Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm - defekt skjermkort?

Anbefalte innlegg

Maskinen har gått som en drøm siden desember 2007 da den var ny, men helt uten grunn var skjermen svart under oppstart idag tidlig uten at jeg har lagt inn noe som helst som kunne forårsake problemet. Windows Vista 64bit lastes inn på vanlig måte i bakgrunnen.

Når jeg tar ut dvi kabelen fra skjerm til skjermkort og setter den inn igjen får jeg derimot bilde, men med elendig oppløsning. Dette må jeg gjøre for hver nye oppstart. Jeg har prøvd både systemgjennoppretting fra tidpunkt alt virket, uten at det hjelper(får feilmelding etter restart om at den feilet). Fjerning og reinstallering av skjermkortdrivere har også null effekt. Jeg har dessverre ikke andre skjermkort eller hw jeg kan feilsøke med.

mitt system er som følger:

Geforce 8800 GTX

Asus Striker Extreme

Intel Core 2 Duo E6850

2x WD 500 Gb sata disker

Samsung sata DVD-brenner

4x1 Gb Crucial BallistiX ddr2 PC2 6400

Håper på innspill!

Mvh Henke007

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

har du prøvd og re innstalere skjermkort driverne?

skjermkabelen står fast og ikke løst? er noen av pinnene som kobles til knekt eller skadet?

Skjermkortet for nok strøm som den krever?

Lenke til kommentar
har du prøvd og re innstalere skjermkort driverne?

skjermkabelen står fast og ikke løst? er noen av pinnene som kobles til knekt eller skadet?

Skjermkortet for nok strøm som den krever?

Jepp, som nevnt i mitt første innlegg, blir det ikke bedre etter reinstallering av driverne. Strømkabel og pinner er sjekket, alt skal være i sinn skjønneste orden.

Har en stor mistanke om at skjermkortet er defekt. I Gpu-z vises masse rare verdier.

Kanskje dette kan hjelpe:

"Texture filtrate - 60.5 GTexel/s" (skal være 36.8)

"Memory bandwitdh - 0.0 BG/s" (skal være 86.4)

"GPU Clock, 900 MHz - Memory, 0 MHz - Shader, 2109 MHz" (skal være 576-900-1350)

Jeg har sammenlignet mine tall i gpu-z med tall fra samme skjemkort i gpu-z og de er meget forskjellige med de jeg har skrevet ovenfor. Dem har hatt så og si likt med det i parantes.

Kortet mitt er btw helt stock, og har aldri vært klokket.

Så jeg spør igjen, er det nå med stor sannsynlighet kortet som er defekt?

Mvh Henke

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er fult mulig det at skjermkortet har fått en liten skade på grunn av strømmen.

Har det vært lyn og torden der du bor mens pc-en har stått på?

Det sies jo at lyn kan ødelegge elektrisk utstyr.

Ring stedet du kjøpte pc-en og forklar problemet og få sendt det inn.

Så tester de det og da får du et nytt kort om det du har er defekt eller de kan gi deg hjelp så det fungerer igjen.

Men det høres jo ut som du har testet alt så de vil nok bare be deg sende det inn.

Lenke til kommentar
Det er fult mulig det at skjermkortet har fått en liten skade på grunn av strømmen.

Har det vært lyn og torden der du bor mens pc-en har stått på?

Det sies jo at lyn kan ødelegge elektrisk utstyr.

Ring stedet du kjøpte pc-en og forklar problemet og få sendt det inn.

Så tester de det og da får du et nytt kort om det du har er defekt eller de kan gi deg hjelp så det fungerer igjen.

Men det høres jo ut som du har testet alt så de vil nok bare be deg sende det inn.

Takk for svar donnieakalefty!

Det har vært litt ustabilt vær her i sør de siste ukene, men ikke det store tordenværet. Pleier alltid være rask med å skru av pc og dra ut kontakt ved lyn og torden. Men mulig det kan ha vært med på å gi kortet en liten skade.

Har en kompis som jeg fikk høre hadde hatt akkurat samme problemet. Da var det skjemkortet som var skadet.

Jeg har hvertfall ringt amentio, som lovte nytt kort :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Bare hyggelig og kunne hjelpe deg litt.

Håper alt fikser seg fort for deg og at du får pc-en din i full gang igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...