Gå til innhold

Tror du på nestekjærlighet?

Anbefalte innlegg

De er mange uenigheter angående kristendom, men de fleste ser ut til å være enig i at å gjøre mot vår neste slik man vil at vår neste skal gjør mot oss selv, er en god leveregel. Hva synes dere? Er dette en leveregel dere benytter dere av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De er mange uenigheter angående kristendom, men de fleste ser ut til å være enig i at å gjøre mot vår neste slik man vil at vår neste skal gjør mot oss selv, er en god leveregel. Hva synes dere? Er dette en leveregel dere benytter dere av?

absolutt en god leveregel.

jeg er også en stor fan av kardemommeloven; du skal ikke plage andre og være grei og snill, og forøvrig kan du gjøre som du vil.

jeg benytter meg av disse to reglene så ofte jeg kan.

Lenke til kommentar

absolutt en god leveregel.

jeg er også en stor fan av kardemommeloven; du skal ikke plage andre og være grei og snill, og forøvrig kan du gjøre som du vil.

jeg benytter meg av disse to reglene så ofte jeg kan.

kardemommeloven kan også ligne litt på denne:

1. Ikke gi dine meninger eller råd med mindre du blir spurt.

2. Ikke del dine bekymringer med andre med mindre du er helt sikker på at de vil høre det.

3. Når du er på en annens område, opptre med respekt eller la vær å dra dit.

4. Hvis en gjest på ditt område irriterer deg, skal du behandle han ondskapsfullt og nådeløst.

5. Ikke gjør seksuelle fremskritt uten å få klarsignal fra partneren.

6. Du skal ikke ta det som ikke tilhører deg, med mindre det er en byrde for eieren og han ber om å få det av sine skuldre.

7. Anerkjenn magiens kraft hvis du med hell har anvendt den for å oppnå hva du begjærer. Dersom du benekter magiens kraft etter å ha påkalt den med suksess, vil du miste alt du har oppnådd.

8. Ikke klag på ting det ikke er nødvendig å utsette deg selv for.

9. Ikke skad små barn.

10. Ikke drep ikke-menneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller for å skaffe deg mat.

11. Når du beveger deg i åpent område skal du ikke plage noen. Dersom noen plager deg, skal du be han slutte. Dersom han ikke slutter, skal du ødelegge han.

-Tror nesten torbjørn egner var en LaVey satanist :dribble:

Nei, dette har jeg ikke noe tro på.

Høres flott ut, men det oppmuntrer bare til massiv undertrykkelse.

Dersom jeg blir ranet og grisebanket på byen...skal jeg da be om kontonummer slik at jeg kan sette inn flere penger når jeg kommer hjem? (fordi jeg vil at alle skal gjøre det mot meg?)

Videre vil jeg at den jenta som jobber på den lokale rema butikken skal tafse på mine intime kroppsdeler...

...burde jeg uavkortet gjøre det mot henne?

Går ikke det under sexuell trakkasering?

dersom jeg nå har selvmordstanker og ønsker å ta livet mitt men ikke har guts til det...

Burde jeg drepe en annen i håp om at han har "nestekjærlighet" nok til å gjøre gjendgjelt?

Definer gjerne hvem "din neste" er :yes:

Lenke til kommentar

Analkløe, jeg tror du virkelig ha missforstått ordet nestekjærlighet. Det betyr ikke at du skal drepe folk, eller være overtallig snill mot folk som er rett å slett ondskapsfulle mot deg. Det betyr at du skal oppføre deg som et skikkelig menneske, og være snill når du har muligheten til å gjøre dette. Og det tror jeg på, og prøver å leve etter.

Lenke til kommentar

Dersom jeg blir ranet og grisebanket på byen...skal jeg da be om kontonummer slik at jeg kan sette inn flere penger når jeg kommer hjem? (fordi jeg vil at alle skal gjøre det mot meg?)

Videre vil jeg at den jenta som jobber på den lokale rema butikken skal tafse på mine intime kroppsdeler...

dersom jeg nå har selvmordstanker og ønsker å ta livet mitt men ikke har guts til det...

Burde jeg drepe en annen i håp om at han har "nestekjærlighet" nok til å gjøre gjendgjelt?

det blir ganske feil å ta den regelen så absolutt. det går mer på at om du ønsker at folk skal være gode mot deg så må du være gode mot de. etter min mening så har du rett til å forsvare deg selv, men det er unødvendig å ta hevn.

den sataniske kirke har mange gode leveregler. og som en sier, det finnes ingen regel uten unntak (untatt...).

en kan ikke se ting kun svart/hvitt.

Lenke til kommentar

Dette begrepet er vel et derivat av altruismen som oppsto i da vår art subbet seg gjennom livet i store grupper - vi er tross alt etterkommere av flokkdyr - og var avhengige av at en kunne stole på hverandre.

Det ble slik selektert for de individene som hjalp andre, dermed oppsto en naturlig utvikling av empati og hjelpsomhet for våre nærmeste.

Imidlertid har vår teknologiske utvikling løpt fra de evolusjonære kreftene som var i sving - disse krever som kjent noen år for å kunne befeste seg da det hele bygges opp med svært små inkrimenter over tid - så resutatet er at det vi følte for våre nærmeste stammefrender/flokkmedlemmer er noe vannet ut hos noen mens andre har et sterkere innslag av dette.

Denne egenskapen utvikles også over tid ettersom en blir flinkere til å sette seg inn i andres situasjon.

Graden av altruisme/nestekjærlighet/empati anser jeg derfor å variere fra person til person basert på arv, miljø og alder.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

det blir ganske feil å ta den regelen så absolutt. det går mer på at om du ønsker at folk skal være gode mot deg så må du være gode mot de. etter min mening så har du rett til å forsvare deg selv, men det er unødvendig å ta hevn.

den sataniske kirke har mange gode leveregler. og som en sier, det finnes ingen regel uten unntak (untatt...).

en kan ikke se ting kun svart/hvitt.

Neida er klar over det.

Ville bare vise at gråtoneskalaen ikke stopper på grå.

Lever man bokstavlig etter hva som står så ville de fantom problemstillingene jeg nevnte dukke opp.

Hvor i bibelen kan dette sitatet tilknyttes ordet nestekjærlighet?

Det er forskjell på "å gjøre mot vår neste slik man vil at vår neste skal gjør mot oss selv" (som bibelen antyder)

og

Ikke gjøre noe mot andre som du ikke ønsker at andre skal gjøre mot deg (som er de flestes praktiske fortolkning)

..joda den sataniske kirke har mange gode leveregler de :yes:

Lenke til kommentar

Joda, en god regel, bare på et litt høyere nivå. Helt bokstavelig fungerer den jo ikke særlig bra, da (som analkløe er inne på) folk har forskjellig smak angående hva de både liker å gjøre og bli gjort med.

En litt alternativ versjon, som jeg tror omfavner mye av den samme grunntanken:

Ta hensyn til andre slik du vil at andre skal ta hensyn til deg.

EDIT: nostrum82 var visst før meg. Forresten, knallbra og iskald fremstilling av teorien din Jalla.

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Nestekjærlighet er vel og bra, men det er en misforståelse at det er noe som hører kristendommen til. Et samfunn vil rett og slett ikke fungere om ikke flerparten lever etter en lignende regel...

Et slikt levesett er altså en nødvendighet fordi mennesket er et flokkdyr. Forøvrig holder jeg en knapp på formuleringen til kardemommeloven...

Lenke til kommentar

Takker og bukker Longboard :)

Fremstillingen er kanskje en smule klinisk, men resultatet er at en forstår hvorfor folk reiser seg på busen for gamle menn og damer, hjelper nybakte mødre som skal av bussen med barnevogna og annet. Med forståelse kommer også innsikt og det kan i sin tur få folk til å tenke, noe som sjelden er negativt ;)

Lenke til kommentar

Kristendommen som selvoppnevnt opphav til blant annet nestekjærlighet kan ta seg en bolle. Den har gang på gang forsøkt å ta æren for noe den ikke er ansvarlig for. Føkk åff. :p

Nestekjærlighet er et sentralt aspekt av fundamentet for vårt samfunn, som de ultrasosiale vesen vi er. Gjennom det Jalla her foreslår, som jeg sier meg enig i, kan man forstå hvorfor folk føler seg motivert til å begå slike altruistiske handlinger uten at de nødvendigvis får noe igjen for det. De trenger nemlig ikke å kunne se for seg en umiddelbar belønning (eller være i stand til å se for seg belønningen i det hele tatt), når naturlig utvelgelse tilsynelatende favoriserer dem som uvilkårlig opplever en god følelse i forbindelse med altruistiske handlinger. Det koster oss så lite i forhold til det vi får igjen i netto, ergo trenger vi ikke engang belønning for hver enkelt handling. Det holder lenge med belønningen vi får gjennom at folk anerkjenner vår tydelig signaliserte altruisme, i motsetning til hvis jungeltelegrafen får nyss om at vi har gjort noe direkte egoistisk. Ironien er at altruismen i bunn og grunn har egoistiske motiver. Det er bare en langt mindre klumsete, og langt mer sosial måte å være egoistisk på. :p

Nestekjærlighet blir i så henseende en ren investering: du får mer igjen for valutaen du investerer, nemlig tid og energi, når du lar den sirkulere en stund først. Hvorvidt man tror på nestekjærlighet blir da muligens uvesentlig: du trenger ikke tro på det, for det er inkorporert i genene dine. Men kanskje gjør dette at du automatisk tror på det uansett. ;)

Ved å hjelpe andre motiverer vi dem til å hjelpe atter andre igjen, noe som stimulerer samholdet blant oss alle og styrker helheten betraktelig, jamfør filmen Pay It Forward. Noen snyltere vil det nok alltids være, men vi opplever tydeligvis at det er bedre slik i forhold til alternativet (alle for én, og hver og én for seg selv).

Lenke til kommentar

Ja, dette er en god regel som er innbakt i oss. Man trenger ikke være kristen for å benytte seg av den. At regelen funker i praksis sier heller ingenting om sannheten i kristendommens dogmer og historier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...