Bloodax Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Hei, jeg har da et Asus Striker extreme. Og har funnet ut at Asus suger litt på service og slikt ...har lest en god del på Asus forumet og jeg har en del folk som sikkert vil backe meg opp med det argumentet. Jeg har hatt endel problemer fra begynnelsen, først ville ikke hovedkortet akseptere mine 4 gb ram brikker, så nå kjører jeg på 3gb. Så klokker den veldig dårlig, og da tenkte jeg at jeg kunne oppgradere biosen. Både på grunn av diverse problemer og fordi jeg har E8500 liggende på senga som vil inn i pc'n. Jeg legger den nyeste bios versjonen inn på en minnepenn altså versjon 1504. Jeg er sikker på at jeg hadde 1301 eller noe. Og alt ser ut til å gå bra. Til slutt får jeg en beskjed om at pc'n vil restarte. Og etter en lang lang tid var skjermen fortsatt svart som natta. Deretter fant jeg ut at jeg ikke var alene om dette via forumet på asus. Jeg har tatt ut av onboard batteriet, og jeg har flytta jumperen til clr CMOS knappen slik at den kan fungere, trykket ned knappen i ned posisjon, ventet og trykket den opp igjen, satt jumperen tilbake på plass og batteriet på plass...Fremdeles svart skjerm Jeg har gjort så mange forskjellige måter at jeg ikke kan skrive ned dem alle. Nå sitter jeg dypt i det og er nokså lei Så enten er det noen smarte folk her som har litt erfaring som muligens kan hjelpe meg, eller så kjøper jeg et nytt kort: 1: Hva kan jeg gjør videre for å få en reaksjon i systemet? 2: Hvis det er ingen mulig vei tilbake, hvilkert hovedkort burde jeg kjøpe? I signaturen kan dere se mitt oppsett, og kan sikkert finne ut hvilket kort som passer til et slikt oppsett. Jeg er villig til å betale så lenge det er et ordentlig kort med et godt rykte, egnet for hardcore gaming og litt overklokking. PS: Hva skjer med alt det jag har på maskinen når jeg får et nytt hovedkort. Vil den kunne starte opp med Vista og alt som jeg hadde før ? På forhånd takk, hvis noen svarer seff ;P Endret 17. juli 2008 av Bloodax Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 ASUS har vært kjent for sine merksnodige BIOS'er, var en her på forumet som slet i flere dager med korrupt BIOS før han klarte å få flashet en gammel versjon tilbake. Men dette går nok ikke hos deg, du har nok ett 100% dødt kort BIOS messig og du har da 2 valg. 1. Skaff ny BIOS brikke og bytt ut den gamle. 2. Skaff ett nytt hovedkort. Jeg vet ikke hvor du kan skaffe en ny BIOS brikke til ett ASUS hovedkort, jeg vet ABIT har egen butikk hvor du kan kjøpe til og med ferdigflashet BIOS om ønskelig. Ser i signaturen at du har 2x 8800 skjermkort i SLi og da sitter du dessverre i SLi saksa om du vil fortsette å bruke de. Alternativene til ASUS da er 780i og 790i fra XFX og EVGA, spiller liten rolle hvilken du velger er samme hovedkort, du kan ta BIOS'er fra XFX og bruke på ett EVGA kort og motsatt, disse er bygget på Nvidia sitt referanse design. Mener også å ha hørt at 680i ikke liker 45nm CPU så du må sannsynligvis ha ett annet chipset om du skal bruke E8500'n. Om du ikke nå da har prøvd å starte PCen med E8500 i hovedkortet, og at det er årsaken til problemene. Om du ikke skal ha mer SLi og vil klokke eventuelt og kjøre mer stabilt så er Intel brikkesett veien og gå med P45 for single kort løsninger. Men dog, da har du ett ekstra 8800 kort siden Intel ikke har SLi lisens på andre brikkesett enn Skulltrail. Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) ASUS har vært kjent for sine merksnodige BIOS'er, var en her på forumet som slet i flere dager med korrupt BIOS før han klarte å få flashet en gammel versjon tilbake.Men dette går nok ikke hos deg, du har nok ett 100% dødt kort BIOS messig og du har da 2 valg. 1. Skaff ny BIOS brikke og bytt ut den gamle. 2. Skaff ett nytt hovedkort. Jeg vet ikke hvor du kan skaffe en ny BIOS brikke til ett ASUS hovedkort, jeg vet ABIT har egen butikk hvor du kan kjøpe til og med ferdigflashet BIOS om ønskelig. Ser i signaturen at du har 2x 8800 skjermkort i SLi og da sitter du dessverre i SLi saksa om du vil fortsette å bruke de. Alternativene til ASUS da er 780i og 790i fra XFX og EVGA, spiller liten rolle hvilken du velger er samme hovedkort, du kan ta BIOS'er fra XFX og bruke på ett EVGA kort og motsatt, disse er bygget på Nvidia sitt referanse design. Mener også å ha hørt at 680i ikke liker 45nm CPU så du må sannsynligvis ha ett annet chipset om du skal bruke E8500'n. Om du ikke nå da har prøvd å starte PCen med E8500 i hovedkortet, og at det er årsaken til problemene. Om du ikke skal ha mer SLi og vil klokke eventuelt og kjøre mer stabilt så er Intel brikkesett veien og gå med P45 for single kort løsninger. Men dog, da har du ett ekstra 8800 kort siden Intel ikke har SLi lisens på andre brikkesett enn Skulltrail. Vell, det var jo derfor jeg kjøpte en ekstra 8800gt , for å kjøre SLI. Så dette må jeg nok fortsett med ellers så er det penger rett i dass. Og er det ikke tripel SLI på disse 790i kortene som jeg har sett? Vil ikke to 8800Gt fungere på dette da? Jeg har ikke tatt E8500 på plass. Den ligger fortsatt klar. Men på forumet til asus så er det endel folk som har klart å kjøre E8500 etter at denne svart skjerm dritten er fiksa. Glemte jeg å si at hovedkortet mitt egentlig ikke er dødt, det kommer sant nok ikke noe signal på lcd skjermen men alt starter opp og kjører, absolutt alt. Hva med dette kortet da? Endret 17. juli 2008 av Bloodax Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Du må dessverre huske på at du må ha DDR3 minne til det kortet der. Pluss så har du også sjanser på HD korrupsjons bugget, det sies å være fikset men det skjer fortsatt med enkelte så det er vell 80 til 90% fikset. Joda, om du skal ha SLi fortsatt og DDR2 så er 780i ditt andre alternativ, dette skal støtte 45nm med litt standard picky minnekontroller som du dessverre må leve med men EVGA er det mange som skryter av når det kommer til Nvidia baserte kort grunnet at de har veldig god support. Kan ikke snakke av personlig erfaring ettersom jeg ikke har hatt noe med dem å gjøre. Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Jeg har XFX 780i og det er et veldig fint kort for de som ønsker SLI oppsett. Støtter 45nm prosessorer (altså din E8500). Selv kjører jeg 780i'en med en Q9450 uten problemer og alt går som en kule. Oppdatering av bios gjøres ved hjelp av Nvidia sitt eget software program, så det krever ikke mye kunnskap for å gjøre dette Vil si at XFX/EVGA 780i er et godt kjøp PS: Etter å ha lest på Toms Hardware så klokker i tillegg 780i bedre enn storebroren 790i så det er bare å klokke i vei Endret 17. juli 2008 av henrik343 Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Ok, hadde håpt på 790i SLi ultra..virker litt digg. Men er det ikke DDR2 støtte på den? :S Da blir det vel et EVGA 780i da tror jeg. Men kjipt å bruke ekstra penger på et nytt kort bare pga bios oppdatering. Håper 780i er mer stabilt. Skal jo kjøpe en 32" Samsung LE32A656 og så, da blir jeg vel blakk EDIT: Da er EVGA 780i SLI bestillt. Håper jeg ikke har gjort et dumt valg som jeg kommer til å angre på .. PS: Hva skjer med alt det jeg har på maskinen når jeg får et nytt hovedkort. Vil den kunne starte opp med Vista og alt som jeg hadde før ? Endret 17. juli 2008 av Bloodax Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Du vil kunne starte op som før, men du vil nok mangle en del drivere og sånn. Er greit å ta backup av hardisken når du kommer inn i Vista og så ta backup av av alle de filene som du vil spare på. Så installerer du Vista på nytt og legger inn filene dine Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Du vil kunne starte op som før, men du vil nok mangle en del drivere og sånn. Er greit å ta backup av hardisken når du kommer inn i Vista og så ta backup av av alle de filene som du vil spare på. Så installerer du Vista på nytt og legger inn filene dine Ok, vel kan du beskrive hvordan dette gjøres etter som jeg ikke kan dette grundig nok Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Er på ferie nå så har ikke tid til å forklare (er ikke internet på sommerhuset) men det er egentlig bare å starte maskinen som vanlig og kopiere de filene du trenger over på en hardisk. Reboot med Vista og når det er ferdig installert kan du bare kopiere filene over i F.eks "Mine Dokumenter" eller hvilken som helst mappe. Det er vel egentlig det Hvis du skal kopiere over programmer, så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har erfaring med det, men det er jo bare å installere programmer på nytt hvis du har cd'en, eller kopiere over Exe filen for installasjonen for så å kopiere den over til maskinen din og installere. Er desverre borte en uke så kan ikke hjelpe deg, men det er sikkert mange andre hjelpelige sjeler på dette forumet Lykke til Endret 18. juli 2008 av henrik343 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Ikke siter meg på dette men jeg mener du kjører samme driverpakke på nForce 680i og 780i, ingen grunn til at de skulle være forskjellige med Nvidia sin unified driver arkitektur så er det egentlig bare å slenge inn kortet og boote så skal han installere selv. Hos meg gjorde jeg bytte fra P35 til X38 brikkesett i XP og alt som skjedde var en del enheter som hovedkortet gikk igjennom under oppstart men den installerte alt og jeg tok en restart og jeg var i buisness igjen. Kjører fortsatt samme OS installasjonen idag. Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Er på ferie nå så har ikke tid til å forklare (er ikke internet på sommerhuset) men det er egentlig bare å starte maskinen som vanlig og kopiere de filene du trenger over på en hardisk. Reboot med Vista og når det er ferdig installert kan du bare kopiere filene over i F.eks "Mine Dokumenter" eller hvilken som helst mappe. Det er vel egentlig det Hvis du skal kopiere over programmer, så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har erfaring med det, men det er jo bare å installere programmer på nytt hvis du har cd'en, eller kopiere over Exe filen for installasjonen for så å kopiere den over til maskinen din og installere. Er desverre borte en uke så kan ikke hjelpe deg, men det er sikkert mange andre hjelpelige sjeler på dette forumet Lykke til Takk for at du tok deg tid ..Det var bra at jeg kjøpte to 750gb harddisker nå da Men er dette virkelig nødvending? Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Ikke siter meg på dette men jeg mener du kjører samme driverpakke på nForce 680i og 780i, ingen grunn til at de skulle være forskjellige med Nvidia sin unified driver arkitektur så er det egentlig bare å slenge inn kortet og boote så skal han installere selv.Hos meg gjorde jeg bytte fra P35 til X38 brikkesett i XP og alt som skjedde var en del enheter som hovedkortet gikk igjennom under oppstart men den installerte alt og jeg tok en restart og jeg var i buisness igjen. Kjører fortsatt samme OS installasjonen idag. Er faktisk enig med deg der, har sovet på det og kom på den tanken. Håper alt går bra med den nye mobo da, men har lest masse klager på en video bug på dette kortet. At man kan spille fint mye, men skal man se en .avi film eller lignende så crasher systemet :s skal tydeligvis være fikset i nyere bioser ...!! Jeg er blitt redd for å oppdatere bioser nå Er det noen som vet om dette kortet bråker mye? Eller er det integrerte lydkortet noe bra? Er det Wi-Fi på kortet? Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Klarte å snabbe til meg en pc med internet i nærmeste by Det er integrert lydkort og for meg funker det kjempe fint. Det er ikke innebygget Wi-Fi, men du overlever nok det Er bare å installere et trådløst netverkskort så er det problemet løst. Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Klarte å snabbe til meg en pc med internet i nærmeste by Det er integrert lydkort og for meg funker det kjempe fint. Det er ikke innebygget Wi-Fi, men du overlever nok det Er bare å installere et trådløst netverkskort så er det problemet løst. Jeg har et liggende klar...veldig dårlig. Vil ha et nettkort som støtter 802.11n..er ikke det noe nytt som gjør signalet sterkere. Ihvertfall takk for hjelpen folkens, nå ligger vel mobo kortet klart på posten. Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvor bra nettverk trenger du? Her er ihvertfall en god ruter http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331590 og et godt nettverks kort http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340590 Det litt dyrt, alt ligger etter hvor god ytelse du trenger. Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Hvor bra nettverk trenger du? Her er ihvertfall en god ruter http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331590 og et godt nettverks kort http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340590 Det litt dyrt, alt ligger etter hvor god ytelse du trenger. takk takk, den routeren har vi ...kjøper meg det nettverks kortet til neste lønning Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Høres bra ut Blir jo litt av en PC du får da Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 jo jeg håper på det da, fikk lyst på å kjøpe meg et physx kort men næ Lenke til kommentar
Bloodax Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Det nettverks kortet du la ut, det finnes ikke i prisguiden til HW.no :S...ville se om noen hadde lagt ut noen kommentarer om den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå