Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

wohoo.

 

Jeg trenger anbefalinger til noe B/W 35mm film. Har lyst å teste ut Pentax ME Super jeg har fått låne.

Prøv Foma 100 og en flaske LQN, tror ikke du blir skuffet. Jeg var sist uke i Isles of Sky, Skotland på fototreff og brukte for det meste Fomapan 100 til 9X12cm storformat og det samme i min nye Leica M7.Noe er allerede fremkalt og jeg er ikke skuffet over tekniske resultater, bare mine motivvalg.

 

På Slavomir sine hjemmesider finner du også fremkaller og tider.

http://fomafoto.no/

Etter testen din spanderer jeg en Agfa APX 100 på deg i 135 format.

Lykke til med testen.

Johs

 

Jeg liker ikke Fomapan Creative 200 så godt, men Fomapan 100 liker jeg. Har 15 ruller som ligger og venter på meg på postkontoret :).

 

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jippi! En stykk Jobo ATL-1500 kom nå nettopp inn døra. Med tanker i diverse størrelser og ikke mindre enn 12 spoler. Nå blir det fint å fremkalle fargefilm. Slipper å ha armer som en blekksprut. Noe jeg må ha når jeg bruker den manuelle Jobomaskinen. Må bare få satt meg inn i hvordan den virker og ordnet med vanntilkobling og slikt før den kan testes. :w00t:

Lenke til kommentar
Jippi! En stykk Jobo ATL-1500 kom nå nettopp inn døra. Med tanker i diverse størrelser og ikke mindre enn 12 spoler. Nå blir det fint å fremkalle fargefilm. Slipper å ha armer som en blekksprut. Noe jeg må ha når jeg bruker den manuelle Jobomaskinen. Må bare få satt meg inn i hvordan den virker og ordnet med vanntilkobling og slikt før den kan testes. :w00t:

 

Hvor mye koster en slik? og hvor får man tak i det? bruktmarkedet?

Lenke til kommentar

Fant min på finn.no. Har lett en stund etter en slik, så tror ikke de havner ute på bruktmarkedet så altfor ofte. Jeg kom over en ATL-2500 på foto.no sitt bruktmarket for en stund siden, men den ble for dyr og stor til mitt bruk (han skulle ha 10 000 for den), så jeg måtte stå over. Jeg tror ikke man får tak i nye ATL-maskiner mer. Den jeg kjøpte, betalte jeg 6000 for. Vet ikke hva "fornuftig" pris er. Mulig man får dem en del billigere, men for meg var den helt klart verdt 6000. Var da med en del forskjellige tanker, spoler for blandt annet 4x5" og diverse dingser som forskjellige måleglass/beger og manual og slikt. :)

Lenke til kommentar
Fant min på finn.no. Har lett en stund etter en slik, så tror ikke de havner ute på bruktmarkedet så altfor ofte. Jeg kom over en ATL-2500 på foto.no sitt bruktmarket for en stund siden, men den ble for dyr og stor til mitt bruk (han skulle ha 10 000 for den), så jeg måtte stå over. Jeg tror ikke man får tak i nye ATL-maskiner mer. Den jeg kjøpte, betalte jeg 6000 for. Vet ikke hva "fornuftig" pris er. Mulig man får dem en del billigere, men for meg var den helt klart verdt 6000. Var da med en del forskjellige tanker, spoler for blandt annet 4x5" og diverse dingser som forskjellige måleglass/beger og manual og slikt. :)

 

Det blir litt formye for meg. Hadde hvert fin å hatt en sånn i en fotoklubb. (jeg er ikke medlem i noen fotoklubber, utenom Biofoto som er nesten bare digital)

 

For holde meg til s/h og Paterson tank :)

Lenke til kommentar

Jeg driver i disse dager og leter etter en Jobo-maskin som jeg kan fremkalle MF E6 i. Har blitt tilbudt en CPE2 starter kit av en hyggelig amerikaner for $150 dollar plus frakt. Er dette en bra pris? Den ser ikke ut til å inkludere en lift, som jeg har hørt man helst bør ha.

post-32799-1255933768_thumb.jpg

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Den ser helt grei ut. Lift er kjekt, for da er det bare å dra i en spake, så løfter du tanken slik at kjemien renner ut i stede for å måtte løsne tanken å helle ut kjemien. Når du skal ha kjemi oppi tanken, heller du bare kjemien i et hull øverst på liften "i fart" i stede for å måtte gjøre det mens tanken er koblet i fra maskinen. Men det er ingen problem å fremkalle E6 uten lift. Brukte min CPE2 til det før jeg fikk liften.

 

Men hvis det er en amerikaner, går den vel på 110v og 60 Hz? Da må du ve kanskje ha en omformer av et eller annet slag for å få den til å virke med 220v og 50 Hz?

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar. Jeg tenkte opprinnelig å bruke en omformer for å få 220v, men den blir vel fortsatt 60 Hz noe som kan skade timingen. Hmmm, kanskje det er bedre å gå for en europeisk sak, eller er prisen såpass bra?

Du har ikke lyst til å selge din gamle CPE2 M.H, nå som du har fått en ATL? :)

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Voigtländer Vitoret DR og en Agfa Box i dag.

 

Kjøpte de bare på impuls, ble 150 kroner. Morsomt å bare ha i hylla. Men ville vært morsomt å prøve de også.

 

Finnes det film til Agfa'en?

 

 

EDIT: Er forresten Voigtländeren et speilrefleks? Du ser jo ikke gjennom objektivet, og det virker ikke som at det er utskiftbar optikk.

 

EDIT2: Hvor er lysmåleren? Skjønner ikke en dritt av dette jeg ^^

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...