Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kulturo: Once

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke fordra musikaler, og alle er like. Derfor er det flott at en sånn film kommer. Har faktisk lenge tenkt på dette konseptet, en musikal hvor musikken er naturlig intergrert og ikke bryter med all realisme i filmen. Tydelig at noen har vært på samme tanker, og godt er det, fordi jeg hadde i alle fall aldri realisert den. Men se filmen, det må jeg.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Så denne på kino selv i dag, og er helt enig.

Jeg gidder ikke gjenta meg selv, så her er mini-anmeldelsen min:

Once (2006)

Hadde visse forventninger til denne, som absolutt ble innfridd. Filmen er like koselig og søt som den har blitt hypet som. Sjangerne romantisk komedie og musikal er det lett å forhåndsdømme (siste har jeg et noe anstrengt forhold til), men her er det gjort etter min smak. Forholdet mellom de to hovedrollene er troverdig, og langtifra sukkersøtt, som det hadde vært i en Hollywood-film. Istedet føles det ekte, og lett å relatere til. Musikken er integrert i filmen på en langt mer troverdig måte enn de musikalske Tourettes-utbruddene som er å finne i, vel, alle andre musikaler. Og vi slipper de pompøse Broadway-låtene.

Skuespillerne er ikke skuespillere, men musikere, men de gjør absolutt en godkjent jobb. Det kan være at det er fordi det amatøraktige utseendet på filmen er med på å gjøre dem til "ekte mennesker", men jeg har faktisk ingenting å utsette på når det gjelder skuespill.

Det eneste jeg har å utsette på er egentlig filmingen, som jeg likte, og som jeg føler at passer filmen - men den har et amatørpreg som i alle fall ikke hever karakteren. Litt urettferdig, i og med at den er med på å gi filmen en sjarmerende stemning, men jeg føler likevel at skruene kunne vært strammet her og der. Men det blir pirk.

Lett min nye favorittmusikal (konkurransen var heller ikke videre hard). Den er sjarmerende, troverdig, underfundig morsom og inneholder mye fin musikk.

Men viktigst av alt, og det er få filmer man kan si dette om, er den svært ektefølt.

8.5/10

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...