Gå til innhold

På tide å avskaffe religion?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Hvis du velger den guden du liker best, er det ikke en gud du velger, men en kosebamse. Man velger ikke Gud, man finner ut at han eksisterer og tar konsekvensene av det.

Gud eksisterer ikke.

Loser ...  :!:

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke religion som skaper problemer, men religiøs ekstremisme. Akkurat som alle andre typer ekstremisme. Jeg skjønner ikke hva som kan være galt med at folk kan få være kristne om de har lyst til det, så lenge de ikke lar det "gå ut over andre". Jeg er kristen selv, men det betyr ikke automatisk at jeg har våte drømmer om korstog mot Jerusalem, forteller alle vennene mine at de kommer til helvete fordi de banner (eller tror at det er sånn i det hele tatt), det betyr bare at jeg har mitt syn på et par ting her i verden som ikke andre trenger å bry seg noe særlig med.

Utryddelse av religion, minner ikke det litt om kristendommens forvridde syn i middelalderen, eller jihad for den saks skyld? ;p

Virker som det er mange av det jeg vil kalle militante ateister her på bruket, hvorfor kan ikke folk bare bry seg med sine egne saker og la det stå med det?

Endret av mrhenrik
Lenke til kommentar
Virker som det er mange av det jeg vil kalle militante ateister her på bruket, hvorfor kan ikke folk bare bry seg med sine egne saker og la det stå med det?

Fordi andres religion angår oss gudløse ateister også. Hadde det vært en helt privat sak, hadde ingen brydd seg noe om det. Men vi har en kristen formålsparagraf i skolen, religion er statlig finansiert, og den norske kirken har tilogmed svindlet til seg mange mange milliarder i løpet av tida ved å tillate seg å automatisk melde inn mennesker.

I USA så har også religion et sterkt tak på folk, som gjør at noen tror at kreasjonisme er en teori på lik linje med abiogenesis og evolusjon.

Da blir det slik at andres religion faktisk angår meg. For ikke å snakke om scientologi, og andre sekter.

For meg så er gudetro helt absurd, jeg fatter ikke at det går an å holde seg selv for narr på den måten, og deretter tro at det er oss ateister som er de som er på villspor.

Jeg hadde satt pris på om religion var en privatsak, men det er det ikke, religion er sterkt politisk og sosialt orientert, og angår oss alle.

Religionen din er en del av din identitet, og det er en del du sannsynligvis deler med mange andre.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bruke det uttrykket på norsk. På engelsk går det forholdsvis greit, da det har en større betydning der. Men på norsk betyr det krigersk og stridslysten. Noe vi "aktive" ateister ikke er.

Lenke til kommentar

Fordi andres religion angår oss gudløse ateister også. Hadde det vært en helt privat sak, hadde ingen brydd seg noe om det. Men vi har en kristen formålsparagraf i skolen, religion er statlig finansiert, og den norske kirken har tilogmed svindlet til seg mange mange milliarder i løpet av tida ved å tillate seg å automatisk melde inn mennesker.

I USA så har også religion et sterkt tak på folk, som gjør at noen tror at kreasjonisme er en teori på lik linje med abiogenesis og evolusjon.

Da blir det slik at andres religion faktisk angår meg. For ikke å snakke om scientologi, og andre sekter.

For meg så er gudetro helt absurd, jeg fatter ikke at det går an å holde seg selv for narr på den måten, og deretter tro at det er oss ateister som er de som er på villspor.

Jeg hadde satt pris på om religion var en privatsak, men det er det ikke, religion er sterkt politisk og sosialt orientert, og angår oss alle.

Religionen din er en del av din identitet, og det er en del du sannsynligvis deler med mange andre.

En kristen formålsparagraf i skolen høres unødvendig ut, det var jeg helt ærlig ikke helt klar over. Kristendom bør likestilles med alle andre religioner i skolen sånn at man får litt forståelse for hva alle folka holder på med, og kan gjøre seg opp en mening etter det. Statskirkeproblemet skulle det nå være en løsning på i år, så vidt jeg vet (eller var det neste år?). Folk skal visst få en lapp i posten hvor man kan krysse av JA eller NEI på om man vil være medlem. Noe som burde ha vært gjort for lenge lenge siden, men det er nå bedre seint en aldri.

