Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer/formeninger om Ilford sin anbefalte vaskemåte?

 

Clean the tank with the film under running water and

Fill tank with fresh water, turn 5 times

refresh water, turn 10 times

refresh water, turn 20 times

and we have a film washed in archive quality

 

http://www.largeformatphotography.info/unicolor/ilfwash.pdf

 

Jeg synes det høres så lite ut, men det er kanskje nok?

 

Jeg pleier å skylle i 30 minutter med ca 5 vannbytter, men det hadde vært strålende om jeg kunne kuttet ned skylletiden til kun et par minutter.

 

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har erfaringer/formeninger om Ilford sin anbefalte vaskemåte?

 

Clean the tank with the film under running water and

Fill tank with fresh water, turn 5 times

refresh water, turn 10 times

refresh water, turn 20 times

and we have a film washed in archive quality

 

http://www.largeformatphotography.info/unicolor/ilfwash.pdf

 

Jeg synes det høres så lite ut, men det er kanskje nok?

 

Jeg pleier å skylle i 30 minutter med ca 5 vannbytter, men det hadde vært strålende om jeg kunne kuttet ned skylletiden til kun et par minutter.

 

Francis

 

Slik gjør jeg det.

Skyller i ca 2 min i rennende vann.

Tømmer tanken og fyller tanken. Agiterer noen ganger. ca 1min

Tømmer tanken og fyller tanken. Agiterer noen ganger. ca 1min

Tømmer tanken og har tanken under rennende vann. (rydder litt etter meg.) ca 2min

"heller" "såpe" (husker ikke va det het, sørger for gjevn tørking) lar denne "såpen" virker i ca 2min. agiteter og snurrer på julet.

Skyller ut "såpen"

Henger filmen til tørk

Det blir ca 10 min skyling.

 

Burde kanskje skylle mer...

Lenke til kommentar

Har begynt å skanne filmene jeg fremkalte igår og må si jeg er fornøyd med resultatet :).

 

Her er et eksempel - kun skannet og nedskalert.

 

post-56362-1246008198_thumb.jpg

 

F5 + 105/2.5 + Fomapan 200

 

 

Fremgangsmåte:

 

Bland 3ml Fomadon R09 (Rodinal) i 300ml vann (20*C) pr film (det viktige her er at hver film får 3ml fremkaller).

 

Ha filmene i tanken og la filmene "trekke" i vann (20*C) i 3 min.

 

Hell ut vannet og ha i fremkalleren.

 

Agiter forsiktig med "agiteringspinnen" i 1 min.

 

La lanken stå helt i ro i en time.

 

Fikser og skyll som vanlig :).

 

-

 

Det kule med denne fremkallingsmetoden er at man kan ha helt ulike filmer i tanken samtidig så lenge alle filmene er eksponert ved sin naturlige hastighet.

 

Det man må være obs på er at man må eksponere for å bevare høylysene. Skyggedetaljer kommer frem rett som det er.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Jeg må si jeg misliker film og fremkaller valget ditt. :p

 

Men fungerte det så bra? Det virker som du har en haug av flekker på negativet.

 

Liker du hverken Foma eller Rodinal? Jeg synes spesielt at Fomapan 100 er en fin film, men Rodinal vet jeg ikke om jeg er glad i enda. Efke KB 25 skal fungere særdeles bra med denne prosessen og er noe jeg skal teste utover sommeren.

 

-

 

Flekkene er nok sjøsprut - jeg satt og ventet på at bølgene skulle slå før jeg tok bildet ;).

 

Imorgen tester jeg Fomapan 100 med samme prosessen.

 

Francis

 

EDIT: La til en del i posten.

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Liker du hverken Foma eller Rodinal? Jeg synes spesielt at Fomapan 100 er en fin film, men Rodinal vet jeg ikke om jeg er glad i enda. Efke KB 25 skal fungere særdeles bra med denne prosessen og er noe jeg skal teste utover sommeren.

Nei, gjør ikke et. Rodinal er en alt for grov fremkaller, og Fomapan har ustabil kornstruktur. Nei, her holder vi oss til Ilfordprodukter eller til nøds Kodak.

Efke er fælt!

Lenke til kommentar

Jeg spør her også (men gidder ikke å skrive om på norsk):

 

"I have got 5 rolls of Adox CMS 20 with the special developer and recently shot a roll.

 

My Paterson tanks specifiy 280ml of developer per 35mm film, and I usually use 300ml to be on the safe side (and to make it easier to measure chemicals).

 

There is only enough developer in the little bottle to make 5x 250ml of developer.

