Gå til innhold

Nokia 3650 og Java og masse mer....

Anbefalte innlegg

ADVARSEL: dette blir en laaang post med mange spørsmål!

Jeg har bestilt Nokia 3650 og har en del spørsmål om litt av hvert...

Jeg setter pris på at alle som vet noe svarer.

1- Jeg har også bestilt en Bluetooth-usb-plugg og har tenkt å bruke denne for å koble mobilen til pc.

MEN hvordan funker det? Ser jeg mobilen som en ekstern disk? Eller må jeg bruke et program? Følger det med software? PC-suite?

Når jeg kobler mobilen til pc'n, hva er det som kan overføres da? Fra mobil til pc, og fra pc til mobil.

2- Jeg har ikke peiling på java! aner ikke hvordan det funker!

Har vært rundt omkring på flere sider og lasta ned litt av hvert med javaspill.

MEN hvordan skal jeg få de over på telefonen? Er det bare å legge de over på telefonen, og så kommer de opp i en slags meny der jeg kan velge?

Eller må de installeres på en eller annen måte? (som med pc-programmer)

Ser også at det er en *.jad fil og en *.jar fil. Hvorfor det?

3- Er java java liksom? Eller må det tilpasses de forskjellige mobilene? pga forskjellige skjermer, tastatur osv...

Og hvordan vet jeg hvilke knapper som skal brukes i spillene?

4- Har sett et sted at under avspillingsformater så står det RealAudio.

Betyr dette at man kan spille musikk med/på den?

Hadde vært veldig kjekt å kunne bruke den som musikk(mp3)-spiller (spesielt siden jeg kan bruke 128MB MMC kort)!

Eller finnes det kanskje java-program som gjør at man kan spille mp3? Hvilket isåfall, og hvor finner jeg det?

5- Har dere noen bra sider om/for telefonen som dere vil anbefale? Og også sider der jeg kan finne java-spill og -programmer (helst gratis).

Gi også tips om bra programmer til den (både til pc'n og (java til) mobilen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmer til 7650 vil også fungere til 3650. Programmene installerer du ved hjelp av Nokia PC-Suite som er på en cd følger med telefonen (kan også lastes ned fra nokia.com).

Regner med at du kan bruke bluetooth til å overføre programmer. Hvis du har en bærbar PC med IR port kan denne også brukes.

Java programmer for f.eks. Nokia 7210/6610 vil mest sannsynlig ikke passe til din telefon siden de bygger på et annet OS.

Lenke til kommentar

Selv om tastene er plassert annerledes, har det noe å si? Det er jo de samme tastene... Selv om 7650 har rett joystick, har den runde knappen til 3650 akkurat samme funskjonalitet, da den også kan trykkes nedover, ikke bare opp-ned-høyre-venstre. Det er vel den som brukes til spill uansett, er det ikke?

Lenke til kommentar

Hei..

Hvis du går inn på nokia.com så 3650, der finner du masse drivere og software til mobieln.

Når du kobler mobilen til en pc, så kan du enten gå via prog for å overføre en ting, eller så kan du gjøre det med trådløs forbindelese....

Men for å lese fra mobilen tipper jeg at du må bruke prog....

Det med java spill er at du må legge det over på mobilen i en java mappe. Etter det er gjort så er det bare å trykke på den filen som du vil spille av......

Lenke til kommentar

Hei..

Hvis du går inn på nokia.com så 3650, der finner du masse drivere og software til mobieln.

Når du kobler mobilen til en pc, så kan du enten gå via prog for å overføre en ting, eller så kan du gjøre det med trådløs forbindelese....

Men for å lese fra mobilen tipper jeg at du må bruke prog....

Det med java spill er at du må legge det over på mobilen i en java mappe. Etter det er gjort så er det bare å trykke på den filen som du vil spille av......

Lenke til kommentar
Java programmer for f.eks. Nokia 7210/6610 vil mest sannsynlig ikke passe til din telefon siden de bygger på et annet OS.

MEN skader det å prøve?

Er det bare å slette spillene senere?

En ting til: spillene og programmene på http://midlet.org/index2.jsp

Der er det samme device filter for 3650 og 7650... Derfor må det jo kunne brukes på begge.

MEN på http://www.tipicme.com/node.php?id=12 er det forskjellige downloader for 3650 og 7650... :roll: ??

