Huginn Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 10 millioner av 6 milliarder er vel ikke i nabolaget av 95% i det hele tatt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Problemet er bare at de religiøse tar feil men ikke ser det selv. "Herlig" arrogant tone, noe som dessverre gjennomsyrer mange ateister og gjør at de/dere virker som noen klyser Hehe, det er jo litt morsomt, fordi kristne hevder at de vet at Gud eksisterer, som ikke er noe mindre arrogant å hevde. Ateister tar standpunktet "Det finnes ingen observasjoner som bekrefter eller antyder at det finnes en gud, derfor faller det naturlig å anta at gud ikke finnes" som ihvertfall jeg synes er sunn fornuft. Lenke til kommentar
Samuro Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Problemet er bare at de religiøse tar feil men ikke ser det selv. "Herlig" arrogant tone, noe som dessverre gjennomsyrer mange ateister og gjør at de/dere virker som noen klyser Hehe, det er jo litt morsomt, fordi kristne hevder at de vet at Gud eksisterer, som ikke er noe mindre arrogant å hevde. Ateister tar standpunktet "Det finnes ingen observasjoner som bekrefter eller antyder at det finnes en gud, derfor faller det naturlig å anta at gud ikke finnes" som ihvertfall jeg synes er sunn fornuft. Jeg sier ikke ateister er arrogante pga deres meninger, jeg sier at en del mennesker på dette forumet er utrolig bastante i deres utsagn. Jeg sitter ikke her og forteller deg at du tar feil, jeg sier i beste fall at jeg er uenig med deg og tror noe ganske så annet enn du gjør. Hvis du ser på innleggene i disse kristendebattene så vil du finne mye flere ateister/ikketroende som er så bastante enn kristne. Det handler litt om å ha respekt for andre mennesker meninger, ikke om at vi er uenige. Det kalles debattskikk, og hvis dere ikke skjønner poenget med det, så er kanskje et diskusjonsforum feil sted å være? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg sier ikke ateister er arrogante pga deres meninger, jeg sier at en del mennesker på dette forumet er utrolig bastante i deres utsagn. Jeg sitter ikke her og forteller deg at du tar feil, jeg sier i beste fall at jeg er uenig med deg og tror noe ganske så annet enn du gjør. Hvis du ser på innleggene i disse kristendebattene så vil du finne mye flere ateister/ikketroende som er så bastante enn kristne.Synes de fleste diskusjonene om hele den filosofiske greia er greie nok, selv om jeg kan være enig i at noen derailer av og til. "Problemet" viser seg oftere når folk kommer med utsagn mot big bang eller evolusjon, aksepterte og begrunnede teorier, med grunnlag i at de "tror" noe annet. Du kan ikke tro noe annet uten et eller annet naturalistisk grunnlag, da er du ganske enkelt en sørpe tullete tufs in denial. I disse tilfellene skal man være så bastant man overhodet kan og slå ned på idiotien med alle midler i arsenalet. Lenke til kommentar
Samuro Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 "Problemet" viser seg oftere når folk kommer med utsagn mot big bang eller evolusjon, aksepterte og begrunnede teorier, med grunnlag i at de "tror" noe annet. Du kan ikke tro noe annet uten et eller annet naturalistisk grunnlag, da er du ganske enkelt en sørpe tullete tufs in denial. I disse tilfellene skal man være så bastant man overhodet kan og slå ned på idiotien med alle midler i arsenalet. Jeg er ikke uenig, men så var ikke tilfelle nå.. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Et konkret eksempel hadde gjort seg, så kanskje vedkommende selv kan få utdype årsaken for å være bastant. Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jo mer man prøve å bekjempe jo sterkere vil det bli . ...Simple as that Hvis man vil bli kvitt problemene i verden så bør man bombe hele dritten slik at vi er ferdig med det. Problemet er ikke religion . Problemet er menneskene . Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvis man vil bli kvitt problemene i verden så bør man bombe hele dritten slik at vi er ferdig med det. Problemet er ikke religion . Problemet er menneskene . Si det til middeladeren, jeg tror middelalderen er uenig. Overtro får vanlige intelligente mennesker til å gjøre dumme ting. Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Nå begynner det strengt tatt å bli en stund siden middelalderen. ;p Mye rart som foregikk da. Hvis overtro får folk til å gjøre dumme ting, var de sannsynligvis ikke så smarte i første omgang. Minner veldig om amerikanernes holdning til spill som GTA. Spill spillet et par ganger og heeey! du er en massemorder! Endret 27. august 2008 av mrhenrik Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Første steg: Avskaffe statskirken, ta vekk alt som har med kristendomm fra skoler. Andre steg: La de kristne holde på til de blir overbevisst, og blir enige med de som har rett. Tredje Steg: La de kristne gjøre det de er så glad i(misjonere) og spre budksapet om at det ikke finnes noen gud til resten av verden. Dere kristne som ikke tror på evolusjonsteorien, men tror på Adam og Eva; kan ikke helt se åssen man kan tro på noe som er så bortinatta tullete, men men, det er deres liv, it is yours 2 waste Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Historien om adam og eva (og mye annet rart i bibelen forøvrig, av det jeg har lest), virker mer som metaforer for min del. Evolusjonsteorien er jeg så absolutt en supporter av, og ser ingen grunn til at det gjør meg .. mindre kristen. Heller en mindre konservativ en. ; ) At du ikke er enig i folk sitt syn er helt greit det, men det er fint om folk kunne respektert at andre har forskjellige meninger. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Historien om adam og eva (og mye annet rart i bibelen forøvrig, av det jeg har lest), virker mer som metaforer for min del. Evolusjonsteorien er jeg så absolutt en supporter av, og ser ingen grunn til at det gjør meg .. mindre kristen. Heller en mindre konservativ en. ; ) At du ikke er enig i folk sitt syn er helt greit det, men det er fint om folk kunne respektert at andre har forskjellige meninger. Javisst må det være en metafor! men dessverre er det alt for mange som tar det bokstavelig. Samme med Noah's ark egentlig. Dette sikkert fordi eventyr en gang ble gjort om til religion. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Er ikke mye som kan gjøres uten å krenke friheten. Det er som med barn, vi må bare vente til de vokser fra det. Blir bedre når hele verden er opplyst og har samme velferd som resten av den vestlige verden. Endret 27. august 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Er ikke mye som kan gjøres uten å krenke friheten. Det er som med barn, vi må bare vente til de vokser fra det. Blir bedre når hele verden er opplyst og har samme velferd som resten av den vestlige verden. Vel talt. Har tenkt samme tanke selv. Selv om overtro er aldri så galt blir det bare helt feil å forby det. Bedre å vente til de faktisk finner ut dette selv og "vokser" opp. De semi kristne er jo allerede på god vei, de har jo allerede "revet" ut halvparten av bibelen fordi de ikke finner noe de kan bruke der og forhåpenteligvis følger resten av bløffelen, unnskyld, bibelen samme vei. Det er bare å vente å se... Endret 27. august 2008 av RWS Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Om vi hadde gjort religion (o.l) ulovlig ville vi vært kvitt de fleste som sprer usannheter og frykt i samfunnet. Jeg er helt enig men dette er dessverre i strid med menneskerettighetserklæringen: Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship and observance. Altså kan vi ikke forby organisert religion, eller at folk preker og praktiserer sin religion. Alt vi kan gjøre er å jobbe oss rundt dette. Som en konsekvens mener jeg at: Religioner må fortsatt være regulert av egne bestemmelser Organisert religion, preking og praktisering av religion er forbudt med mindre religionen har fått tillatelse til dette fra staten Religioner skal være drevet utelukkende på frivillig basis. Prester o.l. skal ikke få lønn, religioner skal ikke motta statsstøtte eller donasjoner, religioner kan ikke drive salg av effekter og heller ikke kreve medlemsavgift Lenke til kommentar
FuckEmos Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg mener at enhver tro har med fantasi å gjøre. Fakta er bare så kjedelig, så derfor må man ha noe annet å la tankene/drømmene sysle med. Ta så med i betraktningen at store deler av sinnet ennå ikke er kartlagt. Så hvem kan så utelukke noe som helst? Selv har jeg forsøkt meg med en tankerekke som tilsier at vi alle har Gud inni oss, og det er bare snakk om selvinnsikt og troen på at alt positivt du gjør, vender tilbake i en eller annen form, før vi kan oppnå "gudommelighet". Altså snakker vi om tålmodighet og et rent sinn. For ordens skyld får jeg først si at jeg er ateist og har vært det så lenge jeg kan huske. Jeg elsker fantastiske historier, men religion er et eventyr jeg ikke fatter at noe rasjonelt menneske kan tro på. Ang grunner for å tro: Jeg tror nok heller at svaret er at vitenskap og fakta egentlig er ganske begrensende. Hvis man stiller strenge krav til hva man skal godta som fakta og hva som skal anses for virkelig, ender man opp med at store deler av tilværelsen ikke lar seg forklare. Det gjelder særlig en del grunnleggende spørsmål, som hvem er vi, hvor kommer vi fra, hvor kommer verden fra, hvordan startet det hele, og hvordan skal det slutte. Pt kan ikke forskningen svare på noen av delene. Religionen kan. Følgelig virker livet mer oversiktlig og tryggere når man har en religion. Da har man fått et svar på hva som befinner seg på yttersiden av det daglige livet, og en oppskrift for å forholde seg til dette overnaturlige. Sånn sett fyller religionen et ganske grunnleggende behov for mange, og selv om jeg er enig med trådstarter i det meste han sier om religion som sådan, så tror jeg ikke det er fornuftig å forby den. Det har vært forsøkt i alle kommuniststatene, til liten nytte. Og den politiske historien viser også at det er temmelig meningsløst å forby en overbevisning. Den går bare under jorden og blir sterkere. Dessuten tror jeg at et forbud mot religion ville føre til vel så store negative konsekvenser for samfunnet som religionen selv gjør. Det innebærer et nivå av inngripen i folks private affærer, som man ellers bare finner i totalitære regimer. Religion er sårbar for rasjonalitet og kunnskap. Befolkninger med høyt utdannelsesnivå og solide kunnskaper tror ikke på disse mytene i særlig grad. Så en generell styrking av utdanning og popularisering av vitenskap ville nok gjøre vel så mye for å begrense innflytelsen til religionen, som et rent forbud ville. Så jeg er mot et forbud. Derimot så mener jeg at en total sekularisering av staten, skolene og det offentlige rom ville være en god ting. Man burde gjøre som franskmennene: De tillater ingen religiøse markeringer i skolene, f.eks. Endret 19. august 2009 av FuckEmos Lenke til kommentar
FuckEmos Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Om vi hadde gjort religion (o.l) ulovlig ville vi vært kvitt de fleste som sprer usannheter og frykt i samfunnet. Jeg er helt enig men dette er dessverre i strid med menneskerettighetserklæringen: Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship and observance. Altså kan vi ikke forby organisert religion, eller at folk preker og praktiserer sin religion. Alt vi kan gjøre er å jobbe oss rundt dette. Som en konsekvens mener jeg at: Religioner må fortsatt være regulert av egne bestemmelser Organisert religion, preking og praktisering av religion er forbudt med mindre religionen har fått tillatelse til dette fra staten Religioner skal være drevet utelukkende på frivillig basis. Prester o.l. skal ikke få lønn, religioner skal ikke motta statsstøtte eller donasjoner, religioner kan ikke drive salg av effekter og heller ikke kreve medlemsavgift Men det du foreslår, er også i konflikt med artikkel 18: "...freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest, his religion or belief in teaching, practice, worship and observance." Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Religioner må fortsatt være regulert av egne bestemmelser Organisert religion, preking og praktisering av religion er forbudt med mindre religionen har fått tillatelse til dette fra staten Religioner skal være drevet utelukkende på frivillig basis. Prester o.l. skal ikke få lønn, religioner skal ikke motta statsstøtte eller donasjoner, religioner kan ikke drive salg av effekter og heller ikke kreve medlemsavgift Men det du foreslår, er også i konflikt med artikkel 18: "...freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest, his religion or belief in teaching, practice, worship and observance." På hvilken måte? Mener du det er en menneskerett f.eks. å kunne kreve inn avlat? Endret 19. august 2009 av Pion Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Det burde være en menneskerett å ikke få religion tvunget på seg. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 På hvilken måte? Mener du det er en menneskerett f.eks. å kunne kreve inn avlat? Klart det. Hvorfor skulle det være ulovlig å være med i en gruppe der avlatprinsippet har en sentral plass. Så lenge det er kun gruppen selv dette reguleres for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå