Gå til innhold

Western DIgital(WD) harddisker langt, langt, LANGT fra trygt eller bra til backup

Gjest Slettet+654231

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+654231

Har nå en stund eid en Western Digital MyBook 500Gb premium ed.

En harddisk som i følge WD skulle være noe av tryggeste en kunne lagre data på.. Slik at det aldri skulle gå tapt.

Og den har tilsynelatende funker bra frem til for litt under 1 uke siden, da den en dag bare kom med klunkende lyder.. (en lyd som høres ut som om leser-hodet på hardisken bare slår borti med gjevne mellomrom.. I tillegg klarer da heller ikke Windows å legge merke til hva det er bortsett fra en ugjennkjennelig USB-enhet.

FAEN!

Tok da kontakt med WD-support og forklarte problemene..

(Dette går nok bra likevel tenkte jeg)

Får da senere svar at ut av det jeg har fortalt burde harddisk erstattes..

MEN når det gjaldt dataen på harddisken, ble jeg nødt til å teste med data recovery programmer.. Om dette så ikke skulle fungere måtte jeg kontakte en av distributørene som var notert opp på WD sine hjemmesider! Om jeg så skulle finne på å sende til noen annen distributør ville WD senere NEKTE å erstatte harddisken... Men at de ikke dekket dette.

(HMMM.. greit nok tenkte jeg så.. Dette må da gå greit å ordne uten store problemer.)

Jeg tok så kontakt med distributøren som WD hadde navngitt på hjemmesiden sin. (ibas.no)

Her fikk jeg følgende beskjed "Pris for rekonstruksjon vil være mellom kr. 6500 - 10000,- for en hard disk med fysisk mekanisk feil." Og dette etter at en standard analyse av harddisken blir gjordt, som koster 1290 NOK!!!

(FYYYYY FHAA******N!!!!!)

Som sikkert mange andre hadde fått, fikk jeg et nok så godt sjokk!

6.500-10.000 NOK for en rep. av harddisken min som enda har en garanti!

Jeg tok deretter kontakt med WD, ganske så sikker på at det må være en feil ett eller annet sted. Men fikk igjen beskjed om at garantien deres ikke dekket disse problemene.

Har nå gitt opp nesten alt håp.. Denne harddisken har blitt ytterst sjeldent brukt av den grunn den skulle fungere som backup av bilder o.l. Og de gangene den har blitt brukt, er det ytterst forsiktig av akkurat denne grunn!

Likevel baserer WD seg på sitt garanti reglement som finnes http://support.wdc.com/warranty/policy.asp...ages"]her.

Vet ikke hva mer jeg kan gjøre, så er fint om noen vet om noen muligheter for å ordne problemet.. Recovery programmer er testet, men pga. at harddisken ikke er gjenkjennelig i windows er dette ubrukelig..

Men for alle dere som vurderer å kjøpe en WD harddisk til backup bruk..

For all del STYR UNNA!

Etter min mening har det hele blitt skuffende dumt, spesielt da WD lager såkalte produkter for backup bruk, og hevder at det tryggeste man kan gjøre er å kjøpe en harddisk fra dem.. I det minste burde de kunne ordne opp i slike feil som dette for kunden om det skulle oppstå!

-Brage Hult-

For de av dere som vil se support meldingene finnes de her..

Den kronologiske rekkefølgen vil være fra bunn til topp.

post-48675-1216315326_thumb.jpg

post-48675-1216315303_thumb.jpg

post-48675-1216315288_thumb.jpg

Endret av Slettet+654231
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+654231
Svært så sinna vi var da.

Trodde det var common knowledge at harddisker feiler av og til jeg.

Langt fra sint, men fortvilet, over et tap av en enorm mengde med bilder og minner..

Jeg vil tro at du også hadde reagert rimelig likt, om noe som dette hadde skjedd deg..

Det som gjør meg så fortvilet er en latterlig sum på 6500-10000 + 1290 som hostes bort på noe som burte vært en selvfølge å få skaffet tilbake uten store problem, da man har kjøpt et produkt som er ment for å lagre ting trygt uten at problem oppstår slik som produsenten hevder.

Endret av Slettet+654231
Lenke til kommentar

Om du brukte den som backup, har du vel en "produksjons" verjson av dataene? Få ny disk av WD og lag ny backup? Det er på grunn av slike ting at man har backup. Disker kræsjer jo rett som det er.

Alternativt _tror_ jeg det er mulig å skru ut disken fra kabinettet og sette den i et annet kabinett av samme harddiskmodell. Prøv å søk litt på nettet. Sikkert flere som har prøvd det før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+654231
Om du brukte den som backup, har du vel en "produksjons" verjson av dataene? Få ny disk av WD og lag ny backup? Det er på grunn av slike ting at man har backup. Disker kræsjer jo rett som det er.

Alternativt _tror_ jeg det er mulig å skru ut disken fra kabinettet og sette den i et annet kabinett av samme harddiskmodell. Prøv å søk litt på nettet. Sikkert flere som har prøvd det før.

Du tar nok feil men den tanke at jeg har filene liggende på min faktiske bruks-harddisk på pc'en .. kan kalle det heller en lagringsplass.. som jeg trodde skulle holde seg trygg pga lite bruk.. *sukk*

Er likevel keen på å få ordna hele skiten på en eller annen teit måte..

Lenke til kommentar

Poenget med en ekstern harddisk er jo å ta backup, altså ha 2 kopier av de viktige tingene dine. Det er jo derfor de blir markedsført som trygge, fordi du nå kan ha 2 kopier av ting.

