Gå til innhold

Tar i bruk EFI

Anbefalte innlegg

Muligens en bra teknologi, men MSI burde virkelig investert i noen GUI-folk.. Har virkelig ikke lyst å gjøre BIOS-instillinger i noe som ser ut som et dårlig spill. "Game over! PC-en din booter aldri mer."

Kan du utdype forklaringen din litt?

Mvh seb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Muligens en bra teknologi, men MSI burde virkelig investert i noen GUI-folk.. Har virkelig ikke lyst å gjøre BIOS-instillinger i noe som ser ut som et dårlig spill. "Game over! PC-en din booter aldri mer."

Flere enn meg som har lagt merke til at så godt som all programvare som kommer fra hovedkortprodusenter ser ut som romskip? Begriper ikke hvorfor de må overdesigne alt så til de grader..

Sikkert fordi de fleste utviklerene er asiatiske eller bor i asia. Omtrent alt er bling, bling. Selv de råtne kinakopiene av "kjente" musikkspillere er nedlesset med jall og farger som stikker ut øynene på deg.

Lenke til kommentar

Er enig med effikan når det gjelder EFI. Syntes også dette sitatet fra Ronald G Minnich var relativt bra:

What are your thoughts on the Extensible Firmware Interface (EFI)?

I have spoken with the EFI authors at length. They make no secret of the fact that a "core value" of EFI is the preservation of intellectual property related to chipset programming and internal architecture. To put it another way, EFI is dedicated to the preservation of "Hard" hardware (as defined above), and the provision of binary interfaces and subsystems to BIOS vendors and others.

It is not really possible to build a full open-source BIOS if EFI is involved. The Tiano system, which Intel claims is an open source BIOS, can not be used to build a BIOS unless it is attached to proprietary, binary-only BIOS code provided by a vendor.

Another important thing to realize about EFI is that it also contemplates enabling chipset features that will trap certain OS operations to an EFI-based control system running in System Management Mode. In other words, under EFI, there is no guarantee that the OS owns the platform.

Accesses to IDE I/O addresses, or certain memory addresses, can be trapped to EFI code and potentially examined and modified or aborted. Many see this as an effort to build a "DRM BIOS".

I am not sure what the real intent of this design is, but is is a real concern in secure environments (such as those found in governments, banks, and large search engine companies). A number of vendors and users have told me that they are not sure they can ship an EFI system they are willing to trust in a secure environment.

Når det kommer til GUI i BIOS ser jeg ikke poenget. Det er ingen grunn til at BIOS skal være enkelt, spesielt ikke når det betyr mere kode og dermed flere bugs... Støtte for installering av programmer? Trenger man egentlig å si noe på dette punktet?

Lenke til kommentar
tja, efi kan jo late som den er klassisk bios. det er nok en del av boot camp pakka til apple, siden en kan bruke xp på intel mac. og apple bruker efi...

Hva mener du? EFI har da i utgangspunktet ikke noe med Apple å gjøre, bortsett fra at Apple benytter EFI i sine maskiner.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om Windows Server 2003 har støtte for EFI. XP har vel "uoffisiell" støtte, altså Microsoft har ikke laget støtten.

Det er ingenting i veien for å lage et bra og enkelt grafisk brukergrensesnitt i BIOS, om dette er ønskelig og nødvendlig.

Jeg har en følelse at produsentene vil prøve å påtvinge oss noe vi ikke trenger. EFI inneholder veldig mange styringsprosedyrer.

Til og med Microsoft har lenge vært skeptiske til EFI.

Lenke til kommentar
tja, efi kan jo late som den er klassisk bios. det er nok en del av boot camp pakka til apple, siden en kan bruke xp på intel mac. og apple bruker efi...

Hva mener du? EFI har da i utgangspunktet ikke noe med Apple å gjøre, bortsett fra at Apple benytter EFI i sine maskiner.

orgnialt når apple kom med intel baserte mac maskiner så kunne en ikke benytte xp på dem.

etter hvert kom apple med en pakke drivere og programvare under navnet boot camp.

jeg har ikke oversikt over det eksakte innholdet, men det skulle ikke overraske meg at en av tingene som blir lagt inn er en EFI utvidelse som gjør EFI i stand til å late som om den er bios når det er nødvendig.

var strengt tatt bare ett eksempel på at det er mulig å bruke xp og lignende sammen med EFI uten større problemer. om en legger til visse ting i EFI vel å merke ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Det viktigste hovedkort produsentene kan forbedre er raskere system oppstart. Det burde være på høy tid at bios ikke må kjøre discover på hw hver gang på tross av alt er identisk hver eneste oppstart. At det skal ta så lang tid før selve OS booter fatter jeg absolutt ikke.

Har nettopp bestilt et nytt HK, Asus P5E3 Deluxe og håper virkelig at ting er litt bedre enn mitt 2 år gamle Asus kort som bruker alt for lang tid med 3 post screens og masse dill.

Lenke til kommentar
Det viktigste hovedkort produsentene kan forbedre er raskere system oppstart. Det burde være på høy tid at bios ikke må kjøre discover på hw hver gang på tross av alt er identisk hver eneste oppstart.

og bli sittende med ett hovedkort som går "blåskjerm" fordi en byttet ut skjermkortet?

pokker heller. er det ikke noe at windows blir forvirret om en flytter disken til ett annet hovedkort?

det tar kanskje en smule lengre tid, men jeg liker at linux faktasjekker maskinvaren ved oppstart. slipper slike "overraskelser" på den måten...

Lenke til kommentar
og bli sittende med ett hovedkort som går "blåskjerm" fordi en byttet ut skjermkortet?

pokker heller. er det ikke noe at windows blir forvirret om en flytter disken til ett annet hovedkort?

det tar kanskje en smule lengre tid, men jeg liker at linux faktasjekker maskinvaren ved oppstart. slipper slike "overraskelser" på den måten...

Et veldig godt poeng. Det er ikke rent få ganger jeg har måttet legge inn Windows på nytt pga. bytte av maskinvare, men det er vel ikke annet å vente som supporter. Dog føles det litt unødvendig.

At Linux sjekket maskinvaren under oppstart er ikke et stort problem, ivertfall ikke om Linux er installert på maskinen. Det tar nok noen sekunder, men oppstartstiden på mange distribusjoner er veldig god. I motsetning til Windows blir ikke Linux tregere av seg selv ved mer bruk. Windows er lynrask i oppstart når den er helt nyinstallert, men så snart noen større programmer blir lagt inn går ting tregere. Linux holder en mer jevn oppstartstid som er ganske god. Men hvilken betydning har 10 sekunder til eller fra i oppstartstid med mindre maskinen startes på nytt hele tiden? (soe Linux gjør skjelden) Min Ubuntu er ivertfall rask.

Når det gjelder BIOS og oppstartstid så er enkelte BIOSer tregere enn andre. Mye skyldes at BIOSen venter på eventuelle avbrudd fra brukeren i tilfelle noe skal stilles inn. Typisk venter BIOS på avbrudd i noen sekunder (den jobber samtidig) og så gjør RAID-kontroller(e) det. Det som trengs er å få et bedre grensesnitt for endring av slik, ikke at vi nødvendigvis trenger (U)EFI.

Lenke til kommentar
Det viktigste hovedkort produsentene kan forbedre er raskere system oppstart. Det burde være på høy tid at bios ikke må kjøre discover på hw hver gang på tross av alt er identisk hver eneste oppstart. At det skal ta så lang tid før selve OS booter fatter jeg absolutt ikke.

Ja. BIOS bør begrense seg til å kun velge riktig oppstartsenhet. Til "probing" av maskinvare er informasjonen like lite verdt som løftene til en narkis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...