jmh Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg har akkurat tatt på meg å føre regnskapet for et par mindre landbruk. Jeg funderer litt på hva jeg skal ta i timelønn. Jeg tenkte at alt skal være inkludert,- permer, ark, toner etc. Jeg skal skatte av det, men kommer ikke til å stige over momsplikt beløpet. Er det andre her som sitter i en lignende situasjon? Hva tar dere i timelønn? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg jobber på et regnskapskontor og vi tar kr 580 + mva i timen. Rekvisita blir fakturert i tillegg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Har du lov til og føre regnskap for andre da? Lenke til kommentar
jmh Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Hvorfor i alle verdens dager skal jeg ikke kunne føre regnskap for andre?! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hvorfor i alle verdens dager skal jeg ikke kunne føre regnskap for andre?! Fordi man må være autorisert regnskapsfører, kanskje? Eventuellt være ansatt i foretaket det gjelder, det er vel også en mulig "omvei" om jeg har forstått det rett. Lenke til kommentar
jmh Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Kan forstå det der det er årsavslutning/ årsoppgjør. Men det er det ikke på landbruk i dette formatet. Jeg skal også ha et mindre butikkregnskap som skal til revisor for årsavslutning/ årsoppgjør. Så jeg ser ingen problemer med dette! :!: Lenke til kommentar
bvlgari Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Fra lov om autorisasjon av regnskapsførere § 1, 1.ledd: Enhver som i næring påtar seg å føre regnskap for andre, jf. § 2 første ledd, skal være autorisert av Kredittilsynet i samsvar med denne lov. I næring vil si at du tar honorar for jobben. Du kan jobbe gratis lovlig Det er teorien. I praksis er det mange som fører regnskap som ikke er autoriserte. Ikke-autoriserte kan jobbe i selskap drevet av autorisert regnskapsfører, eller slik mange gjør og bare droppe autorisasjonen. Revisor vil ikke bry seg om autorisasjonen, men du skal vite hva du gjør slik at kostnader til revisor ikke blir for store pga feil i regnskap o.l. Lenke til kommentar
jmh Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Det er teorien min også! Hadde aldri tatt på meg dette, samt investert i et regnskapsprogram til kr 8000 hvis jeg ikke viste hva jeg gikk til. Er utdannet innen regnskap, og har jobbet med butikkregnskap i 7 år nå :!: MEN! Jeg har fortsatt ikke fått så mange svar på hva man tar i timen når man fører privat... Jeg aner ikke hva jeg skal ta Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Skal du føre regnskap for andre uten at du har autorisasjon, må du være ansatt i selskapet. Det du gjør er i praksis ulovlig, selv om dere ikke ser problemet i det. Lenke til kommentar
Rhj Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg har akkurat tatt på meg å føre regnskapet for et par mindre landbruk. Jeg funderer litt på hva jeg skal ta i timelønn. Jeg tenkte at alt skal være inkludert,- permer, ark, toner etc. Jeg skal skatte av det, men kommer ikke til å stige over momsplikt beløpet. Er det andre her som sitter i en lignende situasjon? Hva tar dere i timelønn? Det du gjør er ikke bare ulovlig, men også straffbart... Brudd på Regnskapsførerloven og Bokføringsloven kan straffes med inntil 6 års fengsel, og det gjelder også for de som har gitt deg dette oppdraget... Du burde tenke deg om mere enn en gang før du gjør dette Lenke til kommentar
Rhj Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Fra lov om autorisasjon av regnskapsførere § 1, 1.ledd: Enhver som i næring påtar seg å føre regnskap for andre, jf. § 2 første ledd, skal være autorisert av Kredittilsynet i samsvar med denne lov. I næring vil si at du tar honorar for jobben. Du kan jobbe gratis lovlig Det er teorien. I praksis er det mange som fører regnskap som ikke er autoriserte. Ikke-autoriserte kan jobbe i selskap drevet av autorisert regnskapsfører, eller slik mange gjør og bare droppe autorisasjonen. Revisor vil ikke bry seg om autorisasjonen, men du skal vite hva du gjør slik at kostnader til revisor ikke blir for store pga feil i regnskap o.l. Der tar du feil... Revisor har plikt til å innrapportere ulovlig regnskapsførsel ting til kredittilsynet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå