Gå til innhold

Noen måte å definere synlig område i excel?


Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål og er heller ikke helt sikker på om dette er rette stedet.

 

Jeg har laget noen kalkulasjoner i excel og vil nå gjerne sett en måte å definere det området som brukeren skal kunne se, f.eks A1:U113 skal være synlig og resten forsvinner ut av syne.

 

Dette for at ikke brukeren skal tukle med data som ligger utover det området og jeg vil helst ikke passordbeskytte filen da det skaper problemmer med andre ting.

 

Noen som vet om en slik funksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Basert på gitt info, så er en enkel utvei å farge teksten hvit:-)

 

Hvis det er et dynamisk regneark der informasjonen du ønsker å få frem varierer - f.eks. hvis du har forskjellig antall rader med informasjon som skal bli behandlet og kun skal vise noen eller andre rader og disse er forskjellige fra gang til gang kan du bruke indeksreferanser. Vet ikke om dette kan hjelpe deg eller om du vet hvordan dette gjøres?

 

Har akkurat gjort noe lignende og jeg brukte count formelen for først å telle antall rader som er fyllt med tall. Så brukte jeg hjelpeceller som gjør at excel arket automatisk viser rad nummeret på de cellene jeg ønsker å vise. Et sted på excel arket har =count funksjonen oppgitt et tall, f.eks antall rader=40. Hvis dataen jeg bruker altså inneholder 40 rader så vises kun tallene 1 - 40 (v hjelp av hvis funksjonen). Disse tallene bruker jeg i index funksjonen (engelsk excel). Der henter jeg ut de rader og kollonner ved å bruke =if ( (cellen som inneholder tallet 40) = "(tom)";"";index(funksjonen ved å referere nedover til ))

 

jeg får i hvertfall skjult den informasjonen jeg ikke ønsker å ha med ved å gjøre det sånn. Kanskje dårlig forklart, men håper det hjalp?

Endret av lacris
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Det ble til at jeg farget teksten lik bakgrunnen, men jeg er ikke helt trygg da jeg er redd at brukerene skal tro at det er tomme felt og endre dem.

 

Men jeg legger inn en liten backup rutine så burde det være en fin ordning dersom det skulle rote seg til:)

 

Ellers takk for tips med count.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...