Mazeking Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Sitter på svigermors eldgamle laptop og har nettopp installert windows xp etter at jeg fant 15(!) forskjellige virus og virusgeneratorer på hennes gamle installasjon. Hold dere fast! Det er en 400 Mhz Pentium II cpu og den har hele 128 meg med minne og 10 gig disk Whooha!. Kjører kun kablet nett, ikke trådløst. Det skal ikke tilkobles printer eller annen hardware. Av programvare skal den kjøre følgende mozilla firefox mozilla thunderbird. en eller annen viruskjontroll med lite minne og cpu forbruk Har tuna litt og slipstreamet en xp home installasjon med nLite. Har lagt inn sp3 via nlite. Har slipstremaet fra en Fujitsu hjemmepc recovery cd så det kan hende det dukker opp noen odde tjenester underveis. Har foreløpig disablet følgende servicer: Automatisk konfigurasjon av trådløse enehter (servicenavn:WZCSVC) Arbeidsstasjon (Servicenavn:workstation) Computerbrowser (servicenanv:browser) Printspooler (servicenanv Spooler) Server (servicenavn lanmanserver) I tillegg har jeg stilt den inn på å kjøre på maximum performance når det gjelder themes og skit. Bakgrunnsbilde er fjernet. Til opplysning er det dansk Xp da svigermor bor i danmark. Det har kult å gå til naboen og si "Det har gået kuk i min svigermors computer! Må jeg låne en XP cd ved deg?" For øyeblikket bruker PC'en 79024k med minne. Da jeg startet den lå den på ca 91 meg med minne forbruk. Fint om dere kan komme med tips til tjenester og prosesser som kan stoppes og hvilken viruskontrollprogramvare jeg bør kjøre når pcen kun har 128 meg med minne og 400 Mhz pentium II cpu. Er NOD 32 bedre enn avast når det gjelder minne og cpu forbruk? Har forresten lest at firefox 3 håndtere minne veldig bra. Som nevnt skal svigermor kun lese og sende mail og kikke på nettaviser. På den gamle installasjonen før den trynet la jeg inn firefox med adblockplus og diverse filtere. Bør vel ogås legge inn noscript Til opplysning så har jeg min egen pc med som jeg laster ned på og skriver på. Svigermors står ved siden av og blir ikke tilknyttet nettet før jeg får installert programmene den må ha Endret 17. juli 2008 av Mazeking Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Her er det jeg har kjørendes: Som du ser, kan du slå av en VELDIG god del av servicene merk: Noen av servicene tilhører vista, men det som er disablet kan du disable i XP også ^^ Endret 17. juli 2008 av Wubbable Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 her er services listen fra Black Viper for winxp sp3: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm her kan du velger og vrake, veldig bra lykke til Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Takk for svar! Skal tune litt utoverdagen ogse hvordan det går EDIT: Etter tuning og booting av PC er jeg nå nede i 70 meg med minneforbruk ved oppstart med kun avira antivir kjørende. Rimelig rått! Tar fanken meg ikke SÅ mye lenger tid å starte denne laptopen som er fra 1999!!! Nei XP er langt fra død på gammel hardware :-) Det var en installert win2000professional på denne burken før virusangrepet som overhodet ikke var tunet. Gikk tregt som sirup da. Artig å se hva man kan få ut av så gammel hardware. Endret 18. juli 2008 av Mazeking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå