archanios Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja det der er jo ei muligheit, får prøve å lese litt rundt det. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Det er Onsdagskveld og foto, mørkeromskveld!Det skal fremkalles flere Adox cms 20 filmer i fellesskap av medlemmer denne kvelden. Ta turen ned om det frister? Begynner kl.19,00 og til langt på natt. Johs tlf. 98231040 Takk for invite! Det frister veldig, men det er tvilsomt at jeg rekker det iom at jeg har utrolig mye skolearbeid jeg må få gjort denne uka, og de neste ukene fremover. Blir det aktuelt så slår jeg på tråden. Mvh Francis Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hvor mye film tror dere jeg må ha til 5 uker i Polen? Har rundt 40 nå, hovedsakelig HP5, men også Delta 100, Delta 3200 og TMax 100. Og tror dere det er vanskelig å få kjøpt film i Polen? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Spørs hvor ofte du er ute og tar bilder. Jeg tror jeg ville tatt med mellom 40 og 60 ruller. Francis Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg har tenkt å blande meg en liter Fomadon Excel (X-Tol clone afaik) snart. Hvis jeg skyller flasken som jeg tidligere har oppbevart utblandet T-Max fremkaller i godt, tror dere det vil gå greit med den nye fremkalleren? Jeg har kun to filmer som trenger fremkalling, og 1l rekker til i overkant av 3 filmer (one shot), slik at jeg aller helst vil spare på det som er igjen til senere bruk. Francis Lenke til kommentar
archanios Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Merkelig opplevelse i dag. Skulle ta ut en film frå kameraet, og etter å ha spolt tilbake (trudde eg) og opna luka, så fann eg ein film som var delt på midten langt innover. Den gikk i søpla for å seie det sånn. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Rart Hva slags film var det? Francis Lenke til kommentar
archanios Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 TriX- 400.. Trur det må ha vore ein produksjonsfeil.. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Det må det ha vært. Jeg har alrdi opplevd noe lignende. Det jeg derimot har opplevd med Tri-X er flekker med limaktig stoff på filmen. Det gikk bort med renset bensin og bomull uten å skade filmen. Francis Lenke til kommentar
archanios Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Første gang eg har opplevd noko sånt sjølv også, og håper det ikkje skjer igjen. No var dette heldigvis ikkje så farlig.. Trur egentlig filmen var lysskada uansett og det var ingenting viktig på den. Edit: Er det nokon som har vore borti Plustek sine negativscannerar? Det er ikkje så lett å finne Nikon-scannerar til nokonlunde brukbare prisar ser det ut til og Plustek sine scannerar er jo veldig rimelige i forhold. Spørsmålet er om dei er såpass dårlige at det berre vil bli irritasjon i bruk. Endret 12. mars 2009 av archanios Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) http://www.shutterbug.com/equipmentreviews...stek/index.html http://www.ephotozine.com/article/Plustek-...Film-7200i-4248 Det store minuset ser i mine øyne ut til å være at de ikke har automatisk mating. Jeg ville blitt gal hvis jeg måtte mate hver frame for seg. Jeg synes det er irriterende nok å måtte bytte hver stripe a 6 frames . Har du råd til en LS-5000 ville jeg vurdert det. Muligheten til å skanne en hel rull om gangen (med ekstrautstyr), og dobbel hastighet i forhold til LS-50 tror jeg er gull verdt. Diasmater er heller ikke feil hvis du skyter slides (og monterer dem i rammer). Mvh Francis Endret 12. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
archanios Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Takk :Francis:. Spørsmålet er vel rett og slett om eg skal prøve å berre spare litt eit par mnd, så får eg nok råd til LS-5000. Då må berre bruken svare til pengane brukt, og då må eg nesten skaffe meg litt utstyr for å framkalle film sjølv også. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Den tanken er jeg helt med på. Det blir for dumt å svi av så mye penger på en skanner, hvis den ikke blir brukt hyppig. Jeg synes min LS-50 har vært en god invenstering, da jeg har brukt den til å skanne flere tusen bilder. Komplett utstyr til å fremkalle film får du for ca 1000kr (avhengig av hvilken og hvor stor tank du kjøper), og det er i første omgang fremkaller du kommer til å trenge påfyll av (avhenger også av hvilken type du kjøper). 1l fix varer lenge. Kanskje du finner noe brukt til salgs? . Francis Endret 12. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
ebola Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 hva bruker dere til å oppbevare kjemikaliene i? og hvor må dette lagres? Kan det f.eks stå i brusflasker i et skap på badet? eller er det for høy temperatur på et bad? Lenke til kommentar
M.H Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Bruker sånne "trekkspillflasker" til å lagre kjemien på. Fås i forskjellige størrelser. De kan du presse sammen slik at kjemien når helt opp til kanten, slik at man ikke får noe luft inne flaska. Jeg har bare kjemien stående på mørkerommet i et skap i cirka romtemperatur. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 hva bruker dere til å oppbevare kjemikaliene i?og hvor må dette lagres? Kan det f.eks stå i brusflasker i et skap på badet? eller er det for høy temperatur på et bad? Bruker 5 liters dunker til fix og papirfremkaller. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Jeg oppdaget noe lurt idag! Jeg skulle spole opp en film, og åpnet ved en feiltakelse filmkassetten i bunnen istedet for på toppen der jeg pleier å åpne den. Det var ekstremt mye enklere å spole opp filmen synes jeg, så jeg kommer til å fortsette med å åpne bunnen istedet for toppen. Hva gjør dere? Mvh Francis Endret 13. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Stop, fix og fremkaller bare står og ser på meg. Jeg får dårlig samvitighet. Må levere inn de rullene jeg har og få igjen negativene slik at jeg kan begynne med dette Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg oppdaget noe lurt idag! Jeg skulle spole opp en film, og åpnet ved en feiltakelse filmkassetten i bunnen istedet for på toppen der jeg pleier å åpne den. Det var ekstremt mye enklere å spole opp filmen synes jeg, så jeg kommer til å fortsette med å åpne bunnen istedet for toppen. Hva gjør dere? Mvh Francis må man i heletatt åpne filmboksen? sist film jeg tok ut av kameraet lot jeg en liten bit av film stikke ut. Det gjør det vel enda enklere? Da er det jo bare å klippe av boksen når alt er spolt innpå. Oddgeir Auklend Lenke til kommentar
M.H Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg oppdaget noe lurt idag! Jeg skulle spole opp en film, og åpnet ved en feiltakelse filmkassetten i bunnen istedet for på toppen der jeg pleier å åpne den. Det var ekstremt mye enklere å spole opp filmen synes jeg, så jeg kommer til å fortsette med å åpne bunnen istedet for toppen. Hva gjør dere? Mvh Francis må man i heletatt åpne filmboksen? sist film jeg tok ut av kameraet lot jeg en liten bit av film stikke ut. Det gjør det vel enda enklere? Da er det jo bare å klippe av boksen når alt er spolt innpå. Oddgeir Auklend Jeg åpner ikke boksen i det hele tatt. Bruker en filmuttrekker. Men etter det jeg vet så har Francis en F5, og den spoler filmen tilbake automatisk. Altså spoler den til hele filmen er inne i kassetten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå