Schneiderlin Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Det er nok mange tråder om dette har også lest guiden anlegg i båt men jeg bare spør alikevel Har kjøpt inn alt som trengs til å koble bilstereo i båt. Men lurer litt på hvordan jeg skal koble det til batteriet. Hvilke kabler jeg skal bruke. Noen som sa at jeg kunne kutte RCA kabelen å koble det til batteriet, er det mulig? EDIT: Det fulgte også med en sikring når jeg kjøpte kabel pakken på biltema, er det noe jeg trenger? Her kan du se batteriet å koblingene: Endret 17. juli 2008 av TheKaptain Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Direkte fra - polen på batteriet trekker du en kabel, denne kan du bare koble rett på spillerens chassis eller koble det på - ledningen (svart) som kommer ut bak. + kobler du fra + polen på batteriet, via en sikring og evnt. en bryter, og så på strøm inn på spilleren (ofte rød eller gul) Det kan være du må koble +en på flere kabler for og få det til og virke, dette litt avhengig av hvordan type spiller og slikt du har. Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Ok. Her er settet jeg kjøpte, kan jeg bruke den sikringen? Å hvilken kabel trenger jeg? Jeg kan vel bruke en av de kablene som er på bildet? Endret 17. juli 2008 av TheKaptain Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Sikringesholderen og de 2 tykkeste kablene dine der, samt kabelskoene som passer de kan du bare glemme på spillern. De er beregnet på forsterker. Husker ikke om det fulgte med koblingskjema for ledningenen til boksen/ ei heller de overgangene vi snakket.. Her er hvertfall all info du treng om ledningene for å åf det koblet: http://www.roaas.no/wiring_bilstereo.htm Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Så jeg blir nødt til å kjøpe meg en nye sikringer og kabler da? De på biltema sa alt skulle være oppi den boksen. Endret 18. juli 2008 av TheKaptain Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Nei. Se bak på spilleren din. Så ser du en flat-sikring der. Koble spilleren din til boksen, og boksens ut-ledninger, som skjemaet jeg linket. Har du forsterker du skal bruke da ? Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Nei. Se bak på spilleren din. Så ser du en flat-sikring der. Koble spilleren din til boksen, og boksens ut-ledninger, som skjemaet jeg linket. Har du forsterker du skal bruke da ? Nei, skal ikke bruke forsterker. Ser ingen sikring bak cd spilleren, men det er en sikring i ledningene som fulgte med. Men er litt usikke på hvor mange sikringer jeg trenger å vet heller ikke helt sikkert på hvilken kabel jeg skal bruke å koble den til batteriet. Hva heter kabelen? Endret 18. juli 2008 av TheKaptain Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Ser ingen sikring bak cd spilleren, men det er en sikring i ledningene som fulgte med. Er sikring/er på ledningene som følger med spilleren du mener ja... Evt så rekner jeg med den er på den gule ledningen. Uansett.. det holder med en sikring på hovedstrøm-ledningen (power) normalt 20-25 amper Om du ikke har koblet sammen ledningene som følger spilleren enda.. så er det bare å se skjema jeg linket lenger opp innlegg #4. Kolonne til høyre, som sier: Ny std. (EIAJ, rekner med du ikke har så gammel spiller at du komer borti kolonnen til venstre) Og følge farger fra spiller slavisk til farger inni boksen. Endret 18. juli 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Ser ingen sikring bak cd spilleren, men det er en sikring i ledningene som fulgte med. Er sikring/er på ledningene som følger med spilleren du mener ja... Evt så rekner jeg med den er på den gule ledningen. Uansett.. det holder med en sikring på hovedstrøm-ledningen (power) normalt 20-25 amper Om du ikke har koblet sammen ledningene som følger spilleren enda.. så er det bare å se skjema jeg linket lenger opp. Og følge farger fra spiller slavisk til farger inni boksen. Ok Men når det gjelder å koble den til batteriet, hvilken ledning må jeg ha? Sikringen er i den boksen på det 3 opperste