraet, er det lysmåleren du justerer på. Altså hvis du setter ASA 400 på kameraet, så vil lysmåleren anbefale lukker og blender som om du har ASA 400 film i kameraet. Om kameraet står på ISO (eller ASA) 400 og du har ASA 100 film i kameraet, blir eksponeringen feil om du bruker de instillingene kameraet anbefaler. Med mindre du presser filmen når du fremkaller den da. Tom kom med en mye enklere forklaring over her, ja... Endret 29. oktober 2009 av M.H Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Ok, skjønner. Takker ^^ Lenke til kommentar
PiratStian Skrevet 29. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2009 Kjøpte meg en Voigtländer Vitoret DR og en Agfa Box i dag. Finnes det film til Agfa'en? Jeg har en Zeiss Ikon Box Tengor fra min bestefar, den spiser 120-film, du skal ikke se bortifra at agfaen her gjør det samme Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 30. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2009 Ser slik ut ja, plukket den fra hverandre nå. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2009 Det kan være 620 film også - den er like bred og lang som 120 film, men spolene er litt annerledes. 120 film kan spoles over på 620 spoler for bruk i 620 kameraer. Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå