Gå til innhold

Koble bilstereo til batteri


Anbefalte innlegg

Det er nok mange tråder om dette har også lest guiden anlegg i båt men jeg bare spør alikevel :D

 

Har kjøpt inn alt som trengs til å koble bilstereo i båt. Men lurer litt på hvordan jeg skal koble det til batteriet. Hvilke kabler jeg skal bruke. Noen som sa at jeg kunne kutte RCA kabelen å koble det til batteriet, er det mulig?

 

EDIT: Det fulgte også med en sikring når jeg kjøpte kabel pakken på biltema, er det noe jeg trenger?

 

Her kan du se batteriet å koblingene:

 

post-143223-1216311025_thumb.jpg

 

post-143223-1216311576_thumb.jpg

 

post-143223-1216311797_thumb.jpg

post-143223-1216311728_thumb.jpg

Endret av TheKaptain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Direkte fra - polen på batteriet trekker du en kabel, denne kan du bare koble rett på spillerens chassis eller koble det på - ledningen (svart) som kommer ut bak.

+ kobler du fra + polen på batteriet, via en sikring og evnt. en bryter, og så på strøm inn på spilleren (ofte rød eller gul) Det kan være du må koble +en på flere kabler for og få det til og virke, dette litt avhengig av hvordan type spiller og slikt du har.

Lenke til kommentar
Nei. Se bak på spilleren din. Så ser du en flat-sikring der.

Koble spilleren din til boksen, og boksens ut-ledninger, som skjemaet jeg linket.

 

Har du forsterker du skal bruke da ?

 

Nei, skal ikke bruke forsterker.

 

Ser ingen sikring bak cd spilleren, men det er en sikring i ledningene som fulgte med.

 

Men er litt usikke på hvor mange sikringer jeg trenger å vet heller ikke helt sikkert på hvilken kabel jeg skal bruke å koble den til batteriet. Hva heter kabelen?

Endret av TheKaptain
Lenke til kommentar
Ser ingen sikring bak cd spilleren, men det er en sikring i ledningene som fulgte med.

 

Er sikring/er på ledningene som følger med spilleren du mener ja...

Evt så rekner jeg med den er på den gule ledningen.

Uansett.. det holder med en sikring på hovedstrøm-ledningen (power) normalt 20-25 amper

 

Om du ikke har koblet sammen ledningene som følger spilleren enda.. så er det bare å se skjema jeg linket lenger opp innlegg #4. Kolonne til høyre, som sier: Ny std. (EIAJ, rekner med du ikke har så gammel spiller at du komer borti kolonnen til venstre)

Og følge farger fra spiller slavisk til farger inni boksen.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Ser ingen sikring bak cd spilleren, men det er en sikring i ledningene som fulgte med.

 

Er sikring/er på ledningene som følger med spilleren du mener ja...

Evt så rekner jeg med den er på den gule ledningen.

Uansett.. det holder med en sikring på hovedstrøm-ledningen (power) normalt 20-25 amper

 

Om du ikke har koblet sammen ledningene som følger spilleren enda.. så er det bare å se skjema jeg linket lenger opp.

Og følge farger fra spiller slavisk til farger inni boksen.

 

Ok :D Men når det gjelder å koble den til batteriet, hvilken ledning må jeg ha?

 

Sikringen er i den boksen på det 3 opperste bilde, ikke den gule men den andre :D

Lenke til kommentar

jeg var vist ikke ferdig å skrive jeg før du quotet :)

 

Jo ut/bak fra boksen, så spørs det litt hvordan du har tenkt å ha det "virkemåte.."

Skal du ha den koblet via tenningsnøkkel, hovedstrøm eller skal/må spiller være direkte koblet til batteriet?

Hvilken båt har du? stor motor?

 

Hvis det er så at du skal/må ha den tilkoblet batteriet, så ta gul-rød-orange og koble de sammen og til en tykkere ledning som går på + til batteriet. sort til - på batteriet.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
jeg var vist ikke ferdig å skrive jeg før du quotet :)

 

Jo ut/bak fra boksen, så spørs det litt hvordan du har tenkt å ha det "virkemåte.."

Skal du ha den koblet via tenningsnøkkel, hovedstrøm eller skal/må spiller være direkte koblet til batteriet?

Hvilken båt har du? stor motor?

Nei, det er en Bever 350 med 10 hester, så den må være koblet til batteri. Kjenner noen andre også som har anlegg i båten som bruker bil batteri fra biltema.

 

Lik denne:

 

57_787993350.jpg

Lenke til kommentar

ok, skjønner.

 

Da blir det som i posten min over her. i post #10

Altså slik

tilkoblet batteriet, så ta gul-rød-orange og koble de sammen og til en tykkere ledning som går på + til batteriet. sort til - på batteriet.

Men da blir jeg borte resten av kvelden, så ser ikke innom før imorgen en gang

 

God kveld videre, mvh Kenneth

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
ok, skjønner.

 

Da blir det som i posten min over her. i post #10

 

Blir borte resten av kvelden, så ser ikke innom før imorgen en gang

 

Ok. Skulle bare visst hvilken ledning jeg skulle koblet til batteriet den som skal kobles til rød, gul, oransj, pga reiser på lørdag eller søndag, etter som hvilket vær det er.

Lenke til kommentar
Mener ikke å hijacke tråden men hvordan har du tenkt å lade det batteriet? :p

 

Trenger ikke lade det. Skal bare bruke det litt i sommer :D Bruker jo heller ikke så mye strøm da :D

La oss si at spilleren din bruker 100w, da holder det til ca. 5 timer avspilling.

Og batteriet er heller ikke lagd for å bli tappa og fyllt igjen, så hadde jeg vært deg ville jeg lagt opp til lading.

Lenke til kommentar

som nevnt før:

tilkoblet batteriet, så ta gul-rød-orange og koble de sammen og til en tykkere ledning som går på + til batteriet. sort til - på batteriet.

rød +12V via tenningsnøkkel = styrestrøm

gul +12V konstant = jah, sier seg selv

orange +12V til lysbryter = ... displaylys/memory

Disse til + på batteriet.

 

Sort Jord = minus, til batteriet.

 

Grønn og grå, samt med stripe = til front-høytalere

Lilla og hvit, samt med stripe = til bak-høytalere

 

Voila så er det bare å spille.

 

De 2 resterende blå, er det bare for deg å glemme. Forsterker styrestrøm og el-antenne.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...