k-ryeng Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg åpner ikke boksen i det hele tatt. Bruker en filmuttrekker. Men etter det jeg vet så har Francis en F5, og den spoler filmen tilbake automatisk. Altså spoler den til hele filmen er inne i kassetten. Det er vel ikke uvanlig å fiske den ut uansett - med en filmuttrekker. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Jeg åpner ikke boksen i det hele tatt. Bruker en filmuttrekker. Men etter det jeg vet så har Francis en F5, og den spoler filmen tilbake automatisk. Altså spoler den til hele filmen er inne i kassetten. Helt riktig! Man kan få kameraet "leader out modified", men det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre. Er det stress å fiske ut filmen med filmuttrekker? Jeg bruker ca et par sekunder på å åpne kassetten med skrutrekkeren på lommekniven min, og få ut filmen. Francis Endret 15. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
M.H Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Litt plunder til man blir vant å bruke den. Men det tar nok litt lenger tid enn og åpne boksen. Til å begynne med plagdes jeg veldig. Den jeg har funker slik at man stikker to metallplater inn i åpningen på filmkassetten. En lang og en kort med en "leppe" og et hakk i enden. Så må man snurre filmen slik at den havner mellom disse før man kan dra den ut. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Risikerer man å lage riper i filmen når man bruker uttrekker, eller er det så lite film som blir utsatt for klypa, at man ikke kommer inn til der bildene begynner? Gjør man uttrekkingen i mørket, eller kommer det ikke lys inn i kassetten under operasjonen? Francis Lenke til kommentar
M.H Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Om man gjør det rett, så skal det ikke bli riper på bildene. Mulig det kan bli riper på filmen før bildene begynner. Jeg har aldri lagt merke til det. Uttrekkingen gjør man i lyset helt til man har fått en liten flik av filmen ut. Når man trekker resten av filmen ut, må man selvfølgelig være i mørket. Endret 15. mars 2009 av M.H Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Er det noen som vet om det er en butikk i Norge som har nye Ektar 100 på lager? http://www.flickr.com/photos/regularchicke...ol-kodak_ektar/ Francis Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Fotosentralen har den inne. Jeg fikk igjen Rolleiflexen min fra reparasjon i dag, og nå er den helt frisk og i super stand. Jeg er lykkelig, og gleder meg som en unge til Polen. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 I dag ankom min nye baby fra Keh.com.... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Gratulerer! Kommer du til å bruke det "digitalt", eller kommer du kun til å lage papirkopier? Francis Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Gratulerer! Kommer du til å bruke det "digitalt", eller kommer du kun til å lage papirkopier? Francis Takker:-) Det blir nok litt begge deler tenker jeg. Sender første rullen til Farvelabben slik at jeg har noe å sammenligne med når jeg tester ut min nye Epson V300. Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Så pent ut det der ja. Jeg har fiklet litt med søkerhuset til min F Photomic, og fikk iallefall lukkertidshjulet til å gå riktig igjen, men kameraet oppererer med blåaktig himmel på alle bildene. I noen tilfeller er det jo fint, men innendørs passer det litt dårligere. Et av de bedre fra treffet på Dora første helga i mars. Det er også striper langs hele filmen, så dette kameraet får nok nyte pensjonstilværelsen. Lenke til kommentar
3G Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 I dag ankom min nye baby fra Keh.com.... Gratulerer!!! Pass godt på ditt nye presisjonsinstrument. Johs Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 I dag ankom min nye baby fra Keh.com.... Gratulerer!!! Pass godt på ditt nye presisjonsinstrument. Johs Jepp, det skal jeg:-) Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Fotosentralen har den inne. Er ikke Fotosentralen en leverandør? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 I det siste har jeg fått helt vanvittige tørkemerker på negativene mine, og jeg kan for alt i verden ikke forstå hvorfor. Jeg fremkaller, bruker stopp-bad og fixerer. Deretter skyller jeg i 30min, og de siste 1-2 minuttene har jeg ca 1ml pr 300ml vann med ilfotol fuktemiddel i skyllevannet. Etter at jeg har hatt i fuktemiddelet agiterer jeg kontinuerlig med den lille "pinnen" som er til tanken. Dette er "middels" tørkemerker, jeg kan være heldig å få mindre, men jeg har sett det mye mye vrre også. Hva kan jeg gjøre for å få bukt med problemet? Problemer som dette får meg til å irritere meg over å bruke film, og det er litt synd imo. Mvh Francis Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Fotosentralen har den inne. Er ikke Fotosentralen en leverandør? Ah, shit. Sant det! Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Vittige avaterer vi har fått oss... (A-Team + Macgyver + Chuck Norris = 1. april på diskusjon.no? ) Endret 1. april 2009 av Freem@n Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jess. Hvor mange analoge er det i aprilfesten? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Fremkalle på ett shabby hotellrom, inne i et knøttlite lystett telt, ingen riktige måleenheter, ukjente kjemikalier og en vask med MEGET ustabil temperatur er en prøvelse. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Skal ut og skyte en rull Efke KB 20 (best før 1998) nå. Hva bør jeg fremkalle den i; T-Max, X-Tol, HC 110 eller Rodinal? Gjør jeg noe dumt hvis jeg følger fremkallingstidene til Efke KB 25? Jeg finner ikke tidene til 20 ISO verjsonen, da den åpenbart er for gammel. De eneste fremkallertidene som er oppgitt på innsiden av boksen er for; FR-14, FR-16 og FR E-24. Jeg har aldri hør om disse fremkallerne før. Mvh Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå