Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Er 17, fikk ikke opprette sparekonto i min bank..

Minus

Anbefalte innlegg

Hei!

Gikk meg en tur til banken i dag etter arbeid, og skulle opprette en sparekonto. (Aktiv kapital, var navnet mener jeg å huske) Damen i skranken gikk og hentet et skjema og spurte om jeg hadde identifikasjonspapirer. Jeg dro frem bankkortet mitt, og da sa hun plutselig at jeg ikke kunne opprette sparekonto selv. Jeg måtte ha foreldre som skulle skrive under papirene. Siden jeg da ikke hadde mine foreldre i umiddelbar nærhet (hallo, skal jo prøve å være selvstendig) begynte jeg å le inne i banken. Her skal jeg opprette en sparekonto for å spare penger jeg selv tjener og får inn på lønnskontoen hver måned, men får ikke lov? Hvor bakvendt er ikke det? Jeg har ingen betalingsanmerkninger eller lignende, og hun sa jeg måtte komme tilbake om to måneder. (Det er da jeg blir atten..)

Er dette vanlig praksis i alle banker rundt om i Norge?

Jeg tjener mine egne penger, ønsker å spare dem i min egen bank, må da virkelig foreldre involveres? Jeg hadde skjønt det om det var en sparekonto der det sto 1 000 000kr som var arvet, men for lusne 10 000 i måneden som evt skal spares 1/3 av???

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke i detalj hvordan reglene er på dette området, men jeg regner med det er mange måter banken kan få et erstatningsansvar hvis de lar en som ikke er myndig opprette en bankkonto på egenhånd. Et eksempel kan være hvis kontoen blir brukt til å overføre ulovlig ervervede penger.

Lenke til kommentar

Siden når kan en ta ut mer sparepenger enn det man har?

Og learntofly, du har helt rett:

§ 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

Men jeg fant også en annen paragraf på lovdata:

"§ 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.

Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet. "

Det går forresten helt fint for meg å vente, men jeg synes det var passe latterlig at jeg ikke skal få bruke mine egne penger på det som passer meg.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er dette ikke noe problem. Jobber selv i bank, og hadde du kommet med saken til meg hadde jeg spurt hva du skulle med sparekontoen. Hadde du da kommet med et vettugt og seriøst svar så hadde jeg simulert avtalen, sendt papirer med deg hjem for signatur fra dine foreldre og vips så har du konto.

For å opprette nye avtaler MÅ dine foreldre signere, men de må ikke på død og liv troppe opp i bankkontoret.

Edit: Man får ikke veeeldig lyst å hjelpe en "fjortiss" på 17 som ler av deg når du forsøker å gjøre jobben din.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Vel, jeg ble ikke forespurt hva jeg skulle med kontoen, så hvem som gjorde jobben sin og ikke er opp til hver enkelt å vurdere. At jeg er fjortiss, det får være opp til deg, men jeg hadde aldri i hele mitt liv sett for meg at man måtte være 18 år for å sette opp konto selv og spare penger i bank. Det var derfor jeg lo, ikke fordi hun som stod der skulle være ekkel med meg. Og forresten, det var ikke slik at jeg sto og gapskrattet inne i banklokalet, det var med "hehe, javel?" Jeg tror nok ikke (er selvfølgelig ikke sikker), men de fleste som er så sikker i sin sak (slik jeg var, men tok feil) blir overrasket når en får til svar det motsatte av hva man trodde man skulle få.

Forresten, kanskje jeg kan stille deg et spørsmål, siden du jobber i bank:

Blåbær sa at man kan opparbeide seg gjeld ved å ha sparekonto, stemmer dette?

Takk for svar! :)

Edit: Ordrett så startet jeg samtalen med den ansatte i banken med:

"Hei, jeg ønsker gjerne å opprette en sparekonto hos dere, er dette mulig?" (selvsagt på min egen dialekt) Er det fjortiss? Jeg har lært at en kommer lengst med å være hyggelig, så jeg prøver så godt jeg kan.

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar

Det jeg mente var i forbindelse med anskaffelse av kredittkort som er tilknyttet til kontoen din. Altså vanlige bankkort med visategn.

Edit: Å skaffe sparekonto er ikke noe problem så lenge foreldrene er med, fikk jo selv mitt første konto før jeg var 1år.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde meg, jeg var 18 år og gikk i banken for å skaffe meg bankkort, men damen sa at jeg ikke kunne få kort før jeg fikk meg jobb.

så fikk jeg meg jobb så sa hun at du får vente til du får inn første lønning der.

jeg skifta bank.

Lenke til kommentar

Greit nok, da er stort sett alle som har deltatt i tråden enige. Men jeg stiller fortsatt spørsmål ved det å kunne åpne egen konto. Eller er det bare jeg som synes det er rart at jeg ikke skal få styre over egne opptjente penger selv?

Eksempel én: Jeg har arvet en million kroner og har dem på sparekonto. Da får jeg ikke bruke. OK.

Eksempel to: Jeg jobber og sliter og ønsker å spare en del av lønnen min til jeg blir eldre, men får ikke opprette sparekonto.Merkelig.

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ingen sammenheng mellom kravet om en verges underskrift for å opprette konto, og retten til å disponere egne penger. Det er ikke for å hindre deg i å bruke pengene du tjener at du må ha underskrift. Lønnen din kunne du for den saks skyld fått utbetalt kontant.

Lenke til kommentar

Har vel kanskje også noe med hvem som sitter med annsvaret for kontoen og gjøre?

Om kontoen blir brukt til oppbevaring av "ulumske" middler, og eieren av kontoen er mindreårig så vil det vel egentlig banken sitte på annsvaret siden de lot han få opprette kontoen?

Om det er slik, forstår jeg at banken ikke vil opprette konto til deg uten at en av foreldrene dine har skrevet under.

Jeg husker jeg var i banken da jeg var 16 for å få en Visa Electron konto, og da fikk jeg ordnet alt, men fikk med meg papirene for og få foreldrene mine til og skrive under.

Lenke til kommentar
Forresten, kanskje jeg kan stille deg et spørsmål, siden du jobber i bank:

Blåbær sa at man kan opparbeide seg gjeld ved å ha sparekonto, stemmer dette?

Det er selvsagt riv ruskende galt. Sparekontoen skal ikke kunne overtrekkes.

Eksempel to: Jeg jobber og sliter og ønsker å spare en del av lønnen min til jeg blir eldre, men får ikke opprette sparekonto.Merkelig.

Det er jo ikke slik at du ikke får lov å opprette sparekonto, men du må skaffe dine foreldres signatur fordi du er umyndig. Dette er jo bare en enkel formalitet.

Lenke til kommentar
Greit nok, da er stort sett alle som har deltatt i tråden enige. Men jeg stiller fortsatt spørsmål ved det å kunne åpne egen konto. Eller er det bare jeg som synes det er rart at jeg ikke skal få styre over egne opptjente penger selv?

Eksempel én: Jeg har arvet en million kroner og har dem på sparekonto. Da får jeg ikke bruke. OK.

I eksempel 1 er det faktisk ikke vergene som bestemmer over midlene dine lengre. Da er det overformynderiet som trer inn og bestemmer. I teorien kan de gripe inn når du har formue på over kr 75.000,- men i praksis må du ha endel mer.

Lenke til kommentar

Ifølge finansavtaleloven banken innhente underskrift av verge når umyndige skal opprette konto. Slik er det bare. Du kan ikke signere på avtaler om kontoopprettelse uten vergenes godkjenning før du er 18. Innhenter ikke banken verge(nes) underskrift, bryter de loven. Det er det ikke mange banker som har lyst til :)

Det du kan be om, er at papirene sendes hjem til dine foresatte for underskrift, mens du signerer på "dine" steder og "gjør alt klart" i banken samme dag. Kanskje må du vente noen dager til papirene kommer i retur og banken oppretter avtalene, men det er jo et mindre problem. Evt kan du vente til du blir 18 og slipper å vente.

Her er det ikke banken som er problemet annet enn å ikke foreslå å sende papirene hjem til foreldrene dine. Det er dessverre ulik servicegrad i bankene, men en får som regel det en betaler for :) min erfaring er at lokale banker er flinkest på sånt - men her er jeg partisk siden jeg jobber i en :)

Lenke til kommentar

I den banken jeg er kunde varierer servicen veldig. Enkelte personer er veldig serviceinnstilt, mens andre derimot virker som om de nesten ikke klarer å vente på at klokken skal bli 16:00 så de får dra hjem. Men nå er det ikke lenge til jeg fyller atten, og jeg har jo fått svar på problemet. Vil derfor si at tråden er løst. Tusen takk alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...