At du syntes gudetro er absurd forstår jeg godt, og jeg har ikke noe særlig problem med at du sier det heller. Det jeg syntes er ubehagelig er at hver gang kristendom, religion eller livssyn kommer opp, er det alltid noen som skal slenge dritt. Det var vel ikke jeg som satte kristendommen inn i en eller annen paragraf, eller som meldte deg inn i statskirka? Det blir for snevert.

Religionen min er så visst en del av min identitet, akkurat som alle andre ting ved meg. Akkurat som din ateistme, og arroganse ovenfor folk med andre syn. Hva var meningen med den siste setningen der? Forurenser jeg forumet ditt med mine kristne bokstaver?

Jeg vil ikke bruke det uttrykket på norsk. På engelsk går det forholdsvis greit, da det har en større betydning der. Men på norsk betyr det krigersk og stridslysten. Noe vi "aktive" ateister ikke er.

Nå er vi jo strengt tatt på nettet, hvor ordboksnorsk og improvisert norsk går hånd i hånd. ; ) Jeg tror du skjønte hva jeg mente uansett, selv om krigersk og stridslysten ikke er helt fjernt fra inntrykket jeg får av diverse høylytte ateister.

Militante ateister vil jeg si er i samme kategori som middelalderens (og kanskje noen av nåtidens?) aggresive misjonærer. Kommer ikke noe særlig godt ut av noen av dem.

Lenke til kommentar
En kristen formålsparagraf i skolen høres unødvendig ut, det var jeg helt ærlig ikke helt klar over. Kristendom bør likestilles med alle andre religioner i skolen sånn at man får litt forståelse for hva alle folka holder på med, og kan gjøre seg opp en mening etter det. Statskirkeproblemet skulle det nå være en løsning på i år, så vidt jeg vet (eller var det neste år?). Folk skal visst få en lapp i posten hvor man kan krysse av JA eller NEI på om man vil være medlem. Noe som burde ha vært gjort for lenge lenge siden, men det er nå bedre seint en aldri.

At du syntes gudetro er absurd forstår jeg godt, og jeg har ikke noe særlig problem med at du sier det heller. Det jeg syntes er ubehagelig er at hver gang kristendom, religion eller livssyn kommer opp, er det alltid noen som skal slenge dritt. Det var vel ikke jeg som satte kristendommen inn i en eller annen paragraf, eller som meldte deg inn i statskirka? Det blir for snevert.

Religionen min er så visst en del av min identitet, akkurat som alle andre ting ved meg. Akkurat som din ateistme, og arroganse ovenfor folk med andre syn. Hva var meningen med den siste setningen der? Forurenser jeg forumet ditt med mine kristne bokstaver?

Jeg angriper ikke egentlig deg privat, og hvis det var vinklet som et personlig angrep på deg, så beklager jeg.

Arroganse er å tro at en selv er så forbanna sentralt i hele universet, det finnes trilliarder av stjerner, som tydeligvis bare er laget for at du skal kunne se dem som lys på himmelen, en gud bryr seg med hva som skjer med ditt daglige liv, eller at det finnes en sort/hvitt fordeling av mennesker som dømmes etter hvordan de følger hva en person sa om hva som er rett og galt.

Arroganse er å hevde at en selv har en opphøyet moralsk sans, og hevde deretter at ateister ikke har noe moralsk grunnlag.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vel aldri hevdet noe av det du sier der heller. ;-)

Det er lett å tro at det som står på kirken.no, eller det wikipedia sier om kristendom, er ordrett sånn mellom 1,5 og 2 milliarder lever livet sitt. Så enkelt er det nok ikke.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett litt gjennom RLE- (tidl. KRL) og naturfagsfagbøkene til lillesøstrene mine (8. klasse). Ratioen mellom evolusjonslære o.l. vs. religion er skremmende. Religion burde vært et kapitell under samfunn mens evolusjon burde vært et eget fag.

Det som står i disse RLE-bøkene er også skrevet slik at bare det som kan oppfattes positivt om religion er med. Det er null kritikk av ting. terror osv er ikke nevnt heller.

Forresten latterlig å kalle faget RLE, da det bare er akkurat det navnet som er forskjellig fra før. De har de samme bøkene jeg hadde da jeg hadde KRL.

Lenke til kommentar
Nå har jeg sett litt gjennom RLE- (tidl. KRL) og naturfagsfagbøkene til lillesøstrene mine (8. klasse). Ratioen mellom evolusjonslære o.l. vs. religion er skremmende. Religion burde vært et kapitell under samfunn mens evolusjon burde vært et eget fag.

Evolusjonslære burde fortsette å være en underdel av faget Naturvitenskap/Naturfag, ikke et eget fag. Religion opptar sikkert rundt 95% av verdens befolkning, og om det ikke kvalifiserer for et eget fag så er det ingen fag som gjør det :p

Lenke til kommentar

Sakens natur er jo at ateister mener at religion er feil, mens religiøse mener at ateister tar feil. Begge grupper ser på det de selv tror som riktig og føler et moralsk (samfunns)ansvar for å forkynne dette. Problemet er bare at de religiøse tar feil men ikke ser det selv. Ateister kan egentlig ikke gjøre noe aktivt for å hjelpe religiøse til å bli fri religionen sin; de religiøse må ta av-religioniseringen i sitt eget tempo med argumenter som de selv fremsetter. Det vi derimot kan og må hjelpe til med er å spre kunnskap om verden, kulturer osv. Religiøse er i stand til kritisk tenkning, selv om det ikke kan virke sånn. Det er en grunn til at religiøse ofte isolerer seg i uvitenhet blant sin egne da dette er det beste mtp. bevaring av troen...

Lenke til kommentar
Problemet er bare at de religiøse tar feil men ikke ser det selv.

"Herlig" arrogant tone, noe som dessverre gjennomsyrer mange ateister og gjør at de/dere virker som noen klyser :)

Bevisst provokasjon overfor religiøse obv. Vel, de aller fleste religiøse vil vel si at ateister tar feil og ikke ser det selv? Eller mener de ikke at ateister tar feil? Mener de at ateister har rett i sitt livssyn på lik linje med demselv? For det er jo få religioner som tillater andre veier enn f.eks. "den ene rette vei", Gud, Jesus og gjengen. Så selv om ikke religiøse sier rett ut at ateister tar feil, så impliserer uansett troen deres tanken om at alle andre tar feil. Så der i gården er arrogansen på a whole nutha level...

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

De fleste religiøse vil nok mene det, men personlig har jeg nok folkeskikk til ikke å slenge det opp i trynet ditt.

Man legger jo merke til at de fleste slike tåpelige krangler ofte bunner ut i god gammeldags ignoranse. Som for eksempel din antakelse av at alle 2 milliarder kristne følger bibelen ord for ord. Da er det ikke rart det blir forvirring.

Endret av mrhenrik
Lenke til kommentar

Evolusjonslære burde fortsette å være en underdel av faget Naturvitenskap/Naturfag, ikke et eget fag. Religion opptar sikkert rundt 95% av verdens befolkning, og om det ikke kvalifiserer for et eget fag så er det ingen fag som gjør det :p

Synes ikke at det faktum at mange interesserer seg for samme ting er god nok grunn for at det skal være et fag. Heller at det er, desverre, en viktig del av samfunnet.

Endret av Shinganzer
Lenke til kommentar

Hvis det å påpeke det man selv mener at andre tar feil i er et brudd på normal folkeskikk, så foreslår jeg modernisering av sistnevnte.

Jeg antar ikke at 2 mrd. kristne følger Bibelen ord for ord, men akkurat i spørsmålet om hvorvidt kristne (demselv) tar feil eller ei trodde jeg det skulle bli et ganske så unisont svar.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...