Thiazi Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Skal laste opp bilde på qxl, men har bare builder over 500k da gransen er 500k så må jeg krympe størelsen, hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Takk. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det skulle vel holde med enkel JPEG-komprimering. Det er bare å komprimere så hardt som det måtte være nødvendig. Hvis du ikke har PhotoShop el.l. Kan du jo laste ned Irfanview f.eks. Lenke til kommentar
clink Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Skal laste opp bilde på qxl, men har bare builder over 500k da gransen er 500k så må jeg krympe størelsen, hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Takk. Hei, ser du har fått svar, men ikke noe supertips riktignok... Bare å komprimere hardere er bare en nødløsning. Først må man gjøre utsnitt av hva man vil ha med - merke utstnitt/beskjære (crop). Så bruker man resize-funksjonen (evt. resample - avh. av hva software kaller dette). Altså - hvis man har 2000x1000 så kan man resize til 1000x500. Det blir litt slørete etter en resize, så et lett skjerpefilter er bra. Så etter klipping av utsnitt samt resize så sitter man igjen med drastisk mindre informasjon slik at hardere kompresjon ikke er nødvendig - det gjør nemlig bare bildene ugne å se på. På auksjoner og rubrikksider brukes gjerne omkring 500 pixels bredde som maks så ikke lag det noe større enn det. Et bilde på 500kB er ganske stort etter min mening. Pleier å lage de på 50-150k, det er rikelig. Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 meget bra svar clink! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå