Freem@n Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Hvis du med kopiene mener de scannede filene, vil jeg si at de overgår det meste man kan få fra butikker uten å betale tilsvarende en kveld på byen. De to bildene over har en filstørrelse på ca 100 MB ved 16-bits grayscale og burde være mer enn nok til ganske store utskrifter. V700 er nok bedre enn V500, men forskjellene skal ikke være verdt prisforskjellen om man kun scanner mellomformat. Scanner selv en del småbildeformat. Dersom du er usikker ville jeg bestilt en V500 fra nettet, sett om du blir fornøyd, og eventuelt benyttet angreretten til å få en V700. Endret 30. januar 2009 av Freem@n Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hvis den er så bra, er jo de ulempene jeg tenke rundt film borte.. Når jeg får råd igjen, blir det nok en sånn ja! Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hadde du orket å gi en kjapp gjennomgang av fremgangsmåten? Starter å skrive her, men det ble såpass omfattende at jeg laget en egen tråd istedenfor. Håper du skjønner noe av det. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Delta 100 @ 100 i T-Max fremkaller (7min). F5 + 105mm f/2.5 vidåpen + Coolscan V. Francis Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Delta 100 @ 100 i T-Max fremkaller (7min). F5 + 105mm f/2.5 vidåpen + Coolscan V. Francis Sånne bilder liker jeg. Rett og slett nydelige nyanser og kontraster og dybde Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Takk - det var hyggelig . Gatefotografi er en av favorittsjangerne mine, men desverre så får jeg ikke praktisert det så ofte. Francis Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Bare et spørsmål. Hvorfor er ikke disse bildene i bildekritikken ? Tom Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Si det - kanskje jeg skal poste dem der også . Ett til fra samme rull, og med samme instillinger som ovenfor. Francis Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Strålende Francis. Kanskje er det på tide, som tomsi42 foreslår, at den analoge gjengen begynner å poste i bildekritikken. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Skanner lite eller ingenting av bildene. Det aller meste lager jeg kopier av i ekte mørkerom. Både farge og sort/hvitt. Der slipper men blandt annet å slite med ukalibrerte skjermer. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Skanner lite eller ingenting av bildene. Det aller meste lager jeg kopier av i ekte mørkerom. Både farge og sort/hvitt. Der slipper men blandt annet å slite med ukalibrerte skjermer. Helt enig. Tror faktisk jeg skal ta meg noen timer i mørkerommet i kveld! Lenke til kommentar
M.H Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Huff, ikke si sånn. Nå fikk jeg mørkeromsnøden igjen. Og jeg som har lovd meg bort i kveld. Om noen kommer over en Jobo ATL 1000 eller 1500 til salgs, må dere gjerne hyle ut. Er litt på jakt etter en slik. Har en mer manuell Jobomaskin, men hadde vert noe letter med en ATL. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg er totalt uvitende om Derfor lurer jeg på om det er butikker i Oslo som fremkaller og scanner negativer, som jeg kan få på CD i anstendig kvalitet? Hvis du finner ut av dette vil jeg gjerne vite om det. Jeg bor riktig nok i Bergen, men om jeg må sende med post til Oslo for å få ok resultat så gjør jeg gjerne det. Det er mulig jeg har funnet noen - Akersgata foto i VG-passasjen scanner direkte fra negativer i en oppløsning som gir 300dpi @ 10x15 (ca. 1800x1200), men kunne også scanne "mye høyere" - dog til en høyere pris. Ikke billig - ca. 160 kroner for 36 bilder - men jeg undres på om jeg skal gjøre et forsøk med den Tri-X-rullen jeg bruker til Februarfesten... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det er mulig jeg har funnet noen - Akersgata foto i VG-passasjen scanner direkte fra negativer i en oppløsning som gir 300dpi @ 10x15 (ca. 1800x1200), men kunne også scanne "mye høyere" - dog til en høyere pris. Ikke billig - ca. 160 kroner for 36 bilder - men jeg undres på om jeg skal gjøre et forsøk med den Tri-X-rullen jeg bruker til Februarfesten... Fremkaller de også ? Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Ja. Da blir det noe analogt fra meg også løpet av februar Hvor lang tid bruker de ? Tom Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Blir takknemlig om dere kan sjekke opp hva de skal ha for fremkalling med og uten pressing i tillegg. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dere må jo fremkalle selv. Det er jo halve moroa! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dere må jo fremkalle selv. Det er jo halve moroa! Har prøvd meg på det i mine yngre dager. Men det er bare ikke noe for meg. Kos dere med fremkalling, dere som liker det. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå