:Francis: Skrevet 20. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Jeg skal undersøke og teste NEF neste gang jeg skanner. Det er forøvrig virkelig synd at ICE ikke fungerer med B/W film. Det er utrolig vanskelig å unngå støv på filmen 100% fra den henges opp til tørk til den er arkivert og skannet. Francis Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Jeg skal undersøke og teste NEF neste gang jeg skanner. Det er forøvrig virkelig synd at ICE ikke fungerer med B/W film. Det er utrolig vanskelig å unngå støv på filmen 100% fra den henges opp til tørk til den er arkivert og skannet. Francis ICE fungerer da på B/W, bare ikke like bra. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 ICE fungerer da på B/W, bare ikke like bra. Såvidt jeg har skjønt, så er det et par filmer som ICE ikke fungerer på i det hele tatt. Og det har seg vel slik at det er favoritt-filmene til :Francis: (T-Max med flere). Tom Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Da har jeg endelig bestillt et om-2! Kjøpte noe film fra japan og, blant annet Natura 1600 Lenke til kommentar
3G Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Da har jeg endelig bestillt et om-2! Kjøpte noe film fra japan og, blant annet Natura 1600 Gratulerer med OM-2. Den hører hjemme på øverste hylle, når den ikke er i bruk!! Er spent på Natura 1600? Johs ps. det blir et litet filmbasert treff her: http://www.apug.org/forums/forum189/65123-...ammenkomst.html Endret 20. august 2009 av 3G Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Thanks! Kjøpte den for å få litt mer automatikk enn om-1, som er litt billigere tror jeg. Gleder meg til å se søkeren til dette kameraet! Har en 55mm f/1.2 som skal feste på denne. Jeg har sett mye fint med den filmen, blant annet http://www.flickr.com/photos/mr_analog/3555461451/ .. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 ps. det blir et litet filmbasert treff her:http://www.apug.org/forums/forum189/65123-...ammenkomst.html Hold oss orientert om det blir noe - jeg kan tenke meg å lufte EOS 3-en litt mer enn jeg gjør nå. Tom Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Hvor mye penger må man punge ut med for et relativt godt analogt kamera? Og har dere noen kjappe annbefalinger til en som vurderer å teste litt analog fotografering for morro skyld, og muligens gjennom et skoleprosjekt? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Betalte ca 1700 for en pen F100 i london. (Ca pris og anbefaling, fantastisk kamera) Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Takk. Skal faktisk til London i Oktober. Kanskje jeg kjøper meg ett da. Eneste optikken jeg har som funker er vel 50mm f/1.8 - resten er DX. Endret 22. august 2009 av Aak1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Vil du ha hus med AF? Hvis ja kan du kanskje kikke på F90x, F4, F100 og F5 - avhengig av hvor mye penger du vil legge i kjøpet. F100 og F5 støtter VR hvis det er viktig for deg. Hvis AF ikke er viktig har du mange alternativer; FA, FE, FE2, FM2, FM3a og FG - bare for å nevne noen. Selv skal jeg ha meg en FE2 en gang økonomien tillater det. F5 var et lett valg for meg når jeg skulle ha meg et filmbasert AF kamera. Autofokusen er uovertruffen og byggekvaliteten enorm. Utbyttbar søker og mattskive (uten verktøy) var også et stort pluss. 50mm objektivet ditt vil fungere på samtlige av husene jeg har nevnt, men det vil kanskje være noe trist på et hus uten AF, da fokussnekka ikke akkurat er verdens beste. Francis Endret 23. august 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 Takk for alle annbefalingene Fy faen, jeg elsker designet på de uten AF. Spørsmålet er om jeg klarer med uten AF. Har nesten aldri brukt MF før. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 Manuell fokus på de modellene går som en drøm. Tom Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 Kan anbefale F100 på det sterkeste, du bør klare få tak i et i "mint-condition" her i Norge til rundt 2000. Ekstremt bra byggekvalitet, og samme nivå som D700 (D700 er faktisk dårligere skrudd sammen, ikke at det er ment som noe negativt om D700). En ting som kan være greit å være oppmerksom på: F100 ble modifisert rundt sommeren 2001, de som ble produsert før hadde noe svakere feste for filmruller som kan knekke om man bruker for mye kraft. Søk på google for å finne hvilke serienummer som korresponderer med de forskjellige utgavene. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 F100 ser ikke like stilig ut da ^^ Forresten, om man har lyst til å ta bilder som er gamle ut, uten for mye digitalt etterarbeid, er det filmen det kommer an på? Eller er det kameraet? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) F100 ser ikke like stilig ut da ^^ Forresten, om man har lyst til å ta bilder som er gamle ut, uten for mye digitalt etterarbeid, er det filmen det kommer an på? Eller er det kameraet? Alle moderne SLR kamera tar like bilder (avhenig av objektiv og film). Bilder som ser gamle ut... B/W film og noen filter i PS bør kunne gjøre jobben. Dra frem litt gultoner i B/W + legge på støv/flekker pleier å fungere. Edit: Forskjell mellom SLR kamera er hastighet (fremtrekk + AF), søker, byggekvalitet, lysmåling og andre "dingser" som gjør hverdagen enklere... Mye av det samme som skiller billige og dyre DSLR i dag, forskjellen er at "sensoren" er identisk på alle SLR Synes ikke det er noe galt i kulhetsfaktoren til F100. Jeg har vært på utkikk etter F5, men kommer til å bruke F100 mest siden jeg enkelt kan ta med D3 + F100. D3 + F5 blir stort, mye og tungt - noe som vil medføre at F5 kommer til å bli liggende hjemme mye. Blir jeg "rik" kjøper jeg ny F6 - er vel det absolutt beste som finnes innen SLR på 135-formatet. Endret 23. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Manuell fokus på de modellene går som en drøm. Tom Ja, MF er ikke noe problem så lenge man har objektiver som har god fokussnekke. Billige AF objektiver er ikke laget for være gode til MF og er derfor ikke like presise som dyrere AF optikk og AI/AI-s glass når de fokuseres manuelt. F100 har fordelen over F5 på samme måte som D700 har over D3 at man kan velge om man vil ha et lite eller stort hus ved å ta av og på vertikalgrepet. Vekten og størrelsen til F5 pleier jeg å synes er helt OK, men når jeg var på en ukes fjelltur i sommer syntes jeg det var i største laget. Francis Endret 23. august 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Når begynte eraen for "moderne" speilrefleks? Når det gjelder analogt. Altså, hvor gammelt kamera må man ha for å se forskjell på bildekvaliteten, med samme optikk og film? Når det gjelder design og "kulhetsfaktor", så er jo svart FM2 utrolig fet. F100 ser for moderne ut, og F5 er også kult, men ikke på en retro måte. Og blir for stort for mine behov. Hvordan er for eksempel FM2 i forhold til F100, bortsett fra MF. EDIT: Svart FE2 er også meget kult ^^ Endret 23. august 2009 av Aak1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Hvis du putter samme film i en F og en F6 og bruker samme objektiv og blender/lukkerhastighet vil bildet bli akkurat likt. Forskjellene ligger som TGB skriver i lysmålingssystem, fremtrekshastighet og ergonomi. F4 markerte AFAIK overgangen fra manuellfokus til moderne kameraer med AF. Det finnes mange "billigutgaver" som F90 of F80, men de ser jeg ikke grunnen til å velge nå som proffkameraene er såpass billige som de er. F100 har automatisk fremtrekk av filmen og har Matrix lysmåling (med AF glass), noe FM2 ikke har. FM2 fungerer uten batterier, det gjør ikke F100. Francis Endret 23. august 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 Tror jeg går for FE2. Noe å utsette på det? ^^ Eller er det noen andre, som er bedre, med noen lunde lik design? Jeg er ganske opphengt i design. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå