Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke, file missing or corrupt

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som inntil nylig har fungert relativt greit. Men nå får jeg plutselig følgende melding når jeg prøver å starte windows:

Windows could not start because the following file is missing or corrput:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

You can attempt to repair this file by starting Windows Setup using the original Setup CD-ROM.

Select 'r' at the first screen to start repair.

Jeg prøvde å starte repareringsklienten, uten at jeg klarte å utrette noe særlig. (Ikke det at jeg kan noe særlig om å bruke den heller.)

Spørsmålet mitt er om det er noe jeg kan gjøre for å redde filene jeg har på harddisken, eller om jeg bare må formatere og ferdig med det. Jeg har tatt backup av alle de viktigste filene, men det er noen filer jeg helst skulle kopiert til en annen maskin først så jeg slipper å laste dem ned på nytt. Så det er med andre ord ikke verdens undergang om filene er "lost", bare litt småkjipt.

Edit: siste gang maskinen ble slått av før problemet oppstod, ble strømmen kuttet rett av, uten at windows fikk avslutte. Ingen programmer kjørte bortsett fra OSet. jeg har en stygg mistanke om at det er derfor maskinen hengte seg, selv om jeg aldri før har opplevd at dette har ført til problemer.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en laptop som inntil nylig har fungert relativt greit. Men nå får jeg plutselig følgende melding når jeg prøver å starte windows:
Windows could not start because the following file is missing or corrput:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

You can attempt to repair this file by starting Windows Setup using the original Setup CD-ROM.

Select 'r' at the first screen to start repair.

Jeg prøvde å starte repareringsklienten, uten at jeg klarte å utrette noe særlig. (Ikke det at jeg kan noe særlig om å bruke den heller.)

Spørsmålet mitt er om det er noe jeg kan gjøre for å redde filene jeg har på harddisken, eller om jeg bare må formatere og ferdig med det. Jeg har tatt backup av alle de viktigste filene, men det er noen filer jeg helst skulle kopiert til en annen maskin først så jeg slipper å laste dem ned på nytt. Så det er med andre ord ikke verdens undergang om filene er "lost", bare litt småkjipt.

Edit: siste gang maskinen ble slått av før problemet oppstod, ble strømmen kuttet rett av, uten at windows fikk avslutte. Ingen programmer kjørte bortsett fra OSet. jeg har en stygg mistanke om at det er derfor maskinen hengte seg, selv om jeg aldri før har opplevd at dette har ført til problemer.

Du får nok kjøre reparasjonsklienten og lære deg denne. Når du har reparert Windows, vil ok de fleste av filene dine være reddet. Ved formatering vil du nok miste mye av filene dine, og du vil i tillegg ha behov for spesialprogramvare for å gjenopprette de filene som ikke er overskrevet av operativsystemet. Merk, dette er kun ved hurtigformatering, ikke ved fullstendig formatering, da sektorene på harddisken blir skrevet til 0 ved sistnevnte.

Kjører du Windows XP eller Windows Vista eller noe annet operativsystem? Windows Vista sin gjenopprettings/reparasjons-system er noe bedre enn Windows XPs.

Lenke til kommentar

Her er en guide for å reparere registeret. http://support.microsoft.com/kb/307545

De andre filene trenger ikke være korrupte. Er bare å boote noe annet hvis du ikke får startet.

F.eks kan du sette disken som slave, eller boote en live-CD og ta ut filer til en ekstern disk. Det er mange muligheter.

[... Merk, dette er kun ved hurtigformatering, ikke ved fullstendig formatering, da sektorene på harddisken blir skrevet til 0 ved sistnevnte.

Enda en som tror det. Det er altså feil. Det er ingen forskjell på vanlig og hurtig formatering, ingen filer blir overskrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...