:Francis: Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Takk for svar ! Sjaktsøker er noe av det som appelerer til meg med MF kameraer, og winder meter knob virker som en genial liten dings! Jeg har ingenting imot å justere eksponeringen fremme på objektivet - det er jo akkurat det samme som manuell blenderring, bare med en ring ekstra. 6x6 kameraer er de jeg synes er mest spennende, da jeg liker det kvadratiske utsnittet veldig godt. Hvordan er Kiev 88 CM TTL? Det ligner veldig på Hasselblad, men koster noe mindre. Jeg er skeptisk av natur til kopier, men det kan jo hende at de er gode. Er optikken til Kiev kameraene på høyde med andre system? http://kievcamera.net/catalog/ Takk for tilbudet Freem@an! Det er ikke umulig at jeg har lyst å kikke på kameraet ditt en gang det passer . Mvh Francis EDIT: Fremkalte min første Fomapan 100 film isted, og gleder meg til å skanne den når jeg kommer hjem fra butikken ! Jeg skal poste et par bildeeksempler hvis det er noe bra på rullen. Endret 17. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Her er noen av bildene fra min første Fomapan 100 testrunde. Alle bildene er tatt med Nikon F5 + 50mm f/1.2 AI-s. Fomapan 100 @ 100 i T-Max fremkaller 1+4 @ 21*C i 4.5 min. Negativene er skannet med en Coolscan V. Jeg må si meg mektig imponert over denne "billigfilmen", og den kommer til å være fast inventar i fotosekken min fremover . Den neste filmen som skal testes er Fomapan 200 Creative. Mvh Francis Endret 17. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
3G Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Ja, filmen imponerer. Jeg fremkaller mest i Rodinal. Send noen glimt til Slavomir? Jeg er like spent på hva du får ut av din 200 og 400 ISO???? Det at den er billig har vel noe med kostnad og priskalkyle? "og den kommer til å være fast inventar i fotosekken min fremover"" Det er den hos alle oss i klubben vår!! ps. En motordreven HB 500 EL/ELM/ELX får du for 3500 og oppover. Jeg har tre stk.og bruker bare 2 av dem. Johs Endret 17. februar 2009 av 3G Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Jeg kjøpte kun 100 og 200 ISO filmer denne gangen, da jeg ikke leste like mange lovord om 400 ISO versjonen på nettet. Kanskje jeg slenger med et par ruller for å teste neste gang jeg bestiller. Planen er å kjøpe inn litt T-Max 400 neste gang jeg er på Tøyen, da jeg liker denne filmen veldig godt. Jeg kommer til å teste filmene i Fomandon Excel og R09 (Rodinal) etter hvert som jeg får tid. Takk for tipset om HB 500, jeg skal ha det i bakhodet . Francis Endret 17. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er det ikke Afga som lagde Rodinal? De er jo nedlagt! Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er det ikke slik at når patentet gikk ut tok andre produsenter oppskriften og produserte sin egen? Jeg er ikke sikker, men jeg skaffet ihvertfall 500ml med Rodinal hos Stasi. Agfa Rodinal. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste. Sekonicen fra Fotopia har en hårreisende pris! Denne skal man ikke betale mer en 1500,- for, inkludert frakt og moms. F.eks her: http://cgi.ebay.com/SEKONIC-L-308S-Flashma...%3A1%7C294%3A50 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste. Har du mulighet for å forklare litt mer inngående hva du mener? Francis Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste. Jeg synes ikke noe særlig om innfallende lysmåling, hvordan bruker man denne i høykontrast landskaps- og arkitekturbilder? Må man gå bort til motivet og måle lyset der? Jeg skjønner poenget med innfallende måling i studio og når man bruker blits, men bruker selv "spotmåleren" (10%) i 99% av tilfellene. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste. Har du mulighet for å forklare litt mer inngående hva du mener? Francis For å illustrere et "worst case" tilfelle. Se for deg et helfigurportrett foran en hvit eller svart vegg, reflekterende lysmåling vil da gi feil eksponering uansett, mens innfallende vil gi korrekt eksponering i begge tilfeller. Dette fordi innfallende måler lyset som faller på det du vil ta bilde av, ikke det som blir reflektert. Den reflekterende vil undereksponere den hvite bakgrunnen og overeksponere den svarte. Det krever da at man vet å korrigere for dette. Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste. Jeg synes ikke noe særlig om innfallende lysmåling, hvordan bruker man denne i høykontrast landskaps- og arkitekturbilder? Må man gå bort til motivet og måle lyset der? Jeg skjønner poenget med innfallende måling i studio og når man bruker blits, men bruker selv "spotmåleren" (10%) i 99% av tilfellene. Det er alltid unntak selvsagt, i en høykontrastsetting må du nødvendigvis måle der de sterkeste høylysene(eller skyggene om de er de viktigste) er og ev kompensere med eksponering og fremkalling. Måler du høylysende innfallende, blir det i praksis det samme som å måle med spot og gi +2 fra spotmålingen for at høylysende faller korrekt. For landskap man står i et annet lys enn motivet står i, er spotmåling et bedre alternativ. Jeg får presisere at for mitt bruk er innfallende overlegent, for min del går det meste i portretter og "walkaround" bruk, lite landskap og arkitektur... Endret 18. februar 2009 av Amund_Blix Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Takk for forklaringen! Jeg skal forske mer på akkurat dette, da det er interessant. Hvis jeg forstår deg riktig, vil en slik lysmåler ha like mye for seg til småbildeformat som til større formater?! Francis Endret 18. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Takk for forklaringen! Jeg skal forske mer på akkurat dette, da det er interessant. Hvis jeg forstår deg riktig, vil en slik lysmåler ha like mye for seg til småbildeformat som til større formater?! Francis Ja absolutt, men jeg pleier ikke alltid å ta med meg lysmåler for småbilde,jeg stoler ofte på den gode matrix lysmåleren i min Nikon F100 og kompenserer der jeg vet den blir lurt. Jeg bruker mest superhendig liten Seconic, som du ser her: (bilde fra Google for å vise størrelsen) Den er så liten og lett at det ikke er noe her å ta med seg. Til mer "avansert" bruk har jeg en større med spotmåling og alt det der. Det fine med å bruke ekstern lysmåler, er at du etterhvert vil få et mye mer bevisst forhold til lysmålingen, noe som vil hjelpe deg når du bruker et kameras innebygde lysmåler. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Ser at lysmåleren i din F5 forresten ser ut til å gjøre jobben Francis. Hett tips, eksponer Fomapan 200 på 100-125, ISO 200 på den filmen er ren løgn. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Er Fomapan 100 @ 100 også juks? Jeg har ikke så gode greier på rating av filmhastighet (forstår ikke konseptet 100%, da det virker som om det varierer med hvilken fremkaller som brukes), men var veldig fornøyd med resultatene jeg fikk med den første rullen med Fomapan 100. Hvis jeg eksponerer Fomapan 200 @ 125, hvordan blir det da med fremkallingstidene? Tidene som står i databladene/esken regner jeg med er for 200 ISO. Hvis jeg velger å eksponere filmen @ 200 regner jeg med at den vil "presses", med grøvre korn og mindre skyggedetaljer som resultat? Jeg pleier å bruke senterbasert lysmåling med F5en, og bruke AE-lock hvis jeg ser at den lures av for sterkt/svakt lys i sentrum av bildet. AFAIK blir det en slags pseudo zone måling når man gjør det slik. Det fungerer ikke alltid slik jeg vil, men som oftest går det greit . Med objektiver som har CPU bruker jeg som oftest Matrix. Mvh Francis Endret 18. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Foma 100 har jeg kun brukt et par ruller av og opplevde den som grei nok på ISO 100. Fomapan 200 er en helt annen film og jeg synes det blir for lite skyggedetaljering på 200. På storformat og pyrofremkaller måtte jeg helt ned i EI 80 Foma 200 er en knall film synes jeg, veldig finkornet og fine toner. Jeg har ikke brukt den i 35mm, men her er et eksempel fra en kompis av meg: http://www.flickr.com/photos/joachimsen/2956447452/ Fremkall som vanlig du, det har lite å si. Endret 18. februar 2009 av Amund_Blix Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Tusen takk! Hva skulle vi gjort her i den analoge delen her på forumet uten guruer som deg ?! Jeg regner med at det vil være lurt å holde seg til den laveste tiden, hvis det eksempelvis står 5-6min for T-Max fremkaller 1+4 når filmen eksponeres @ 125 ISO for å unngå overfremkalling? EDIT: Eksempelbildet du linket til gjør at jeg virkelig gleder meg til å få testet denne filmen! Mvh Francis Endret 18. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hehe, bare hyggelig å være til hjelp. Ja bruk 5min, du kan ev. bruke 6min om du tar bildene i gråvær, for litt mer fart i høylysene. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Flott - da gjør jeg det! Skal prøve å få lagt ut noen resultater i løpet av en uke. Jeg har desverre ikke videre med tid til fotografering for tiden. Francis Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Hmm. Bjørn Joachimsen skriver dette om Fomapan 200 på flickr: You should expose below box speed if you are intending to use anything but speed increasing developers. With developers like T-Max, Xtol and DD-X, box speed should be an appropriate setting. http://www.flickr.com/groups/foma/discuss/72157600094512750/ Nå er jeg en smule forvirret. Francis Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hmm. Bjørn Joachimsen skriver dette om Fomapan 200 på flickr: You should expose below box speed if you are intending to use anything but speed increasing developers. With developers like T-Max, Xtol and DD-X, box speed should be an appropriate setting. http://www.flickr.com/groups/foma/discuss/72157600094512750/ Nå er jeg en smule forvirret. Francis Hehe ja Bjørn mente dette i begynnelsen, emn endret mening etterhvert. (Vi snakker sammen ofte) Bjørn kjører Foma 200 på 125 han også nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå