:Francis: Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) FE2 er et bra valg. Trinnløs lukker som går opp til 1/4000s, AE-Lock og støtte for TTL blits gjør kameraet til en liten kraftpakke i et stilig retro hus. Skulle batteriet gå tomt har man mekanisk 1/125s lukkehastighet tilgjengelig i reserve slik at man fortsatt får tatt bilder med Sunny 16. FA har mange av de samme egenskapene som FE2, og kan skryte av å være Nikon sitt første kamera med Matrix lysmåling. Derimot har ikke FA AE-Lock, slik at jeg heller ville valgt FE2. FM3a er det beste av det beste i min bok når det kommer til Nikon sine manuelle kameraer, men det er også ett av de desidert dyreste. FM2n er en oppgradert versjon av FM2 med titanlukkeren til FE2. Det fungerer ved alle hastigheter uten batteri, så det kan være et alternativ hvis pålitelighet er viktig for deg. Francis Endret 23. august 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hva er honeycomb shutter, og titanium shutter? Hva er best? Vil denne multi-printeren kunne scanne bildene i god nok kvalitet og oppløsning? Jeg ser den har 4800 x 4800 dpi, men gjelder også dette på 35mm film/lysbilde scanningen? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...ycomb/index.htm http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw.../fe2g.htm#honey Francis Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Hva er honeycomb shutter, og titanium shutter? Hva er best? Vil denne multi-printeren kunne scanne bildene i god nok kvalitet og oppløsning? Jeg ser den har 4800 x 4800 dpi, men gjelder også dette på 35mm film/lysbilde scanningen? Jeg ville uten tvil gått for en dedikert negativ scanner. Høy dpi er ikke alt om output er "crap". Pleier scanne mine på 3200dpi, har prøvd å scanne 4000dpi også uten å se en pøkk forskjell utenom lagringsplassen forsvinner fortere. Min gamle epson flatbred scanner klarer 4800dpi, men for å si det pent, sluttresultat på den uansett dpi kan ikke sammenlignes med Nikon Coolscan V (er du full av gryn kjøper du Nikon Coolscan 9000, ligger mellom 20 og 30 tusen (også "bare" 4000 dpi). Edit: De fleste negativscannere tar også lysbilder (dias). Nikon Coolscan 9000 tar i tillegg til 135 også mellom og storformat - om du har planer om å kjøpe analogt mellomformat kamera. Endret 23. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 @ TGB. Jeg testet forresten ICE med Fomapan 200, og resultatet så mildt sagt grusomt ut. Har du erfaring med B/W filmer hvor ICE funker (bortsett fra C41 B/W filmer som Kodak BW400CN)? Francis Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) @ TGB. Jeg testet forresten ICE med Fomapan 200, og resultatet så mildt sagt grusomt ut. Har du erfaring med B/W filmer hvor ICE funker (bortsett fra C41 B/W filmer som Kodak BW400CN)? Francis Dama har kjørt en god runde med BW400CN i det siste (kjerringa har bøffa F100'en min!), har ikke prøvd å scanne noen av de andre ennå - skal si ifra når de dukker opp i den uendelige bunken negativer. Edit: Skriver alltid katalognavn med produsent og produktnummer for negativene når jeg scanner: \år\YYYYMMDD <tittel>\<kamera modell>\<film produsent> <film produktkode>\ samt filer nummerert etter posisjon på filmen (negativ-nummer) i NEF. Endret 23. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hva er honeycomb shutter, og titanium shutter? Hva er best? Vil denne multi-printeren kunne scanne bildene i god nok kvalitet og oppløsning? Jeg ser den har 4800 x 4800 dpi, men gjelder også dette på 35mm film/lysbilde scanningen? Jeg ville uten tvil gått for en dedikert negativ scanner. Høy dpi er ikke alt om output er "crap". Pleier scanne mine på 3200dpi, har prøvd å scanne 4000dpi også uten å se en pøkk forskjell utenom lagringsplassen forsvinner fortere. Min gamle epson flatbred scanner klarer 4800dpi, men for å si det pent, sluttresultat på den uansett dpi kan ikke sammenlignes med Nikon Coolscan V (er du full av gryn kjøper du Nikon Coolscan 9000, ligger mellom 20 og 30 tusen (også "bare" 4000 dpi). Edit: De fleste negativscannere tar også lysbilder (dias). Nikon Coolscan 9000 tar i tillegg til 135 også mellom og storformat - om du har planer om å kjøpe analogt mellomformat kamera. Problemet er at det er bare denne jeg har. Om kvaliteten blir så utrolig dårlig, er det mulig å få en lokal fotosjappe til å gjøre dette? Med god kvalitet for en god pris? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Problemet er at det er bare denne jeg har. Om kvaliteten blir så utrolig dårlig, er det mulig å få en lokal fotosjappe til å gjøre dette? Med god kvalitet for en god pris? Skader ikke å starte et sted, negativene kan du scanne på nytt om du får tak i noe bedre. Hvor bra de lokale sjappene scanner er jeg noe usikker på. Siste gang jeg gjorde det fikk jeg scannede filer på en sliten brent CD med oppløsning på 1024px, JPEG og det meste var egentlig feil med tanke på innstillinger. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Ok! Takk for all hjelp! Skal se om jeg får tak i meg et analog kamera så fort som mulig, og om økonomien tillater det. Jeg kommer nok tilbake å pepprer dere med spørsmål Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Ok! Takk for all hjelp! Skal se om jeg får tak i meg et analog kamera så fort som mulig, og om økonomien tillater det. Jeg kommer nok tilbake å pepprer dere med spørsmål Bare å følge med på bruktmarkedet. En del godsaker dukker opp, prisen for gamle pro SLR kamera er rimelig lav (enda bedre, om du ønsker å selge er du mer eller mindre garantert å få samme pris tilbake). Sørg for å oppbevare negativene skikkelig, så kan du ta ny runde når du har blitt gammel og rik (det vi andre gjør, mangler bare å bli rik så er jeg der). Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Tror jeg går for FE2. Noe å utsette på det? ^^ Eller er det noen andre, som er bedre, med noen lunde lik design? Jeg er ganske opphengt i design. FM (den første) er nesten lik men uten FM2 logo. FM3 er jo bra det også, men det koster mer også. Lenke til kommentar
Sunsqueaker Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Må ha denne i mine innlegg merker jeg. Vurderer sterkt å skaffe meg et TLR-kamera. Mye fordi kameraene i seg selv er ufattelig kule, og fordi jeg vil leke meg med film. Eneste problemet er mellomformat. Kan bli dyrt å fremkalle i lengden... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Bestilt Efke KB 25 og Fuji Acros 100 fra Fotoimport. Skal bli spennende å teste disse filmene. Har hørt mye bra om begge to. Til dere som har peiling på X-Tol. Er det en fordel (bortsett fra den økonomiske) å blande fremkalleren 1+1 eller 1+2, eller er den best som stock løsning? Francis Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Fikk i dag (Agfa) Ansco B2 Speedex junior i poseten. eneste problem er at jeg ikke finner ut lukkertiden til den. Jeg kan velge mellom "time" og "Inst" time er en form for bulb, trykk en gang for å åpne, en gang til for å lukke. Inst er vanlig lukker, trykk og bildet er tatt håper noen kan hjelpe. Skal kjøre en Efke 100 gjennom den i helgen. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) http://www.cameramanuals.org/agfa_ansco/ansco_speedex_jr.pdf Leste fort gjennom manualen og så at kameraet kun har to instillinger for lukkertid. Automatisk (1/50-1/60s ifølge denne tråden) og trykk1 = åpne og trykk2 = lukke. Adv at eksponeringen kun justeres vha blenderen og valg av filmhastighet. Francis Endret 25. august 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 http://www.cameramanuals.org/agfa_ansco/ansco_speedex_jr.pdf Leste fort gjennom manualen og så at kameraet kun har to instillinger for lukkertid. Automatisk (1/50-1/60s ifølge denne tråden) og trykk1 = åpne og trykk2 = lukke. Adv at eksponeringen kun justeres vha blenderen og valg av filmhastighet. Francis takk, komm ikke på at jeg kunne bruke google hørte at lukkeren var litt treg, så 1/50-1/60 bør ver riktig. Må nok te me lysmåler her, eller er det andre metoder som er gode? oddgeir Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Siden lukkerhastigheten er ca halvparten av det som brukes til sunny 16, så kan du bruke sunny 16 og blende ned ett ekstra trinn. http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule Francis Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) ... og blende ned ett ekstra trinn. Med en ISO 50 film kan du jo bruke "Sunny16-blenderåpningene" direkte, med ISO 100 blender du ned et ekstra trinn, med ISO 200 enda et ekstra trinn etc. Tror det skulle bli rett. Vet da pokker når diffraksjon begynner å slå inn på mellomformat, men tipper at blenderåpning 22 går greit på en solfylt dag med ISO 100 i kameraet? Med en ISO 200 film vet jeg knapt hvilken blenderåpning som finnes - er det 30? 31? E: 32, selvfølgelig - geomtrilærdommen var plutselig tilbake.... Endret 26. august 2009 av a_aa Lenke til kommentar
khorne Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Haha nå har jeg skaffet et analogt kamera. Et Pentax MX med M 50mm f1,4 og en A28 mm. Fantastiskt søtt lite kamera med en fantastisk flott søker (i forhold til min Pentax K20D). Så nå har jeg og skaffet meg et par svart-hvitt filmer og skal prøve ut dette i helgen. Det er noe attraktivt med mange analoge svart-hvitt bilder, som jeg ikke synes jeg får til med det digitale. Mulig det bare er fantasi, men artig skal det bli å prøve ut uansett. Det er også noe med den analoge prosessen der hvert enkelt bilde blir mer verdifullt. Jeg tror jeg vil prøve mye mer å gjøre hvert enkelt bilde godt med slikt begrenset utstyr. Med digitalt er det ikke like viktig for man kan alltids ta flere bilder senere. Men jeg er nå helt grønn på dette her så ønsk meg lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå