Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Silikon som bunnpakning Nissan Prarie

Anbefalte innlegg

Har fått en liten lekkasje i pakningen til bunnpanna. Etter tlf. til Nissan fortalta de at jeg skulle bruke silikon (750kr.) Noen som hvet hva slags silikon jeg kan bruke. Utenom denne anntageligvis gullbelagte silikonen fra Birger N. Haug. 92 Nissan prarie. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lekker det mye? Hvis ikke, kan det hende at det holder å etterstramme bittelitt på skruene som holder bunnpanne på blokka.

Lenke til kommentar

Selges en drøss av forskjellige silikonstoffer på bilrekvisitabutikker som er ment akkurat for det formålet. Problemet er vel at du trenger nok en ganske stor mengde med mindre du finner ut akkurat hvor det lekker (regner med at det er pakningen som er sliten, og ikke et hull).

Bare husk at om du bruker silikon, så er det svært viktig at det renses skikkelig før det legges på, og at det ikke fylles på olje før silikonen har herdet i vertfall i et par timer (sjekk hva som står på produktet).

Lenke til kommentar

Ikke bruk silikon på bunnpanne.

Silikon vil etterhvert som den oppvarmes/avkjøles brekke av og bli sugd opp i silen til oljepumpen.

Skal man bruke pakningssement er Permatex å foretrekke, ikke silikonbasert, man kan til og med bruke den som topppakning. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan det være at Nissan selger en "silikon"-pakning, som har en annen konsistens enn silikon i løsvekt?

Lenke til kommentar

Det tror jeg og. Til min bil skal det i hvertfall benyttes et spesifikt tetningsmiddel fra Loctite som ikke er silikonbasert. Det som blir til overs av denne formelen vil blande seg ut med olja og ikke utgjøre noen virkning. Silikon er fy-fy, ettersom herdede partikler av dette kan tette til oljesil/kanaler.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Vel ifølge Nissan var dette silikon på tube. Men har tenkt litt og tror jeg må sjekke litt nærmere. Det drypper olje også når jeg står rolig, og det kan det det vel ikke gjøre hvis det er pakningen på toppen av bunnpanna. Skal ta høytrykkspyler`n i morra og finne ut hvor det kommer ifra. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...