bilde, ikke den gule men den andre Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) jeg var vist ikke ferdig å skrive jeg før du quotet Jo ut/bak fra boksen, så spørs det litt hvordan du har tenkt å ha det "virkemåte.." Skal du ha den koblet via tenningsnøkkel, hovedstrøm eller skal/må spiller være direkte koblet til batteriet? Hvilken båt har du? stor motor? Hvis det er så at du skal/må ha den tilkoblet batteriet, så ta gul-rød-orange og koble de sammen og til en tykkere ledning som går på + til batteriet. sort til - på batteriet. Endret 18. juli 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 jeg var vist ikke ferdig å skrive jeg før du quotet Jo ut/bak fra boksen, så spørs det litt hvordan du har tenkt å ha det "virkemåte.." Skal du ha den koblet via tenningsnøkkel, hovedstrøm eller skal/må spiller være direkte koblet til batteriet? Hvilken båt har du? stor motor? Nei, det er en Bever 350 med 10 hester, så den må være koblet til batteri. Kjenner noen andre også som har anlegg i båten som bruker bil batteri fra biltema. Lik denne: Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) ok, skjønner. Da blir det som i posten min over her. i post #10 Altså slik tilkoblet batteriet, så ta gul-rød-orange og koble de sammen og til en tykkere ledning som går på + til batteriet. sort til - på batteriet. Men da blir jeg borte resten av kvelden, så ser ikke innom før imorgen en gang God kveld videre, mvh Kenneth Endret 18. juli 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 ok, skjønner. Da blir det som i posten min over her. i post #10 Blir borte resten av kvelden, så ser ikke innom før imorgen en gang Ok. Skulle bare visst hvilken ledning jeg skulle koblet til batteriet den som skal kobles til rød, gul, oransj, pga reiser på lørdag eller søndag, etter som hvilket vær det er. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Mener ikke å hijacke tråden men hvordan har du tenkt å lade det batteriet? Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Mener ikke å hijacke tråden men hvordan har du tenkt å lade det batteriet? Trenger ikke lade det. Skal bare bruke det litt i sommer Bruker jo heller ikke så mye strøm da Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Mener ikke å hijacke tråden men hvordan har du tenkt å lade det batteriet? Trenger ikke lade det. Skal bare bruke det litt i sommer Bruker jo heller ikke så mye strøm da La oss si at spilleren din bruker 100w, da holder det til ca. 5 timer avspilling. Og batteriet er heller ikke lagd for å bli tappa og fyllt igjen, så hadde jeg vært deg ville jeg lagt opp til lading. Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Ok. Ska bare ha den 1 uke sånn ca. skal bruke denne CD spilleren: http://www.pixmania.com/no/no/576195/art/i...3-usb-sd-c.html Kjenner også noen andre som har stereo i båt som ikke har ladet batteriet på en stund. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) som nevnt før: tilkoblet batteriet, så ta gul-rød-orange og koble de sammen og til en tykkere ledning som går på + til batteriet. sort til - på batteriet. rød +12V via tenningsnøkkel = styrestrøm gul +12V konstant = jah, sier seg selv orange +12V til lysbryter = ... displaylys/memory Disse til + på batteriet. Sort Jord = minus, til batteriet. Grønn og grå, samt med stripe = til front-høytalere Lilla og hvit, samt med stripe = til bak-høytalere Voila så er det bare å spille. De 2 resterende blå, er det bare for deg å glemme. Forsterker styrestrøm og el-antenne. Endret 19. juli 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Ok, takk for hjelp Men skal jeg ha en kabel å koble til den røde - gule - oransje til batteriet osv...? Pga de ledningene er veldig korte. Hva med den ene hvite kabelen som jeg har på bilde der. Endret 19. juli 2008 av TheKaptain Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Tenker du på det kabelsettet du kjøpte på biltema? Den tykke... Ja er bare å skjøte ut ledningene så langt du ønsker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå