M.H Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Er kanskje litt vanskeligere med 120 film. Den er jo litt bredere. Men når man har gjort det noen ganger, er det like lett som vanlig småbildeformatfilm. Ta det pent og rolig, og ikke stress. Blir bare plunder om man begynner å stresse. I allefall om det er "viktige" bilder på filmene. Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Vet ikke, har ikke prøvd 35mm. De Har ett Minolta X-300 som tar det, kanskje jeg kjøper ett par ruller når jeg sparer opp litt penger. - Paterson spoler. Det er en fancy mekanisme slik at jeg bare setter den inn i det første sporet og "vrir" på den ene siden, så drages filmen automatisk inn i rillene, artig greie. Heldigvis var det ikke noen spesielt viktige bilder på den første rullen jeg tullet vekk idag, var bare bilder på hjemveien. Den andre rullen overlevde ihvertfall, så gleder meg til imorgen. Det er hovedsaklig ganske enkelt, jeg bare har det ikke i fingrene enda Endret 13. februar 2009 av Mollenpriz Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg leste akkurat at man kan klare å få 2x 120 ruller inn på en spole hvis man taper filmene sammen. Er det noen her inne som har erfaring med teknikken? Formålet er såvidt jeg har forstått å halvere mengden fremkaller som går med til hver film. Francis Lenke til kommentar
M.H Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 De metallkulene på Paterson-spolene er hendige. Sørger for at filmen ikke sklir tilbake når man spoler den inn. Har ikke prøvd med to filmer på en Paterson-spole, men på Jobo-spoler som er ganske like, går det helt fint. På Jobo-spolene spoler man den første filmen så langt inn den går, så tar man ned en liten plasthake som låser filmen slik at den ikke går tilbake, og slik at film nummer to ikke går over den første filmen. Fungerer som et skille mellom de to filmene nesten. Så er det bare å sette i gang å spole inn den andre filmen. Men Paterson-spolene har ikke de metallulene, så de er litt vanskeligere å spole filmen inn på. Litt lettere å kile filmen fast og. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Passer Jobo spoler i Paterson tank og vice versa? Francis Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg leste akkurat at man kan klare å få 2x 120 ruller inn på en spole hvis man taper filmene sammen. Er det noen her inne som har erfaring med teknikken? Formålet er såvidt jeg har forstått å halvere mengden fremkaller som går med til hver film. Francis Det går greit å få to filmer inn på samme spole. Jeg har ikke brukt å tape dem sammen, Når man har tredd den første filmen, må man dytte den helt inn i spolen før man begynner med film nummer to. Hvis ikke den første filmen er helt inne, risikerer man at de to filmene overlapper. Ærbødigst, Adelsmannen Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Det var da bare som pokker. Tror lysmålern til Mamiyaen er ute å kjøre. Hm, hvordan funker det å bruke dSLR som lysmåler? - på samme brennvidde, eller er det helt forferdelig forskjellig? Altså, JEG kan jeg negativene, men scanneren fanger dem ikke opp fordi de er så overeksponerte. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Passer Jobo spoler i Paterson tank og vice versa? Francis Det har jeg aldri testet. Men kan sjekke neste gang jeg er i mørkerommet. Men tviler litt på at de passer. _______ Akkurat kommet ned fra fjellet. Da var det bevist at Mamiyaen funker som snus i vel 20 kalde. Tålte scooterturen gjorde den og. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Det var da bare som pokker.Tror lysmålern til Mamiyaen er ute å kjøre. Hm, hvordan funker det å bruke dSLR som lysmåler? - på samme brennvidde, eller er det helt forferdelig forskjellig? Altså, JEG kan jeg negativene, men scanneren fanger dem ikke opp fordi de er så overeksponerte. Funker greit å bruke en dslr som lysmåler ja, hvis du gidder å drasse på den. Har du prøvd å endre eksponeringen på previewen i scanninga forresten? Hmm, nikon 14-24/2.8 eller Mamiya 7 II..... hmmm... Fornuft eller følelser? Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jess, det har jeg prøvd. Jeg kunne jo tenkt litt før jeg skjøt rullen i sterk sol og snø at den krevde 1/15 og F/2,8@400ASA - det er jo i seg selv helt tullete. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Jess, det har jeg prøvd.Jeg kunne jo tenkt litt før jeg skjøt rullen i sterk sol og snø at den krevde 1/15 og F/2,8@400ASA - det er jo i seg selv helt tullete. Jeg var ute i lignende lys idag med 100 ISO film, og ved f/2 ish var jeg ofte nær 1/8000 eller over... Francis Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 For et enkelt hjelpemiddel, anbefaler jeg Rick Olesons smågeniale eksponeringskalkulator i kredittkortstørrelse. Har du et par fungerende øyne og negativ-film, trenger du egentlig ikke mer - om batteriene flater ut, tar du selv styringen... (Dias-film er vel mer krevende og har mindre "slakk", har jeg forstått.) I tillegg er denne artikkelen slett ikke dum, både på helt grunnleggende saker og på praktiske tips. Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hm. Takk, jeg skal teste det ut imorgen, så finurlig ut. Jeg får vel stikke innom Stasi og sjekke om han kan se på saken, det hadde vært greit med en fungerende lysmåler i kamera Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis den analoge gjengen har mulighet og lyst, så blir det en tur i frognerparken på onsdag. Oppmøte kl. 12:30 utenfor Majorstua T-bane. Detaljer i denne diskusjonstråden. Tom Lenke til kommentar
M.H Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis den analoge gjengen har mulighet og lyst, så blir det en tur i frognerparken på onsdag. Oppmøte kl. 12:30 utenfor Majorstua T-bane. Detaljer i denne diskusjonstråden. Tom Synd jeg bor på motsatt kant av landet. Hadde vært moro og vært med. Her er det ennå for mørkt til å fotografere noe særlig etter jobb. Lenke til kommentar
3G Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Onsdag kveld er det mørkeromskveld hos oss, dessverre!! Skal fremkalle 30stk. Foma 100 filmer i 9X12cm. Johs Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Jeg har null greier på mellomformat, men det frister etter hvert å skaffe seg et MF system. Bakdelen er at jeg også blir nødt til å legge en del penger i en til skanner, da min Coolscan V kun tar 35mm film. Jeg har sett litt på Keh, og ser at Hasselblad 500 C/M kan fåes for en "relativt" billig penge hvis man ser på prisene på øvrige kameraer. Er dette et kamera dere som har greier på MF vil anbefale? Jeg lurer også på om det gir TTL lysmåling av et eller annet slag? Jeg har ikke lyst å være avhengig av ekstern lysmåler. Hvis dere vil anbefale noe annet - hva (gjerne billig)? Jeg ser for meg at jeg kunne brukt et slikt kamera til street, landskap og portretter. Jeg ser ikke for meg å bruke mer enn 4-6 tusen for hus, bakstykke og obejektiv i første omgang. Jeg skal ikke kjøpe kamera akkurat nå, men er ute etter å sondere markedet/tilegne meg kunnskap. Jeg regner uansett ikke med at det kommer så mange nyheter i dette segmentet som kommer til å være aktuelle kandidater . Setter stor pris på all hjelp! Francis Endret 17. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg ville anbefalt deg å kikke litt på forumet til foto.no, de har et relativt aktivt mellomformatsmiljø. F.eks denne tråden. Hvis du tenker på hasselblad, så blir det kanskje vanskelig å få et komplett kit ned mot 4 tusen. Hvis du ser på andre merker, f.eks. Mamiya 645, kan du nok få et komplett kamera med objektiv ned mot to-tre tusen, det kan være en god start. Så kan du evt. selge dette med minimalt tap og gå for noe grommere om du blir hekta. Hvis du ønsker lysmåler i kamera må du sørge for å gå for prismesøker, personlig synes jeg synes sjaktsøker er halve sjarmen, men det går fint an å bytte mellom de to - også "on the go". Et alternativ er to-øye kameraene som Rolleiflex, men de har jeg ingen erfaring med. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hasselbladene har ikke lysmåling i huset. Du må som abraxa foreslår da skaffe deg en prismesøker. Husk at du fortsatt må stille eksponeringen på objektivet. En annen mulighet er å skaffe seg en winder meter knob. Altså lysmåler på opptrekkeren. Angående scanner ville jeg sett etter en V500 som du kan bruke til MF og beholdt Coolscanneren. Du kan jo få tafse på Hassebassen min en dag om du er interessert. :!: En spennende nyhet er jo Fuji sin nye MF-folder, men ellers er det lite som skjer. Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Lett litt rundt på bruktmarked etter en lysmåler men ser ikke til å finne noe en fin pris. Har sjaktsøker til Mamiya'en og det kan alltid være greit å ha en. Noen som har formening om Sekonic L-308Sfra fotopia? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå