Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Holder dette til en webserver?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg et eget domene, og i stedet for webhotell skal jeg legge filene ut på en gammel PC som kan stå i skapet ved siden av ruter'n. Har en del gamle komponenter som jeg kan bygge en PC ut av:

Intel Pentium 166 MHz MMX

Gammelt Intel AT eller Compaq ATX hovedkort

ca. 100 Mb EDO RAM eller 64 Mb SDRAM

Matrox Mystique 4 Mb Skjermkort

Seagate 4 Gb HDD

10/100 Ethernet kort

200W PSU

Holder dette? Skal ikke lagre større filer enn tekst og noen små programmer.

Til OS skal jeg bruke Linux, hvilken versjon er best? Trenger å være litt brukervenlig, er ganske ny i Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok hardwaren skal kunne takle det om du ikke har for mye trafikk. Kommer en del an på linjen din også. Og bruksområder. Skulle nok helst kjørt en linux-distro som var konfigurert spesielt for akkurat dette (ikke for mye annet dilldall som kjører i bakgrunnen). Flere nyere distroer krever en del av maskinvaren. X er utelukket (men trenger ikke dette heller). Ville anbefalt Slackware eller Debian, men disse er ikke like enkle å starte med som mange andre.

Lenke til kommentar
Har tenkt å skaffe meg et eget domene, og i stedet for webhotell skal jeg legge filene ut på en gammel PC som kan stå i skapet ved siden av ruter'n. Har en del gamle komponenter som jeg kan bygge en PC ut av:

Holder dette? Skal ikke lagre større filer enn tekst og noen små programmer.  

Til OS skal jeg bruke Linux, hvilken versjon er best? Trenger å være litt brukervenlig, er ganske ny i Linux.

Det vil holde greit det med mindre det er stor trafikk eller du skal kjøre noe spesielt på den.

Jeg vil anbefale Clarkconnect som er laget spesielt til dette bruket, lett og administrere og grei på alle måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...