 

Should I dilute the developer to make 280ml, or should I make do with 250ml using the correct water/developer ratio?

 

If I mix the developer to make 280ml, will I have to increase developing times?

 

Regards

 

Francis"

 

http://www.adox.de/english/ADOX_Film...CMS_Films.html

 

Håper noen kan svare :).

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hei. Nå har det seg slik at jeg ikke er så flink til å lete, så derfor spør jeg like så greit her, i stedet for å starte ny tråd.

Jeg holder på med anskaffelse av et Olympus Trip 35 (altså auksjonen på ebay er ikke sluttet enda), så da lurer jeg enkelt og greit på hvor kjøper man film fra og hvem er billigst på framkalling? Å begynne med å framkalle på egen hånd, har jeg ikke råd til å lære meg enda.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på å kjøpe et analogt Hasselblad; er konsensus at 500CM er tingen? Planen er å fremkalle og kopiere selv – hva bør jeg se etter i en god forstørrer?

 

(Fremkalte 35mm-film for noen år siden, så jeg vet noenlunde hva det går i, men ikke hva som er verdt å kjøpe av utstyr.)

Lenke til kommentar

Etter jeg begynte å bruke D76 harbåde fremkaller og fix begynte å stinke. Dette skjedde samtidig som jeg begynte med efke filmer.

I dag fremkaldte jeg 3 filmer. to 35mm og en 120. begge 35mm'ene fikk godt resultat. 120 filmen derimot ble helt blank.

 

Kan noen anbefale en annen fremkaller? Jeg bruker efke, ilford og kodak (har en Agfa Scala også)

 

jeg ønsker i fremtiden å bruke fremkalleren innen 1 mnd. så slipper jeg å ha måneder gammel fremkaller.

 

 

Oddgeir

Lenke til kommentar
Hvilken fremkaller er det du sverger til? HC 110?

Holder meg til Ilford siden der også og bruker (den nesten helt like) Ilfotec HC. Dog jeg har lyst til å prøve HC-110 for å se hvordan Kodak på Ilford sine filmer.

 

 

Gud som jeg har lyst på en Leica M3. Tror nesten jeg skal kjøpe meg en. Når jeg har råd!

Lenke til kommentar

Hei, tenkte det var unødvendig og starte en ny tråd om dette så poster her.

Har tenkt å by på en ganske stor lot med forskjellige b/w 35mm filmtyper, og lurte på hvor mye dere synes denne lotten er verdt å betale for:

 

7 Kodak Plus-X 125, two rolls are dated 3/10, five are dated 11/10

7 Kodak Tri-X 400, one roll is dated 4/10, I don't know about the other ones but it's very likely they are still good

5 Kodak Tmax 100, dated 11/09

7 Kodak Tmax 400, three rolls are expired 1/08, four are dated 11/09

1 Kodak Tmax P3200, expired 4/08

3 Fuji Acros 100, dated 10/09

10 Fuji Neopan 400, one roll is expired 8/08, 2 are expired 1/09, four are dated 7/09 and three are dated 12/09

1 Fuji Neopan Presto 1600, I don't know about the expiry date but it's very likely this roll is still good

1 Ilford Pan 100, I don't know about the expiry date but it's very likely this roll is expired for about a year

1 Ilford FP4 125, I don't know about the expiry date but it's very likely this roll is still good

6 Ilford HP5 400, dated 4/11

6 Ilford Delta 100, dated 1/10

5 Ilford Delta 400, three rolls are dated 1/10, two rolls are dated 5/10

8 Ilford Delta 3200, I don't know about the expiry date but it's very likely these rolls are still good

5 Agfa APX 100, dated 12/10

9 Agfa APX 400, five rolls are dated 11/10, four rolls are dated 5/11

5 Adox CHS 25 ART, dated 3/10

5 Adox CHS 50 ART, dated 8/09

3 Rollei Pan 25, one roll expired 1/09, two rolls are dated 1/10

1 Rollei Retro 100, dated 3/10

 

Takker for svar=)

Endret av hotbitch
Lenke til kommentar
Hei, tenkte det var unødvendig og starte en ny tråd om dette så poster her.

Har tenkt å by på en ganske stor lot med forskjellige b/w 35mm filmtyper, og lurte på hvor mye dere synes denne lotten er verdt å betale for:

Takker for svar=)

 

det er da veldig mye film da!

regnet ut at med en gjennomsnits pris på 30 kr (en del er utgått, halv pris fra normal)

reng med 3000+

 

 

har du en link til auksjonen?

 

Så mye film = mye arbeid med fremkalling. du kan selvsagt selge noe videre eller fryse de ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...