Og hva er egentlig All Phones - Generic filteret på midlet??

Virker de på alle mobiler?

Unnskyld meg, men jeg skjønner egentlig bare mindre og mindre av java til mobil... :roll:

Lenke til kommentar
Prøver meg igjen, og uthever det jeg setter veldig stor pris på hvis noen der ute kan fortelle meg.

1- Jeg har også bestilt en Bluetooth-usb-plugg og har tenkt å bruke denne for å koble mobilen til pc.

MEN hvordan funker det? Ser jeg mobilen som en ekstern disk? Eller må jeg bruke et program? Følger det med software? PC-suite?

Når jeg kobler mobilen til pc'n, hva er det som kan overføres da? Fra mobil til pc, og fra pc til mobil.

2- Jeg har ikke peiling på java! aner ikke hvordan det funker!

Har vært rundt omkring på flere sider og lasta ned litt av hvert med javaspill.

MEN hvordan skal jeg få de over på telefonen? Er det bare å legge de over på telefonen, og så kommer de opp i en slags meny der jeg kan velge?

Eller må de installeres på en eller annen måte? (som med pc-programmer)

Ser også at det er en *.jad fil og en *.jar fil. Hvorfor det? Trenger jeg begge?

3- Er java java liksom? Eller må det tilpasses de forskjellige mobilene? pga forskjellige skjermer, tastatur osv...

Og hvordan vet jeg hvilke knapper som skal brukes i spillene?

4- Har sett et sted at under avspillingsformater så står det RealAudio.

Betyr dette at man kan spille musikk med/på den?

Hadde vært veldig kjekt å kunne bruke den som musikk(mp3)-spiller (spesielt siden jeg kan bruke 128MB MMC kort)!

Eller finnes det kanskje java-program som gjør at man kan spille mp3? Hvilket isåfall, og hvor finner jeg det?

5- Har dere noen bra sider om/for telefonen som dere vil anbefale? Og også sider der jeg kan finne java-spill og -programmer til 3650 (og 7650 hvis det stemmer at det funker) (helst gratis).

Gi også tips om bra programmer til den (både til pc'n og (java til) mobilen).

Lenke til kommentar

1- Det følger med en Cd med Pc-Suite for 3650. Der er det muligheter for installering av programmer og spill og overføring av bilder og lyd.

I Pc-suite kan du velge å bruke Infrarød, Bluetooth eller kabel.

Jeg bruker infrarød fordi jeg har bærbar pc. Bluetooth er selvfølgelig best hvis du har bluetooth-adapter

2- Du overfører de via Pc-suiten og legger de inn på telefonen.

Når du har lagt inn filene på telefonen må du installere de. Det gjør du i menyen progr. på telefonen. Du trenger både jar og jad.

3- De må tilpasses til de forskjellig mobilene. pga. skjerm og tastatur.

Jeg har for eks. et bowlingspill som er beregnet for 3510i på 3650, da blir det sinnsykt lite bilde, men det funker.

4- Tror du kan spille musikk med den, har ikke testet det selv.

Da må du ha et eget program som kan spille av mp3 eller no lignende.

Blir sikkert ikke topp lyd.

5- Jeg har funnet ganske mye på Emule, som er et fildelingsprogram.

Søk etter midlet, jar, jad, 7650 game, 3650, 7650 eller no lignende.

Lenke til kommentar

1. Mest sannsynlig følger det med telefonen, men gjør det ikke det kan det lastes ned fra Nokias hjemmesider.

Med denne kan du overføre ringetoner, bilder, programmer/spill, ta backup av telefonliste/sms, forandre innstillinger på telefonen,

2. Nokia Application Installer som følger med Nokia PC-Suite kan ovreføre java spill og programmer til telefonen, via IR og datakabel og antakeligvis bluetooth. Den siste er jeg ikke sikker på.

Spillene blir lagt i Spill eller Programmer på menyen.

3. På Forum.nokia.com kan du se hvilken serie hver telefon tilhører. Et spill for serie 60 vil kanskje ikke passe for serie 40, eller omvendt. Det kan hende at det passer, det kommer ann på spillet. Det er bare å prøve, fungerer det ikke kan spillet slettes. Utseende på telefon har ingen betydning.

4. Aner ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...