Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Scanning av dias går bedre og bedre med V700 og Vuescan (se guiden). Har gått i mest Provia til nå, men skal teste noe Ektachrome så snart kombinasjonen fritid og fine farger ute oppstår.

 

Får fortsatt litt varierende resultater med svart-hvitt, men det blir nok bedre etterhvert.

Oi, skikkelig lekkert nok en gang! "Magiske" farger, du har virkelig fått til scanninga nå ja. Har du fått testet Velvia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Freem@n: Er du fornøgd med scanneren? Har lenge gått og tenkt på å handle inn scanner, ettersom eg har eindel bilder liggande, men eg har aldri klart å bestemme meg for kva type eg skulle kjøpe. Sitter også og siklar på eit Nikon F3HP. FM2'et mitt har dessverre litt skavankar og delar som ikkje fungerer heilt optimalt.

Lenke til kommentar

abraxa: Tusen takk! Nei, har ikke testet Velvia enda, men blir nok det til våren/sommeren. Er dog litt redd for at min gamle lysmåler ikke leverer presisjonen Velia ser ut til å kreve.

 

archanios: Er veldig fornøyd, men anbefaler å kjøpe noe programvare i tillegg. Mine bilder ble mye bedre med Vuescan enn med Espon Scan. Men om du kun skal scanne småbildeformat ville jeg sterkt vurdert en Nikon Coolscan. Har også en Nikon F3HP og det er et fantastisk fotografiapparat. :)

Lenke til kommentar

Det blir nok småbildeformat enn så lenge ja. Det fristar sjølvsagt å prøve seg på mellomformat etterkvart, men det er ikkje prioritert akkurat no. Få som selger filmscanner i norge pr dags dato? Får leite litt rundt og sjå kva eg finner. Har prøvd Nikon-scannerar tidligare, men det er nokre år sidan.

Lenke til kommentar

Har en F3HP selv, men har ikke brukt den på et halvt år, så den blir nok solgt. Foretrekker mellomformat, og kikker rundt etter en Mamiya 7 II, hvis følelsene vinner over fornuften blir det muligens en investering innen kort tid :love: Bare synd at krona er så svak i forhold til dollaren, sammenliknet med i sommer!

Lenke til kommentar

Weee! Er egentlig broderen sitt, men han kom aldri i gang med det. Han brukte det litt til å fotografere ting han gravde opp på utgravninger (arkeolog) men nå bruker han et lunket digitalt kompaktkamera i stedet. Det er i helt perfekt stand egentlig, ser ut som om man nettop har dratt det ut fra boksen (så lenge man ser bortifra at det har ligget og støvet på romet mitt i rundt et år før jeg orker å sette en film inn i det.)

 

Knipset en rull med Ilford Delta 400 nå, følelsen jeg fikk av det var ganske behagelig. Mye deiligere å ta på enn 400D. Trenger bare kjemikaliene mine nå, så kansje det blir noe fint ut av det! Takker for gratulasjon :wee:

 

Edit: Sitter en snedig 28-105 3.5-4.5, Nikor AF. Har en en Tamron AF 28-200 3.8-5.6 òg som sitter på pappa sit Nikon F70 også omtrent helt ubrukt. Vet ikke helt hvor gode disse objektivene er, kansje du har et lite svar der?

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat fått 5st Adox 20 ISO filmer + en flaske med Adotech fremkaller som rekker til 5 filmer i hus. Er det noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Er det noe jeg bør være obs på med denne filmen, eller med fremkallingen?

 

Jeg har også fått en rull Fomapan 400. Dere som har brukt Foma litt; hvilken hastighet bør denne eksponeres ved?

 

Skal HP5+ eksponeres ved oppgitt filmhastighet?

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere eksponert Ilford HP5 Plus ved 1600 med gode resultater (men støvete scanning ;)):

3215737991_1f75bcb133.jpg?v=0

Ville ikke hatt noen betenkeligheter med å eksponere den i intervallet 200-1600. Har til og med sett gode 3200-bilder. Med andre ord er dette en film som takler et meste.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Edit: Sitter en snedig 28-105 3.5-4.5, Nikor AF. Har en en Tamron AF 28-200 3.8-5.6 òg som sitter på pappa sit Nikon F70 også omtrent helt ubrukt. Vet ikke helt hvor gode disse objektivene er, kansje du har et lite svar der?
Nikkoren er et ganske bra objektiv, Tamronen et helt OK objektiv. Finnes bedre glass, men ga mye for pengene i sin tid. 28-105 har omtrent samme rykte som dagens Nikkor 18-70. Tamronen var kjent for å være en av de beste superzoomene, har en sånn selv, og fungerer veldig greit på en S3 Pro jeg disponerer på jobb. Fungerte ikke så fint på film og en D70 faktisk, vet ikke hva som var feil...
Lenke til kommentar

Kjemikaliene kom igår! Dette skal bli gøy. Skal prøve å fremkalle noen negativer med en familievenn som kan opplegget først, så bevege meg over til film.

 

k-ryeng, takker for informasjonen, alltid greit å vite litt om tingene man har forran seg, ikke alltid like lett å finne frem slikt på nettet. Førstehåndserfaringen slår en liten anmeldelse på en nettside sist oppdatert i 1997, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat fått 5st Adox 20 ISO filmer + en flaske med Adotech fremkaller som rekker til 5 filmer i hus. Er det noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Er det noe jeg bør være obs på med denne filmen, eller med fremkallingen?

 

Mvh

 

Francis

Det er Onsdagskveld og foto, mørkeromskveld!

Det skal fremkalles flere Adox cms 20 filmer i fellesskap av medlemmer denne kvelden. Ta turen ned om det frister? Begynner kl.19,00 og til langt på natt.

Johs tlf. 98231040

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Er det nokon blant analog-entusiastane her som held til i Bergens-området? Evt veit om plassar der det er mørkerom som det på ein eller anna måte går an å benytte seg av? Leiligheita eg bur i er ikkje så veldig egna til sånt dessverre, ellers skulle eg ordna meg utstyr og sånne ting sjølv. Hadde vore kjekt å kunne holde på litt uten å måtte levere inn filmane kvar gong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...