Gå til innhold

Er 50mm FF/DX objektiver samme som på 50mm crop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hvis jeg har forstått riktig..

Et 17mm FF objektiv på cropkamera, gir et større bildeutsnitt (mer vidvinkel) når bildet tas, enn et 17mm crop-objektiv på cropkamera?

Nei. FF objektivet tegner en større bildesirkel enn DX objektivet, men på et kamera med DX sensor vil du ikke dra nytte av dette.

Men et 17mm FF objektiv på et FF kamera gir en videre bildevinkel enn et 17mm FF eller DX objektiv på et DX kamera.

Forskjellen ligger altså først og fremst i kamera. Brennvidden er den samme på et 17mm FF og DX objektiv, eneste forskjellen er at DX objektivet ikke tegner en en stor nok bildesirkel til å fylle hele formatet på en FF sensor.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg har forstått riktig..

Et 17mm FF objektiv på cropkamera, gir et større bildeutsnitt (mer vidvinkel) når bildet tas, enn et 17mm crop-objektiv på cropkamera?

Brennvidde på objektiver oppgis i reell brennvidde, ikke "35mm-ekvivalent" som for kompaktkameraer. Et 17mm objektiv er like "bredt" om det er crop eller FF, men et crop-kamera vil kun bruke deler av bildesirkelen på objektivet, og dermed blir utsnittet smalere enn på et FF-kamera.

Så: et FF / FX 50mm objektiv vil på et FF/FX-kamera gi et bredere utsnitt enn på et crop-hus (nikon DX: 50mm x 1,5 = 75mm).

Lenke til kommentar

Da er jeg med.

For å ta det videre: er det ikke sånn at det gjerne er mindre kromatisk forvrengning på FF-optikk på crop-hus enn crop-optikk på crop-hus / ff-optikk på ff-hus?

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...