Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Burde ikke være umulig å få tak i deler til den. Sendte e-post til en hyggelig fyr i Tyskland som kunne mye om disse Jobo-maskinene og har en del deler på lager da jeg manglet noen greier til liften til min gamle CPE-2. Fikk delen i postkassa etter noen få dager. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
M.H: Vi har fiklet en del med den, og jeg mener det var pumpen som ikke fungerte. Så vi må bestille en ny del. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få tak i en ny del, eller om læreren min har i det hele tatt bestilt. Det finner jeg ut av til høsten, for gud så kjipt det er vis jeg må sende alle fargefilmene mine ned til fremkalling et annet sted.

 

PhotobyOddgeir: Det er normalt at filmen lukter, men jeg har aldri hørt at den bytter lukt for ulike typer filmer. Hva lukter den (eddik?)? Jeg har også vært borti at fixen kan få en fargestikk, nesten rosa når man heller det tilbake i dunket etter å ha brukt den.

 

 

Det er ikke filmen som lukter (skrive feil?)

Lukten er sterkere en eddik.

Når jeg brukte tmax filmer hendte det at fiksen varlitt rosa.

Negativene blir bra.

Lenke til kommentar

Anskaffet mer fremkaller nå, gleder meg. Noen som har opplevd at det er bilderuter som blir ekstremt undereksponert slik at de ikke er scann-bare?

 

Jeg får bare 11 1/2 negativer på Mamiyaet mitt, det er litt irriterende. Når de resterende ER der, og har ifølge lysmåleren blitt eksponert helt riktig, men negativet sier ikke det samme. Wræh.

Lenke til kommentar

Hvilket Nikon kamera er nærmest FM3a funksjonsmessig?

 

Jeg har lyst til å kjøpe et mindre filmbasert Nikon kamera i sommer som jeg kan bruke sammen med 50/1.2. Planen er å ha et lite hus nr to som jeg kan ha rask B/W film i til bruk om kvelden, på restaurant etc.

 

FM3a er det jeg ønsker meg mest av alt, men jeg synes det er for dyrt mtp hvor mye det kommer til å bli brukt iom at jeg allerede har F5.

 

Noe av det som gjør at jeg synes FM3a virker så bra, er at det har AE-Lock knapp. Jeg bruker til stadighet denne knappen på F5.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Hvilket Nikon kamera er nærmest FM3a?

 

Jeg har lyst til å kjøpe et mindre filmbasert Nikon kamera i sommer som jeg kan bruke sammen med 50/1.2. Planen er å ha et lite hus nr to som jeg kan ha rask B/W film i til bruk om kvelden, på restaurant etc.

 

FM3a er det jeg ønsker meg mest av alt, men jeg synes det er for dyrt mtp hvor mye det kommer til å bli brukt iom at jeg allerede har F5.

 

Noe av det som gjør at jeg synes FM3a virker så bra, er at det har AE-Lock knapp. Jeg bruker til stadighet denne knappen på F5.

 

Francis

 

Mange som kan gjøre nytten, FE, FE2, FM, FM2, FA mm :) For ikke snakke om en F3.

Lenke til kommentar

Takk!

 

Ut ifra det jeg klarer å lese meg til virker det som om FE2 er det som kommer nærmest FM3a. Hyggelig priset er det også.

 

Lukkerhastigheter opp til 1/4000s, ISO 12-4000 og AE-Lock hendel lover godt.

 

Er det noen som vet om man kan lure ISO instillingen ved å kjøre -1EV @ 3200 for å få 6400, eller om det ikke er mulig?

 

Med Pentax ME-Super er det stopp @ 1600, slik at man ikke har mulighet til å velge -EV.

 

Francis

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettop 20 efke filmer fra foto-import 10 35mm 10 120mm. Alle er utgått.

Jeg lurer på hvordan det er å fryse dem for så å ta dem ut av fryseren. Vil det danne seg kondens på filmen? eller er det ikke fare for det.

 

Har fått med meg at når du er ute i kaldt vær med kameraet (digitalt) og skal inn i et hus, skal du legge det i en lukket pose for å forhindre kondensen.

 

Kan noen forklare hvordan det er med film?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ikke noe problem. Aldri blitt det når jeg har gjort det, dog det kan være en ide å la det "tine" (jeg tror at filmen aldri fryser til) en liten stund.

 

 

Kom hjem i går fra Oslo for jeg har skutt 8 filmer med Rolleiflexen. Gleder meg til å få fremkalt.

Var innom også innom en bruktbutikk på Grønland og snakket med eieren. Han hadde bra peiling på gamle kameraer og hadde over 100 stk innom (tips til de som vil ha noen).

Hørte litt om en Leica M7. Rundt 18 000 for hus og objektiv (30mm F2.0). Ikke dårlig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...