Du har opplevd alle menneskers mareritt, å miste dine single kopier - men det er dessverre din egen feil her. Trist som faen, men det er sånn det er...

Disker kan dø når som helst, uansett merke og uansett type..risikoen er alltid der.

Lenke til kommentar

Velkommen til virkeligheten...

Disk er ikke et backupmedium med mindre du har replikering. Og i ditt tilfelle så var det vel ikke backup en gang, men eneste forekomst av data.

Her er det nok ikke produsenten som bør ta støyten, heller du som bruker som ikke har satt deg inn i det du bruker.

-KJ

Lenke til kommentar

RAID1 må dog ikke ansees som eneste metode for backup. Det er kjekt å kunne slippe å miste noe hvis en disk feiler, men det er jo mye annet som kan medføre tap av data. F.eks virus, feilaktig sletting eller formatering, etc. Da hjelper ikke RAID.

Et av de største problemene med flyttbare disker er nettopp at de er flyttbare, små, og har ledninger hengende ut. Da er de mer utsatt for uhell som medfører støt og slag.

Lenke til kommentar
RAID1 må dog ikke ansees som eneste metode for backup. Det er kjekt å kunne slippe å miste noe hvis en disk feiler, men det er jo mye annet som kan medføre tap av data. F.eks virus, feilaktig sletting eller formatering, etc. Da hjelper ikke RAID.

Et av de største problemene med flyttbare disker er nettopp at de er flyttbare, små, og har ledninger hengende ut. Da er de mer utsatt for uhell som medfører støt og slag.

Joda, og det finnes atomvåpen i verden også, slik at den eneste måten å virkelig være sikker på er å etse data inn i plater av platinum som så sendes ut i bane rundt Mars. ;)

Men for den jevne mannen i gata så vil en ekstern disk med RAID1 være mer enn godt nok.

-KJ

Lenke til kommentar

Har alltid vært WD mann men nå begynner jeg å bli skeptisk her.

Anskaffet meg en 500 Gb en stund siden og denne funket ganske bra, før nå i begynnelsen av Mai da disken sviktet, fikk advarsel før det hele skjedde og fikk hentet ut en god del data.

Disken gikk i retur til WD og jeg fikk en annen disk i retur, denne har da funket inntil i går da har den takket for seg, funket fint kvelden før men nå nekter den oppstart i eksternt USB kabinett og maskinen går HELT i stå i BIOS om jeg bruker den, kommer meg til PCI device listingen men der er det full stopp.

Skal gjøre ett forsøk med hotswap i Linux og se om jeg får den til å funke og jeg får hentet ut litt data, er ikke noe livsviktig men nå skal jeg se om jeg finner en ny 1Tb disk som IKKE er WD og ta litt backups, spesielt av det jeg har på min WD 1Tb disk.

Liker ikke døende disker nei.

Lenke til kommentar
Som nevnt, disker dør stadig. Skal man være enda sikrere kjører man rett og slett bare en RAID løsning som beskrevet.

Joda, men at de dør på en måned synes jeg er LITT drøyt, det er i allefall min mening.

Kan forstå etter 2 år som minimum men En måned til to? Nei du, da er diskene alt for svake for min smak, har riktignok garanti til ut i 2009 så denne får WD i retur!

Lenke til kommentar

At en disk ryker etter 1 måned er vel svært sjeldent, men det kan hende enhver disk, uavhengig av merke. Selv har jeg hatt mange WD disker gjennom årene og ingen av dem har gått istykker.

Men poenget var at det er sikrest å satse på RAID. Om det hadde vært et RAID kabinett hadde det bare vært å bytte ut den ene disken på garantien, sette den tilbake og vips, alle data er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Noen som har formening om bedre harddisk på markedet?

Eller er dette det "beste" man kan komme borti?

Du har rett og slett vært uheldig.

Som andre sier, disker ryker uansett merke og WD er absolutt ikke dårligere enn andre.

Jeg foretrekker selv WD Passport diskene da de er små og ikke trenger strømforsyning.

De kan selvsagt ryke de også men de er praktiske. Link

Ha alltid flere kopier av viktige data, det er det eneste som hjelper, med andre ord kjøp 2 eksterne disker og ha alltid originalen på den interne disken i PC'n.

Lenke til kommentar
Dette er faktisk en disk jeg vurderer sterk for øyeblikket. Den har Raid og burde være et svært sikkert valg for lagring/backup. https://prisguiden.no/product.php?productId=77730

Nå nærmer du deg kryssningspunktet (prismessig) hvor det kan være aktuelt å se på WHS (Windows Home Server)

Link

Nja, disken jeg linket til var på 2TB, mens WHS'en bare var på 500GB. (Noe som i praksis da gir meg 1TB og 250GB i RAID1). WD'n koster altså 3400kr for 2GB mens WHS'en vil da koste nesten dobbelt så mye for å oppnå samme kapasitet. (4400kr + ca.2000kr for 1,5GB disk=6400kr)

I tillegg vil det bli litt knotete å få til RAID1 på WHS'en iom. at det sitter en 500GB disk der og RAID1 som kjent må ha lik kapasitet på diskene for å få utnytte potensialet. Da må jeg ende opp med 4disker for å oppnå samme kapasitet som i WD'n. Færre disker er alltid best da det blir både mindre støy&varme.

Lenke til kommentar

På WHS putter du inn 2 nye disker og setter disse i raid-1, 500GB'rn som står i bruker du til annet.

Blir noe dyrere men det nærmer seg som sagt.

I tillegg har du mye funksjonalitet i WHS.

Jeg har ikke sett noen tester på den du linker til men disse diskene har i tidligere utgaver fått litt kjeft for dårlig hastighet i nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...