ColdMiner Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Med tanke på våre neste bør vi kjempe for å avskaffe religion? Har man ikke et ansvar når man f.eks. vet at andre vranglærer sine barn? Er ikke tiden kommet der at vi bør slutte å prate om det - og heller gjøre noe med det? Vår fremtidige samfunn er da tross alt viktigere enn våre eventuelle hensyn til nåværende religiøse mennesker. Om vi hadde gjort religion (o.l) ulovlig ville vi vært kvitt de fleste som sprer usannheter og frykt i samfunnet. Dessverre har vi ikke tid til å vente på at de religiøse skal finne ut at de tar feil, der er alt for mange globale utfordringer som står foran oss - og de må løses med nøkternhet og felles forståelse. 1. Er tiden kommet, bør vi avskaffe religion - evt. hvordan? 2. Nei! - hvorfor det - hva kan religion evt gi oss i fremtiden? Endret 17. juli 2008 av ColdMiner Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Slik jeg ser det er det best å la religion dø en naturlig død, det finnes ingen rasjonelle grunner for å klamre seg til gamle dogmer lengre, grunnen til at noen gjør det fortsatt skyldes for lite opplysning slik jeg ser det. Bruk heller krefter på å utdanne og opplyse folk om fakta om både religion, historie og vitenskap. En annen og egentlig større trussel mot samfunnet er pseudovitenskap og komplementær "medisin" som homøopati, healing og annet tull som kun er godt for en ting; å loppe folk for penger. Såkalte "synske" og og andre åtselgribber som får min bunnløse forakt der de trenger seg på sørgende for å tilby sine "tjenester" med å ta kontakt med deres kjære som er gått bort eller "spå" om fremtiden anser jeg som en pussutsondrende svulst på samfunnet. At aviser i dag i det heletatt har annonser med "spådamer", kiropraktorer, akupunktører, naturopater, homøopater og hva nå den gjengen med sjarlataner kaller seg er en skam! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 For å si det sånn så har jo enkelte land prøvd å avskaffe religion tidligere. Det gikk ikke så bra. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Vi må fremme rasjonalisme. Jo mer logisk tenking, jo mindre blir det av alt nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Med tanke på våre neste bør vi kjempe for å avskaffe religion?Har man ikke et ansvar når man f.eks. vet at andre vranglærer sine barn? Er ikke tiden kommet der at vi bør slutte å prate om det - og heller gjøre noe med det? Vår fremtidige samfunn er da tross alt viktigere enn våre eventuelle hensyn til nåværende religiøse mennesker. Om vi hadde gjort religion (o.l) ulovlig ville vi vært kvitt de fleste som sprer usannheter og frykt i samfunnet. Dessverre har vi ikke tid til å vente på at de religiøse skal finne ut at de tar feil, der er alt for mange globale utfordringer som står foran oss - og de må løses med nøkternhet og felles forståelse. 1. Er tiden kommet, bør vi avskaffe religion - evt. hvordan? 2. Nei! - hvorfor det - hva kan religion evt gi oss i fremtiden? 1. ja, men i første omgang burde man holder statene sekulære og religionen privat. ingen vet hva som vil skje fremover, men jeg håper at mennesker en dag vil klare seg uten dagens form for religion. jeg hadde vært glad om mine barn eller barnebarn ect kunne lese om religion på skolen i historietimene, på samme måte som vi leser om norrøn mytologi idag. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Å forby det er ihvertfall ikke veien å gå tror jeg. Religion er på vei ut i Norge, og det er bare å smøre seg med tålmodighet, så kommer det ned på et akseptabelt nivå. Hvordan det går med de ekstreme i midt-østen etc. vet jeg ikke. At det praktiseres offentlig henging for utroskap, voldtekt og homofili i 2008 er intet annet enn skremmende, og jeg ser ikke noen løsning der så lenge innbyggerne blir forfulgt og straffet for sine meninger, om de ikke sammenfaller med islam... Vi lever i en gal verden... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Religion må ikke bli forbudt; selv om jeg er imot religion, er jeg mer imot sensur. Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Man kan gjerne si at kristendom dør ut i Norge, men erstattes ikke den på mange måter av alternative ting - new age etc? Slik at man egentlig er like langt. Alle er vel enige om at sensur og tvang ikke er særlig humant. Men et eller annet sted må jo hensynet til flertallet/mangfoldet gå foran den enkelte? eks: Hvor mange mennesker må vi f.eks. bli på jorden før man innfører barnekontroll? Og for å få slike ting til globalt, må vi ikke da "kutte et par statshoder o.l." for å få gjennomslag? Eller kan det meste løses via dialog - uansett religion/styre etc? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Alle er vel enige om at sensur og tvang ikke er særlig humant. Eller lurt. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Slik standarden og situasjonen er den dag i dag er et forbud mot religion tåpelig. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Mange svake sjeler trenger religion. Så tro det eller ei, men det har sin nytte. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 For å si det sånn så har jo enkelte land prøvd å avskaffe religion tidligere. Det gikk ikke så bra. Riktig det. Drep en kristen, så popper det 2 nye frem. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 For at vi i det hele tatt skal få noen etterkommere, er det nødvendig å avskaffe religion. Om vi klarer det, er nok våre idiotiske religiøse overbevisninger om universet noe av det de vil latterliggjøre oss mest for. Men vi har lenge igjen. De fleste av oss tør jo ikke engang innrømme at religion er et problem. Langt mindre at Islam kan knyttes direkte opp til dagens terror. Nei, vi må ikke gjøre det ulovlig. Det må være legalt å tro, men det er ikke til å legge skjul på at enkelte mennesker her i verden har en overbevisning som er så farlig at det kan være etisk å drepe dem. Slik man prøver på i blant annet Afghanistan. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 "Du kan brenne mitt hus, du kan drepe min familie, men du kan ikke ta min tro" isbit, det du sier er bare dumt. Religion generelt har ikke skylden for krigen i midtøsten. Det er terroren, ikke Islam, som er problemet. Selv om det er noen muslimske ekstremister som vil andre vondt har likevel de fleste muslimer gode leveverdier. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 "Du kan brenne mitt hus, du kan drepe min familie, men du kan ikke ta min tro" isbit, det du sier er bare dumt. Religion generelt har ikke skylden for krigen i midtøsten. Det er terroren, ikke Islam, som er problemet. Selv om det er noen muslimske ekstremister som vil andre vondt har likevel de fleste muslimer gode leveverdier. Er ikke helt enig der. Tror faktisk mannen i gata i muslimske land faktisk ser litt opp til Osama, selv om de ikke tør innrømme det offentlig eller gjøre det samme selv. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) isbit, det du sier er bare dumt. Nei. Religion generelt har ikke skylden for krigen i midtøsten. Jo. Det er terroren, ikke Islam, som er problemet. Terroren, som igjen skyldes religion. Selv om det er noen muslimske ekstremister som vil andre vondt har likevel de fleste muslimer gode leveverdier. Da tror de ikke på verken Paradis, Helvete eller andre ting i Koranen. Edit: Jøss, Bellicus er enig med meg Endret 17. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Det er noen som mener at vi til slutt vil bli muslimske stater hele gjengen, nettopp fordi vi er så "humane" at vi ikke tør å gjøre noe med problemstillingen. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1252042.ece Lenke til kommentar
isbit Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 De har rett, ColdMiner. Vi må stå opp mot muslimifiseringen av verden! Overtro hører ingen plass hjemme i 2008! Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Kanskje vi behøver kristendommen for å forsvare oss mot andre religioner. De kristne er jo ikke redd for å løfte sabelen og sloss for det de tror på. Ateistene vil vel helst bare få være i fred, hakke litt stein og bevise evolusjonsteorien? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Nei. Islam bekjempes best med rasjonalisme, ikke bibelvers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå