Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, tenkte det var unødvendig og starte en ny tråd om dette så poster her.

Har tenkt å by på en ganske stor lot med forskjellige b/w 35mm filmtyper, og lurte på hvor mye dere synes denne lotten er verdt å betale for:

Takker for svar=)

 

det er da veldig mye film da!

regnet ut at med en gjennomsnits pris på 30 kr (en del er utgått, halv pris fra normal)

reng med 3000+

 

 

har du en link til auksjonen?

 

Så mye film = mye arbeid med fremkalling. du kan selvsagt selge noe videre eller fryse de ned.

 

Hei, beklager, men jeg kom akkurat hjem fra jobb og auksjonen ble avsluttet 2100.

Ser ut som jeg kunne fått de for 1100kr inkludert frakt til Norge =/

Anyways, her er linken til auksjonen de gikk på:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...em=300327745773

Lenke til kommentar

Hei! Har vært litt fascinert av analog fotografering siden jeg meldte meg på kurs i fotografering og framkalling på ungdomsskolen. Dessverre ble det ikke noe ut av kurset, og jeg lærte aldri teknikken. Siden har det blitt til at jeg har kjøpt digitalkamera, og gått til det digitale mørkerommet, Photoshop (og Lightroom).

 

Men jeg har veldig lyst til å lære om analog fotografering, spesielt mellomformatet. Hvor burde jeg starte? Det vil være naturlig med et kurs eller en kompis som kan om fremkalling, før jeg begynner å knipse. Er dette noe man finner på universiteter og høgskoler, kanskje i form av en fotoklubb? Eller er det bedre å betale for et kurs (og kan jeg regne med å finne et slikt kurs i dag)?

 

Så må jeg ha et kamera. Og da var tanken mellomformat, kanskje mest fordi jeg vil gjøre ting litt annerledes (altså ikke en helt valid grunn). Jeg har sett litt på Holga, og tror dette kan være et moro og billig sted å begynne. Noen tanker rundt dette? Hvor kan jeg gå videre etter dette? Har skjønt Lomo-kameraene er for spesielt interesserte - noe jeg føler jeg er (glad i den typer bilder), men ikke noe å drive på med i lengden. Hva er da greit av normale mellomformat-kameraer, eventuelt 135mm-kamera?

 

Håper noen kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Hei! Har vært litt fascinert av analog fotografering siden jeg meldte meg på kurs i fotografering og framkalling på ungdomsskolen. Dessverre ble det ikke noe ut av kurset, og jeg lærte aldri teknikken. Siden har det blitt til at jeg har kjøpt digitalkamera, og gått til det digitale mørkerommet, Photoshop (og Lightroom).

 

Men jeg har veldig lyst til å lære om analog fotografering, spesielt mellomformatet. Hvor burde jeg starte? Det vil være naturlig med et kurs eller en kompis som kan om fremkalling, før jeg begynner å knipse. Er dette noe man finner på universiteter og høgskoler, kanskje i form av en fotoklubb? Eller er det bedre å betale for et kurs (og kan jeg regne med å finne et slikt kurs i dag)?

 

Så må jeg ha et kamera. Og da var tanken mellomformat, kanskje mest fordi jeg vil gjøre ting litt annerledes (altså ikke en helt valid grunn). Jeg har sett litt på Holga, og tror dette kan være et moro og billig sted å begynne. Noen tanker rundt dette? Hvor kan jeg gå videre etter dette? Har skjønt Lomo-kameraene er for spesielt interesserte - noe jeg føler jeg er (glad i den typer bilder), men ikke noe å drive på med i lengden. Hva er da greit av normale mellomformat-kameraer, eventuelt 135mm-kamera?

 

Håper noen kan hjelpe. :)

 

Du er så heldig at du bor i alta. Øytun fhs ligger vel der?

de har foto, og skriver på nettsiden deres at de gir innføring i s/h kopiering og dias...

 

Jeg har både en holga og en hasselblad, beggge bruker 120 film,

bildene blir helt forskjellige og bør egentligt ikke sammenliknes. men det er mye billigere å starte med et holga til 200+- en en hasselblad til 4000++.

35mm er billigere per bilde, og i noen tilfeller per film. etter at du har bestemt deg for hvilket format du vil gå for (kan også velge begge) må du finne det kameraet du ønsker.

 

Dette med kurs i fremkalling kopiering tar du på youtube. jeg har alldri hatt et kurs, alt jeg kan har jeg lært på youtube, bøker og forskjellige forum.

 

For å fremkalle film selv kan du lese denn tråden, hvor jeg har forklart hvordan det gjøres.

 

kort oppsumering:

For å komme i gang kan du starte med å kjøpe en holga og litt film.

en Tmax 100 og en Tmax 400 (eller lignende)

Tmax fremkaller.

En eller annen form for fix.

En fremkallingstank.

oppbevarings flasker. (jeg brukte tomme brusflakser en stund :whistle: )

dette finner du til gode priser på fotoimport.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Svigerfar kom innom idag med et kamera han hadde arvet som jeg skulle få leke med; en Zeiss Ikoflex 1b med Novar-Anastigmat 75mm/3.5 objektiv.

Kameraet ser helt nytt ut, samt at det følger med lærveste, original solblender, UV og gult filter samt brukermanual. Det fulgte også med et par blitspærer, men de får jeg ikke brukt pga at jeg ikke har holder til dem.

 

Jeg leste hvordan jeg skulle lade kameraet og gjorde det manualen sa, bare at jeg gjorde det uten film for å sjekke at lukkeren fungerte.

Problemet oppsto ved bilde 12. Jeg "ladet" lukkeren, men den vil ikke fyre - den er låst.

Jeg får heller ikke resatt telleren til 1 slik at jeg får begynt på nytt ved å vri på "tellerhjulet", så jeg kommer ingen vei.

Håper noen kan peke meg i riktig retning slik at jeg får løst problemet. Har tenkt å kjøre et par lysbildefilmer igjennom slik at jeg ser om de fungerer skikkelig. Grunnen til at jeg skal bruke lysbildefilm er at jeg ikke har skanner som tar 120 film.

 

Selvutløseren ser forøvrig ikke ut til å fungere, og det gjør heller ikke trege lukkerhastigheter. Det virker som om det er treghet i "telleren". Raske lukkerhastigheter ser ut til å fungere og stemme.

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Interessant prosjekt, aukOddgeir.

 

Jeg har akkurat fått ut fingeren og eksponert ferdig en Ilford Delta 400. Hvor kan jeg levere den for fremkalling i Oslo-området; regner med at JP ikke tar slike ...

 

Tom

 

Redlab/labdoka holder til i Schweigaardsgate 34D. De holder til i Oslo, du kan jo møte opp og levere personlig så slipper du fratk.

koster 70kr.

 

http://www.redlab.no/

har ikke testet dem selv.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på. Mener å huske at han kunne sende inntil 5 filmer for 50kr eller noe. Oppkrav vet jeg ikke hva han tar for. Jeg leverte mine filmer direkte til laben.

 

Turen dit var forøvrig noe av det mer spennende jeg har vært med på i bil. Vi presterte å havne på trikkefeltet forbi posten og ble møtt av en blinkende/ringende trikk i motgående retning...

 

Francis

Lenke til kommentar

Driver for øyeblikket på med scanning av negativer som er 10 til 50 år gamle. Det mest overraskende er hvor brutalt mye man kan skarpe opp scannede negativer i postprosesseringen (unsharp mask). Raw filene til D3 gir stort spillerom i post, men det er bare barnemat i forhold...

 

Forøvrig, gøy med gamle bilder - blir som om de får nytt liv med litt korrigering av fargebalanse og andre enkle grep. Eneste irriterende er at det tar votter og vinter med tid (Nikon Coolscan V ED), resultatet er det ikke noe å si på. Takket være Digital ICE4 :)

Lenke til kommentar
Driver for øyeblikket på med scanning av negativer som er 10 til 50 år gamle. Det mest overraskende er hvor brutalt mye man kan skarpe opp scannede negativer i postprosesseringen (unsharp mask).

 

Rart. Jeg opplever det stikk motsatte. Skarper man for mye opp med film synes jeg kornene blir alt for fremtredende og stygge.

 

Hvilket program og innstillinger bruker du når du skanner?

 

Francis :)

Lenke til kommentar
Driver for øyeblikket på med scanning av negativer som er 10 til 50 år gamle. Det mest overraskende er hvor brutalt mye man kan skarpe opp scannede negativer i postprosesseringen (unsharp mask).

 

Rart. Jeg opplever det stikk motsatte. Skarper man for mye opp med film synes jeg kornene blir alt for fremtredende og stygge.

 

Hvilket program og innstillinger bruker du når du skanner?

 

Francis :)

Hvor kornete det blir spørs veldig på type film (også stor variasjon mellom film av samme merke/type - lagring?).

 

Benytter Nikon Scan 4.0.3 med drivere fra Vuscan (Vista x64), gjør minimalt med Nikon Scan: kjører 14bit, Digital ICE = normal for å unngå ujevnheter og småstøv som ikke kan blåses bort. Lagrer i NEF (så nært RAW man kan komme fra scanner). Videre prosesserer jeg dem enkeltvis i Adobe Photoshop CS4 -og/eller Capture NX2 for fargebalanse, kontrast/lys og oppskarping. Enkelte av dem benytter jeg Kodak ROC Pro 2.1.0 (plugin for Photoshop) for å gjenopprette/restore falmede farger (fungerer ekstremt bra på en del (spesielt gamle negativer på 20+ år), men ikke alle). Så må variere prosessen noe mellom hver film, samt også noe forskjell fra bilde til bilde.

 

Evighetsprosess. Fått scannet ca. 1000 bilder så langt - mange igjen.....

 

Har valgt å beholde original NEF fil uprosessert for å unngå å måtte gjøre scanning på nytt hver gang jeg finner på noe smart for postprosesseringen (det som har vært problemet til nå... scanner 1000+ negativer, blir lei og venter i noen måneder... starter på nytt og finner plutselig en langt bedre måte å gjøre det på.

 

Edit:

NEF fil fra Nikon Scan støttes direkte av Adobe Camera Raw 4.6 (og eldre). Scanner dem i 3200dpi (noe som kanskje er i overkant, men bedre å tråkke til skikkelig når man først er i gang). Lagring = gratis. (90 MB pr bilde!).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jeg lagrer mine bilder som TIFF. Filene blir da 134MB for fargebilder og 45MB for B/W. Kanskje jeg burde bytte fra TIFF til NEF?

 

Francis

Ingenting å tape på NEF, det er helt garantert. Men usikker på om Capture NX2 og/eller Adobe Raw klarer lese NEF filer i B/W? Har fått anbefalt å scanne dem som B/W og lagre som farge-fil. Kan være lurt å sjekke opp - har ikke kommet til B/W bildene ennå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...