Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Takk for svar :)!

 

Sjaktsøker er noe av det som appelerer til meg med MF kameraer, og winder meter knob virker som en genial liten dings!

Jeg har ingenting imot å justere eksponeringen fremme på objektivet - det er jo akkurat det samme som manuell blenderring, bare med en ring ekstra.

 

6x6 kameraer er de jeg synes er mest spennende, da jeg liker det kvadratiske utsnittet veldig godt.

 

Hvordan er Kiev 88 CM TTL? Det ligner veldig på Hasselblad, men koster noe mindre. Jeg er skeptisk av natur til kopier, men det kan jo hende at de er gode. Er optikken til Kiev kameraene på høyde med andre system?

 

http://kievcamera.net/catalog/

 

Takk for tilbudet Freem@an! Det er ikke umulig at jeg har lyst å kikke på kameraet ditt en gang det passer :).

 

Mvh

 

Francis

 

EDIT: Fremkalte min første Fomapan 100 film isted, og gleder meg til å skanne den når jeg kommer hjem fra butikken :D! Jeg skal poste et par bildeeksempler hvis det er noe bra på rullen.

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen av bildene fra min første Fomapan 100 testrunde.

 

Alle bildene er tatt med Nikon F5 + 50mm f/1.2 AI-s.

 

Fomapan 100 @ 100 i T-Max fremkaller 1+4 @ 21*C i 4.5 min.

 

Negativene er skannet med en Coolscan V.

 

post-56362-1234908167_thumb.jpg

 

post-56362-1234908178_thumb.jpg

 

post-56362-1234908189_thumb.jpg

 

post-56362-1234908197_thumb.jpg

 

Jeg må si meg mektig imponert over denne "billigfilmen", og den kommer til å være fast inventar i fotosekken min fremover :).

 

Den neste filmen som skal testes er Fomapan 200 Creative.

 

Mvh

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Ja, filmen imponerer. Jeg fremkaller mest i Rodinal. Send noen glimt til Slavomir?

Jeg er like spent på hva du får ut av din 200 og 400 ISO????

Det at den er billig har vel noe med kostnad og priskalkyle?

 

"og den kommer til å være fast inventar i fotosekken min fremover""

Det er den hos alle oss i klubben vår!!

 

ps. En motordreven HB 500 EL/ELM/ELX får du for 3500 og oppover. Jeg har tre stk.og bruker bare 2 av dem.

Johs

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte kun 100 og 200 ISO filmer denne gangen, da jeg ikke leste like mange lovord om 400 ISO versjonen på nettet. Kanskje jeg slenger med et par ruller for å teste neste gang jeg bestiller.

 

Planen er å kjøpe inn litt T-Max 400 neste gang jeg er på Tøyen, da jeg liker denne filmen veldig godt.

 

Jeg kommer til å teste filmene i Fomandon Excel og R09 (Rodinal) etter hvert som jeg får tid.

 

Takk for tipset om HB 500, jeg skal ha det i bakhodet :).

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste.

 

 

Sekonicen fra Fotopia har en hårreisende pris! Denne skal man ikke betale mer en 1500,- for, inkludert frakt og moms.

 

F.eks her: http://cgi.ebay.com/SEKONIC-L-308S-Flashma...%3A1%7C294%3A50

Lenke til kommentar
Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste.

 

Har du mulighet for å forklare litt mer inngående hva du mener?

 

Francis :)

Lenke til kommentar
Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste.

Jeg synes ikke noe særlig om innfallende lysmåling, hvordan bruker man denne i høykontrast landskaps- og arkitekturbilder? Må man gå bort til motivet og måle lyset der? Jeg skjønner poenget med innfallende måling i studio og når man bruker blits, men bruker selv "spotmåleren" (10%) i 99% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste.

 

Har du mulighet for å forklare litt mer inngående hva du mener?

 

Francis :)

 

For å illustrere et "worst case" tilfelle. Se for deg et helfigurportrett foran en hvit eller svart vegg, reflekterende lysmåling vil da gi feil eksponering uansett, mens innfallende vil gi korrekt eksponering i begge tilfeller.

 

Dette fordi innfallende måler lyset som faller på det du vil ta bilde av, ikke det som blir reflektert.

Den reflekterende vil undereksponere den hvite bakgrunnen og overeksponere den svarte. Det krever da at man vet å korrigere for dette.

 

 

Vil man ha max ut av mellomformat er en håndholdt lysmåler en forutsetning, til det meste av brukt får man mye jevnere og bedre eksponeringer med innfallende lysmåling enn med reflekterende(som i en prismemåler). Anbefaler en god lysmåler på det sterkeste.

Jeg synes ikke noe særlig om innfallende lysmåling, hvordan bruker man denne i høykontrast landskaps- og arkitekturbilder? Må man gå bort til motivet og måle lyset der? Jeg skjønner poenget med innfallende måling i studio og når man bruker blits, men bruker selv "spotmåleren" (10%) i 99% av tilfellene.

 

Det er alltid unntak selvsagt, i en høykontrastsetting må du nødvendigvis måle der de sterkeste høylysene(eller skyggene om de er de viktigste) er og ev kompensere med eksponering og fremkalling. Måler du høylysende innfallende, blir det i praksis det samme som å måle med spot og gi +2 fra spotmålingen for at høylysende faller korrekt.

 

For landskap man står i et annet lys enn motivet står i, er spotmåling et bedre alternativ.

 

Jeg får presisere at for mitt bruk er innfallende overlegent, for min del går det meste i portretter og "walkaround" bruk, lite landskap og arkitektur...

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Takk for forklaringen! Jeg skal forske mer på akkurat dette, da det er interessant.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, vil en slik lysmåler ha like mye for seg til småbildeformat som til større formater?!

 

Francis

 

Ja absolutt, men jeg pleier ikke alltid å ta med meg lysmåler for småbilde,jeg stoler ofte på den gode matrix lysmåleren i min Nikon F100 og kompenserer der jeg vet den blir lurt. :)

 

Jeg bruker mest superhendig liten Seconic, som du ser her: zorkic-1.jpg

(bilde fra Google for å vise størrelsen)

 

Den er så liten og lett at det ikke er noe her å ta med seg. Til mer "avansert" bruk har jeg en større med spotmåling og alt det der.

 

Det fine med å bruke ekstern lysmåler, er at du etterhvert vil få et mye mer bevisst forhold til lysmålingen, noe som vil hjelpe deg når du bruker et kameras innebygde lysmåler. :)

Lenke til kommentar

Er Fomapan 100 @ 100 også juks? Jeg har ikke så gode greier på rating av filmhastighet (forstår ikke konseptet 100%, da det virker som om det varierer med hvilken fremkaller som brukes), men var veldig fornøyd med resultatene jeg fikk med den første rullen med Fomapan 100.

 

Hvis jeg eksponerer Fomapan 200 @ 125, hvordan blir det da med fremkallingstidene? Tidene som står i databladene/esken regner jeg med er for 200 ISO.

 

Hvis jeg velger å eksponere filmen @ 200 regner jeg med at den vil "presses", med grøvre korn og mindre skyggedetaljer som resultat?

 

Jeg pleier å bruke senterbasert lysmåling med F5en, og bruke AE-lock hvis jeg ser at den lures av for sterkt/svakt lys i sentrum av bildet. AFAIK blir det en slags pseudo zone måling når man gjør det slik. Det fungerer ikke alltid slik jeg vil, men som oftest går det greit :). Med objektiver som har CPU bruker jeg som oftest Matrix.

 

Mvh

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Foma 100 har jeg kun brukt et par ruller av og opplevde den som grei nok på ISO 100.

 

Fomapan 200 er en helt annen film og jeg synes det blir for lite skyggedetaljering på 200. På storformat og pyrofremkaller måtte jeg helt ned i EI 80 :)

 

Foma 200 er en knall film synes jeg, veldig finkornet og fine toner.

 

Jeg har ikke brukt den i 35mm, men her er et eksempel fra en kompis av meg: http://www.flickr.com/photos/joachimsen/2956447452/

 

Fremkall som vanlig du, det har lite å si.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Tusen takk! Hva skulle vi gjort her i den analoge delen her på forumet uten guruer som deg :D?!

 

Jeg regner med at det vil være lurt å holde seg til den laveste tiden, hvis det eksempelvis står 5-6min for T-Max fremkaller 1+4 når filmen eksponeres @ 125 ISO for å unngå overfremkalling?

 

EDIT: Eksempelbildet du linket til gjør at jeg virkelig gleder meg til å få testet denne filmen!

 

Mvh

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Hmm. Bjørn Joachimsen skriver dette om Fomapan 200 på flickr:

 

You should expose below box speed if you are intending to use anything but speed increasing developers. With developers like T-Max, Xtol and DD-X, box speed should be an appropriate setting.

 

http://www.flickr.com/groups/foma/discuss/72157600094512750/

 

Nå er jeg en smule forvirret.

 

Francis

 

Hehe ja Bjørn mente dette i begynnelsen, emn endret mening etterhvert. (Vi snakker sammen ofte) Bjørn kjører Foma 200 på 125 han også nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...