ter-mkrttchan Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Eg støtte på eit snodig problem. Eg har satt følgande i .bashrc for å bruke vim som default editor, både for den vanlege brukaren og root: export EDITOR='vim' Når eg så kjører sudo crontab -e får eg Nano som editor. Dersom eg først gjer sudo su og kjører crontab -e får eg vim. Dette har eg aldri opplevd før. Er det nokon som veit kva som er feil? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Muligens er nano satt som editor et sted via VISUAL-variablen. (VISUAL sjekkes før EDITOR, så hvis VISUAL står som nano, er det samme hva som står i EDITOR). Ellers tror jeg heller ikke .bashrc kjøres når det ikke er et login shell, dermed MÅ du logge inn (dvs bruke su) for å få satt environment. Løsningen på dette er å sette variabler for root i /etc/profile isteden. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Brukes ikke .bash_profile hvis det ikke er et login shell? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Det stemmer jo. Det går forsåvidt an å bruke .profile også. Edit: Jeg har surra litt, tror det er .profile & co som brukes om det er login-shell, mens .bashrc skal brukes uansett. Hvorfor det da ikke funker er jeg usikker på.. godt mulig det er sudo som er synderen her. Endret 17. juli 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
ter-mkrttchan Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Så sånn sett er kanskje det smartaste å putte alt i .bash_profile og source .bash_profile frå .bashrc. $VISUAL er ikkje satt for root. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Eller omvendt. Putte alt i .bachrc og source .bashrc fra .bash_profile På denne måten (for dere som ikke vet=) .bash_profile # This file is sourced by bash for login shells. The following line # runs your .bashrc and is recommended by the bash info pages. [[ -f ~/.bashrc ]] && . ~/.bashrc Endret 22. juli 2008 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå