Sundman Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å kjøpe Canon Ixus 860 IS fremfor f.eks. IXUS 90 IS pga at 860 har vidvinkel 28 mm. Men så blir jeg skremt over å lese (og se eksempler) at 860 IS har uskarpe hjørner. Kan noen fortelle meg om dette kun gjelder når kameraet brukes i vidvinkel modus ? Ellers så er det mange IXUS modeller ute å går. Hva er egentlig de nyeste modellen? Er det 90 IS, 860 IS og 970 IS ? Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 hm, min oppfatning er at dette med uskarpe hjørner er noe vi fotografer bruker til å begrunne dyre proff-objektiver... Det bor en pixel peeper i oss alle, også meg, men jeg er sikker på at du ikke kommer til å føle at de uskarpe hjørnene på ixusen begrenser fotograferingen din. Støy, treg respons, manglende manuelle instillinger, dårlig (ingen? ) optisk søker etc. etc. er langt viktigere. Hvor ofte plasserer du det du tar bilder av i hjørnet av bildet? Lenke til kommentar
Sundman Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) hm, min oppfatning er at dette med uskarpe hjørner er noe vi fotografer bruker til å begrunne dyre proff-objektiver... Det bor en pixel peeper i oss alle, også meg, men jeg er sikker på at du ikke kommer til å føle at de uskarpe hjørnene på ixusen begrenser fotograferingen din. Støy, treg respons, manglende manuelle instillinger, dårlig (ingen? ) optisk søker etc. etc. er langt viktigere. Hvor ofte plasserer du det du tar bilder av i hjørnet av bildet? Men du svarer egentlig ikke på det jeg spør om, og det er om uskarpe hjørner er mest fremtredende ved vidvinkel bruk? Ellers virker det som du ikke synes noe særlig om Ixus 860. Jeg er på jakt etter et godt kompaktkamera som kommer mest til å bli brukt i "AUTO" modus. Etter å ha lest ulike anbefalinger så fikk jeg inntrykk av at Ixus 860 er et jevnt godt all-round kamera. Men det var helt til jeg så eksempler på de uskarpe hjørnene og når du først begynner å legge merke til slikt så er det vanskelig å overse det med å fortelle deg selv at motivet er jo i senter av bildet. Gjelder samme problemstilling også for Ixus 90 eller er det bare når 860 bruker vidvinkel at dette blir synlig? Endret 17. juli 2008 av Sundman Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) litt usikker på hvordan objektivet på kameraet er på forskjellige brennvidder, ser på dpreview at de liker objektivet: "Our tests and experiences of real-world shooting show very little evidence of these expected shortcomings". Ikke meningen å disse ixus, de er flotte kameraer i kompaktklassen - det virker som om det gir bra resultater i autopilot-modus. Mitt poeng var bare at uskapre hjørner neppe er noe du kommer til å legge merke til dersom du vurderer å kjøpe et slikt kamera. Hvis du er typen som fotograferer murvegger og forstørrer bilder 100% på skjermen og studerer skarphet og støy så kjøper du vel heller et speilreflekskamera. edit: du kan jo se på eksempelbildene på dpreview.com og se om bildekvaliteten i hjørnene ser ok ut for ditt bruk. Endret 17. juli 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Men du svarer egentlig ikke på det jeg spør om, og det er omuskarpe hjørner er mest fremtredende ved vidvinkel bruk? Ellers virker det som du ikke synes noe særlig om Ixus 860. Jeg er på jakt etter et godt kompaktkamera som kommer mest til å bli brukt i "AUTO" modus. Etter å ha lest ulike anbefalinger så fikk jeg inntrykk av at Ixus 860 er et jevnt godt all-round kamera. Men det var helt til jeg så eksempler på de uskarpe hjørnene og når du først begynner å legge merke til slikt så er det vanskelig å overse det med å fortelle deg selv at motivet er jo i senter av bildet. Gjelder samme problemstilling også for Ixus 90 eller er det bare når 860 bruker vidvinkel at dette blir synlig? Ja, de uskarpe hjørnene er mest fremtredende ved bruk av vidvinkel. Zoomer du litt inn, slik at du havner på ca. 35 (som er vanlig på mange kamera) så er det et mindre problem. Det er nok fortsatt litt mykere i kantene enn hos f.eks. Ixus 970 som ikke har samme vidvinkel, men som sverrelerre også sier, så tviler jeg på at du vil merke det som en forstyrrende faktor. Det sverrelerre sier som får deg til å miste litt av troen på Ixus, skriver han ikke for å "disse" Ixus-serien, men kompaktkamera generelt. De er tregere enn speilrefleks, har mer bildstøy på høy ISO, mindre muligheter til manuelle innstillinger, stort sett ingen optisk søker (og er den der, er den liten og dårlig) og så videre. Men et kompakt er fortsatt allikevel bra nok for de aller fleste, og Ixus'ene er blant de sikreste valgene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå